TradeVille: 2024, an dificil pentru Transport Trade Services

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 6 martie

Sursa foto: www.tts-group.ro

Sursa foto: www.tts-group.ro

Transport Trade Services SA (TTS) a raportat, pentru 2024, cifre preliminare în scădere faţă de 2023, în contextul în care societatea a activat într-un an dificil, marcat atât de volumele în scădere, cât şi de presiuni semificative pe tarifele practicate. Cu toate acestea, rezultatele înregistrate au fost în linie cu aşteptările setate de companie în a doua parte a anului, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

TTS este o companie de logistică şi unul dintre cei mai mari transportatori de mărfuri din bazinul Dunării. Compania deţine cea mai mare flotă fluvială din România, cu o capacitate de peste 800.000 de tone, opt macarale plutitoare, precum şi terminale portuare proprii în şapte locaţii dunărene şi în Constanţa. Activitatea TTS se desfăşoară pe trei segmente principale: expediţie internaţională de mărfuri (produse agricole, minerale şi produse chimice); transport fluvial; operare portuară.

La 28.08.2024, fondatorul şi preşedintele Consiliului de Administraţiei al TTS, Mihăilescu Alexandru Mircea, avea un pachet de 25,3% din capitalul social al companiei, în timp ce acţionarii persoane juridice deţineau aproximativ 46%. Restul de 28,6% din acţiunile companiei se aflau în posesia persoanelor fizice. Din acţionariatul TTS mai fac parte nume importante, precum NN Group NV, Pavăl Holding, Aegon Pensii şi Utilico Emerging Markets PLC (fond de investiţii listat pe Bursa din Londra).

Portul Constanţa domină traficul de marfă

În perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2024, transportul de mărfuri a înregistrat o scădere generală comparativ cu anul precedent. Volumul total al transportului maritim şi pe căi navigabile interioare a fost cu 6,8% mai mic faţă de 2023, în principal din cauza unei reduceri cu 13,8% a mărfurilor încărcate, în timp ce mărfurile descărcate au crescut cu 2,6%. În trimestrul al treilea din 2024, volumul total de mărfuri transportate a scăzut cu 18% faţă de aceeaşi perioadă din 2023, reflectând o contracţie mai accentuată a pieţei.

Transportul pe căi navigabile interioare a fost afectat de o scădere de 5,4% faţă de anul precedent, determinată de reducerea transportului internaţional cu 16,3%, în timp ce transportul naţional a crescut uşor, cu 2,2%. În acest context, Ucraina a rămas principalul partener în transportul internaţional pe cai navigabile interioare, cu un volum de 4,75 milioane de tone, în creştere faţă de 2023.

Portul Constanţa a continuat să domine traficul de marfă, având o pondere de 68,3% în transportul pe căi navigabile interioare, urmat de Galaţi, cu 16,8%. Principalele mărfuri transportate au fost produsele agricole, minereurile şi materialele de construcţii, cu o creştere a fluxurilor de produse din Ucraina. Per ansamblu, piaţa transportului de mărfuri a fost afectată de scăderea cererii internaţionale, însă transportul naţional a avut o uşoară creştere, iar porturile majore şi-au menţinut importanţa strategică în fluxurile comerciale.

TTS - venituri în scădere

Rezultatele financiare preliminare ale Transport Trade Services pentru 2024 reflectă schimbările economice şi de piaţă din regiune, care au fost greu de previzionat la începutul anului. Anul trecut, compania a activat într-un context de volatilitate ridicată, în timp ce piaţa serviciilor de transport de pe Dunăre a fost marcată de un deficit acut de cerere, provocată pe de o parte de reducerea şi dispariţia fluxurilor de mărfuri agricole ucrainene care tranzitau portul Constanţa, fluxuri reduse de mărfuri din bazinul Dunării - ca urmare a secetei din vara trecută, atracţia redusă a cerealelor din bazinul Dunării faţă de clienţi, iar pe de altă parte - de o supraofertă a serviciilor de transport, pe fondul creşterii capacităţilor de transport în perioada 2022 - 2023, când pe piaţă au fost condiţii extrem de favorabile.Totul s-a întâmplat pe fondul unei cereri reduse pentru serviciile de transport pentru materii prime metalurgice, care a fost insuficientă pentru a prelua din şocul de pe partea de mărfuri agricole. Acesta din urmă a fost afectat de lipsa unor politici industriale la nivel comunitar european.

