Compania Aktor forează două perechi de tuneluri pe subsecţiunea 2 Apaţa - Caţa a căii ferate Braşov - Sighişoara folosind patru maşini de forat (TBM, de la Tunnel Boring Machines), care au intrat toate în colinele din jurul localităţii Racoş, două înspre Ormeniş şi celelalte două înspre Homorod.
La finalul lunii ianuarie 2025, TBM 3 - Alexandra, care a început forajul la jumătatea lunii octombrie 2024, a forat deja 123 de metri şi a instalat 87 de inele din prefabricate de beton, care formează profilul rotund al tunelurilor. TBM 4 - Konstantina a pornit forajul la mijlocul lunii decembrie 2024 şi a săpat la rândul său 201 metri în adâncul muntelui, instalând 104 de inele din prefabricate de beton. Ambele sunt intrate complet în munte.
Cele două TBM-uri vor fora o pereche de tuneluri cu lungimea de 5,1 km în direcţia localităţii Homorod. Aceasta este pereche nordică de tuneluri pe care Aktor le construieşte pe acest segment de cale ferată, şi care continuă perechea de tuneluri sudice Ormeniş, cu lungimea de 6,9 km, pe care TBM 1 Varvara şi TBM 2 Eleni au început să le foreze în primăvara anului trecut. În ciuda diverselor provocări neprevăzute din teren, cele două maşini de forat au intrat adânc în munte, în direcţia Apaţa. Eleni a pornit la începutul lunii martie 2024 şi este acum la o adâncime de 1,15 km, iar Varvara a pornit la finalul lunii mai 2024 şi a forat deja 0,76 km.
Peste 200 de subcontractori şi furnizori români de servicii, echipamente şi subansamble sunt implicaţi în modernizarea căii ferate pe subsecţiunea 2 a liniei Braşov - Sighişoara, contribuind cu tot ceea ce este necesar, de la materiale de construcţii esenţiale precum prefabricate din beton, structuri metalice, carcase de piloţi, agregate pentru terasamente şi soluţii de hidroizolaţie, la servicii specializate, inclusiv studii geotehnice, lucrări de semnalizare şi electrificare, încercări şi analize de laborator, precum şi proiectare şi monitorizare a mediului. Aceştia joacă un rol cheie în implementarea proiectului, experţii AKTOR asigurându-se de calitatea livrărilor lor.
Subsecţiunea 2 Apaţa-Caţa face parte din proiectul de reabilitare a liniei de cale ferată Braşov-Simeria, parte a Coridorului Rin-Dunăre, pentru circulaţie cu viteza maximă de 160 km/h, tronson Braşov-Sighişoara. Proiectul este cofinanţat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Naţională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorţiul AKTOR SA - Alstom Transport SA - Compania Arcada.
Opinia Cititorului