Un sondaj Eurobarometru realizat în toamna anului 2024 relevă că 19% dintre tinerii români susţin că nu au fost expuşi niciodată dezinformării în ultima săptămână, procentul fiind cel mai ridicat din Uniunea Europeană. Aceştia sunt urmaţi de tinerii din Bulgaria (11%) şi de cei din Lituania şi Estonia (câte 10%).
• Percepţia asupra expunerii
Doar 22% dintre tinerii români consideră că au fost foarte des expuşi la dezinformare, iar o proporţie similară afirmă că au fost expuşi frecvent, cifre apropiate de media UE (15% foarte des şi 29% frecvent). De asemenea, 24% spun că au fost expuşi uneori la dezinformare, în timp ce 10% rareori. Pe de altă parte, 70% dintre respondenţii la nivel european consideră că pot recunoaşte dezinformarea, cei mai închizători fiind tinerii din Malta (38%) şi Croaţia (36%), iar cei mai puţin siguri fiind cei din Austria, Slovenia şi Germania (27%). Tinerii români se declară încrezători în capacitatea lor de a identifica dezinformarea: 31% sunt foarte încrezători, 50% oarecum încrezători, 14% mai puţin siguri şi doar 2% deloc încrezători.
Sondajul Eurobarometru a fost realizat de Ipsos între 25 septembrie şi 3 octombrie 2024 în toate cele 27 de state membre ale UE, pe un eşantion de 25.863 de tineri cu vârste între 16 şi 30 de ani.
• Priorităţile tinerilor români comparativ cu media
La capitolul priorităţi pentru Uniunea Europeană în următorii cinci ani, 41% dintre tinerii români au indicat situaţia economică şi crearea de locuri de muncă, 32% educaţia şi instruirea, iar 31% protecţia socială şi accesul la sănătate. La nivel european, principalele preocupări sunt creşterea preţurilor şi a costului vieţii (40%), mediul şi schimbările climatice (33%) şi situaţia economică şi crearea de locuri de muncă (31%).
• Atitudinea faţă de Uniunea Europeană
Altfel, 42% dintre tinerii români sunt favorabili Uniunii Europene şi modului în care aceasta funcţionează, procent mai mare decât media europeană (31%). Alţi 37% susţin UE, dar nu sunt mulţumiţi de actualul său mod de funcţionare, iar 15% sunt sceptici, dar deschişi la schimbare în cazul unei reforme. Doar 2% dintre tinerii români nu cred deloc în ideea de Uniune Europeană, comparativ cu media UE de 6%.
• Principalele surse de informare
Când vine vorba de sursele de informare, 33% dintre tinerii români preferă platformele de social media (faţă de 42% la nivelul UE), 29% televiziunea (39% în UE) şi 21% presa online (26% în UE). Dintre reţelele sociale, cele mai utilizate pentru informare sunt Facebook şi YouTube (42%), TikTok (35%), Instagram (33%) şi X (fostul Twitter) cu 12%. La nivel european, Instagram este principala sursă de informare (47%), urmat de TikTok (39%), YouTube (37%), Facebook (27%) şi X (21%).