Conjunctura pieţei a dus la desfăşurarea activităţii într-un mediu cu reducere a volumului de marfă transportat pe Dunăre şi operat în portul Constanţa şi ajustări semnificative în scădere ale tarifelor de marfă.

Astfel, la nivel de grup, compania a raportat, la sfârşitul anului 2024, un nivel al veniturilor în sumă de 733,8 milioane de lei, în scădere cu 36,8% faţă de 2023. La nivel individual, veniturile au fost în linie cu estimările actualizate ale companiei în luna noiembrie, acestea însumând 484,3 milioane de lei (-46,5% vs 2023).

Cheltuielile consolidate ale societăţii au totalizat 705,5 milioane de lei, în scădere cu 15,2% comparativ cu 2023. Cea mai semnificativă scădere a cheltuielilor a fost înregistrată de Cheltuielile cu subcontractorii (241,7 milioane de lei în 2024; -27% vs 2023), în timp ce Cheltuielile cu amortizarea şi deprecierea au crescut cu 20% (103,6 milioane de lei în 2024).

Rezultatul operaţional consolidat a fost în scădere cu 87,9%, ajungând la 36,1 milioane de lei, în timp ce EBITDA a însumat 139,6 milioane de lei (-68,1% vs 2023). Profitul net consolidat preliminar a totalizat 21,3 milioane de lei, în scădere cu 93% faţă de 2023.

Managementul companiei descrie anul 2024 ca fiind unul de "rezilienţă", în contextul în care TTS a menţinut ritmul investiţiilor în segmentul de operare portuară, precum şi integrarea DECIROM în activitatea grupului. Printre punctele forte de anul trecut se numără şi extinderea serviciilor, compania reluând rutele lungi către Germania şi Austria şi demararea dezvoltării unui hub operaţional în Constanţa.

Noutăţi şi previziuni

TTS a participat recent la conferinţa Quartery Report, eveniment care reuneşte trimestrial companii de top de la BVB. În cadrul conferinţei, managementul companiei a menţionat că printre principalele obiective în 2025 va fi adaptarea la condiţiile de piaţă actuale. Compania se va confrunta în continuare cu un deficit de volume, situaţie care afectează cererea pentru transportul fluvial.

Directorul de guvernanţă corporativă şi relaţii cu investitorii a menţionat că lichiditatea rămâne un factor care trebuie îmbunătăţit şi în 2025 pentru companie, iar din privinţa situaţiei geopolitice din regiune, încheierea unui acord de pace în Ucraina, în 2025, ar putea aduce beneficii indirecte companiei, prin revenirea fluxurilor de materii prime şi stimularea cererii de oţel.

TTS a obişnuit investitorii de la BVB cu o politică de dividend generoasă, alocând un procent situat între 40% şi 55% din profitul net obţinut la nivel individual. Având în vedere profitul net individual preliminar de 62 de milioane de lei, dar şi rata de distribuţie de anul trecut de 45%, putem estima că nivelul dividendului care se va acorda în 2025 va fi de circa 0,155 lei/acţiune. Raportat la preţul pieţei, randamentul dviidendului ar putea fi de 3,2%, notează TradeVille.

Printre altele, societatea a anunţat, la sfârşitul anului 2024, demararea unei investiţii în vederea dezvoltării unui terminal de cereale în portul Constanţa, în vederea sporirii capacităţii de operare a terminalului cerealier al grupului. Prin acest proiect se doreşte creşterea capacităţii de depozitare de la 110.000 tone la 180.000 tone. Bugetul estimat al proiectului este de 22,9 milioane de euro (fără TVA) şi este estimat să fie finalizat în primul trimestru al anului 2026.

Acţiunile TTS, pe curs negativ

Acţiunile TTS au înregistrat o scădere de 52,3% în ultimele 12 luni, în timp ce de la începutul anului şi până acum au coborât cu 1,8%. Compania a subperformat faţă de piaţa principală de la BVB, reprezentată de indicele BET, care în ultimul an a marcat o creştere de 9,2%, iar de la începutul anului şi până acum a urcat cu 4,5%.

TradeVille: 2024, an dificil pentru Transport Trade Services

Raportul anual preliminar al TTS a dezamăgit investitorii, care au dus preţul acţiunii cu 6,3% mai jos în sesiunea de tranzacţionare ce a urmat publicării raportului. Printre posibilele motive care au determinat scăderea sunt diminuarea semnificativă a veniturilor şi a profitului faţă de anul trecut, compania confruntându-se în 2024 cu o serie de factori nefavorabili activităţii.

TTS a intrat pe un trend descendent de la începutul anlui 2024, după ce a atins un punct de maxim istoric pe 29 februarie, la nivelul de 10,04 lei. Minimul anual a fost atins pe 4 decembrie, la 3,78 lei, acesta fiind cu 62,4% mai jos faţă de maxim. În prezent, acţiunile companiei se tranzacţionează pe nivelul de suport de la 4,48 lei, de unde preţul a fost respins după scăderea de după publicarea rezultatelor. Având în vedere că şi indicatorul RSI se apropie de zona de supravânzare, pe termen scurt, este probabil ca preţul acţiunii să se tranzacţioneze între 4,48 şi 5,4 lei.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în TTS

Oportunităţi

- Situaţia financiară: Compania are o poziţie financiară solidă, cu un grad de îndatorare redus, urmând să investească sume importante în dezvoltarea grupului, inclusiv în Decirom.

- Dividende: Compania are un program de remunerare a acţionarilor prin dividende generos, care poate contribui la randamente promiţătoare în ani foarte profitabili.

- Bariere mari de intrare în sector: Din pricina costului ridicat cu investiţia iniţială şi a spaţiului limitat din Portul Constanţa şi din porturile dunărene, accesul noilor companii este extrem de dificil.

- Operarea portuară: TTS a reuşit să devină, pe lângă un transportator important din regiune, şi un jucător în segmentul de logistică, lucru confirmat şi de ponderea acestei linii de afaceri în totalul veniturilor. De asemenea, investiţiile majore anunţate în porturile româneşti pot oferi companiei scenariul perfect pentru continuarea creşterii operaţionale.

Riscuri

- Recomandările analiştilor: La 03.12.2024, Erste Group Research oferea un preţ ţintă de 4,73 lei/acţiune pentru TTS, cu 0,9% sub preţul din piaţă.

- Evoluţia preţului acţiunii din ultima perioadă: În ultimele 12 luni, preţul acţiunii a scăzut cu 52,3%, reducând din câştigurile investitorilor din perioada 2022 - 2023.

- Lichiditatea acţiunii: În ianuarie 2025, acţiunile TTS au înregistrat o lichiditate mai slabă şi în scădere cu 68,7% faţă de decembrie 2024 şi cu -38,3% faţă de ianuarie 2024.

- Diversificarea redusă: Compania este dependentă de cele trei sectoare pentru care realizează expediţie şi transport fluvial: produse agricole, minerale şi produse chimice, care, la rândul lor, sunt afectate semnificativ de preţurile energiei şi de cotaţiile de pe bursa de mărfuri.

- Secetă: În cazul unui astfel de scenariu, care a fost prezent şi în anii anteriori, condiţiile de navigare pe Dunăre ar putea fi îngreunate, ceea ce ar conduce la scăderea volumului transportat de companie şi la costuri mai mari de operare.

- Încheierea războiului din Ucraina: Restabilirea vechilor rute (prin portul Odesa) au condus către o scădere a volumului de mărfuri ce tranzitează porturile româneşti, afectând activitatea operaţională a grupului TTS. Astfel, este greu de crezut că societatea va mai atinge în următorii ani cifrele obţinute în 2023, acela fiind, mai degrabă, un an excepţional.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: rapoarte şi comunicate companie, BVB, BVB Research, INS, YouTube QR, tradingview.com, presă locală.

------------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului ( 1 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. In maxim o luna se face "pacea" lui Trump (care este 80% ce voia Putin iar Ucraina e obligata sa accepte sperand ca peste 3-5 ani va fi superinarmata si imposibil de atacat din nou). Vor incepe sa curga materiale de reconstructie din toate partile asadar macar 10-15% vor trece prin Constanta. Anul asta nu se anunta secetos recolta va fi macar la cote normale. La 4.70 e de acumulat si pe 2-3 ani faci un decent 30-40%

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Forumul investitorilor 2025
unnpr.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

05 Mar. 2025
Euro (EUR)Euro4.9770
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6544
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2472
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9694
Gram de aur (XAU)Gram de aur436.1308

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

aages.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
energyexpo.ro
solarenergy-expo.ro
thediplomat.ro
tophotelawards.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb