GameStop Corp. din SUA s-a descurcat mai bine decât se aşteptau investitorii în al treilea trimestru al anului, raportând câştiguri nete faţă de pierderile estimate de piaţă, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
GameStop este un cunoscut retailer american specializat în jocuri video, produse electronice de consum şi articole de gaming. Fiind unul dintre cele mai mari lanţuri de vânzare cu amănuntul de jocuri video din lume, operează numeroase magazine în Statele Unite şi în alte câteva ţări. GameStop deţine atât magazine de tip "brick-and-mortar", cât şi o platformă de comerţ electronic, oferind o gamă largă de jocuri video noi şi second-hand, console, accesorii şi produse legate de jocuri.
Compania se confruntă cu o concurenţă acerbă din partea marilor comercianţi cu amănuntul, cum ar fi Walmart, Best Buy şi Target, în ceea ce priveşte magazinele fizice, în timp ce Microsoft, Sony şi Nintendo sunt principalii săi rivali în spaţiul online.
Acţiunile GameStop au devenit un punct de atracţie pentru investitorii din retail în timpul fenomenului "meme stock" din ianuarie 2021. La 28 ianuarie 2021, preţul acţiunilor sale a urcat până la un maxim de 120 de dolari în timpul unei şedinţe de tranzacţionare, marcând o creştere de 24 de ori faţă de sfârşitul anului 2020.
În luna iunie, compania l-a destituit pe directorul general Matthew Furlong şi l-a numit pe investitorul activist Ryan Cohen ca preşedinte executiv. Cohen, care şi-a câştigat averea prin vânzarea acţiunilor companiei Chewy, un retailer online de produse pentru animale de companie, în 2017, a fost numit CEO la sfârşitul lunii septembrie, reprezentând cea mai recentă iniţiativă de revitalizare a firmei.
GameStop este deţinută majoritar de investitiorii instituţionali, care controlează 28,7% din totalul acţiunilor, potrivit Yahoo Finance, Vanguard Group fiind cel mai mare acţionar, cu o participaţie de 8,7%, urmat de Blackrock, cu o cotă de 7,6%, şi de State Street Corp., cu 2,6%.
• Piaţa globală a jocurilor video, în creştere
În 2024, piaţa mondială a jocurilor video va genera venituri de 282,3 miliarde de dolari, cu o rată de creştere anuală robustă, de 8,8%, anticipată până în 2027. Până atunci, se preconizează că piaţa va atinge un volum de 363,2 miliarde de dolari, susţinută de o bază de utilizatori în creştere, estimată să ajungă la 1,5 miliarde de persoane şi de o rată de penetrare în creştere de la 16,9% la 18,5%. Publicitatea în joc se impune ca segment dominant, reprezentând venituri de 109,6 miliarde de dolari pentru 2024. China conduce la nivel mondial în ceea ce priveşte generarea de venituri, cu un venit estimat la 94,5 miliarde de dolari în acest an, în timp ce venitul mediu pe utilizator se situează la 215,2 dolari.
Industria jocurilor video este condusă de "Big 3" - Nintendo, Microsoft şi Sony - care domină piaţa jocurilor pe consolă prin platformele lor hardware şi ecosistemele exclusive. Aceste companii au generat peste 60,3 miliarde de dolari în venituri anuale din jocuri în 2024, Sony deţinând cea mai mare cotă de piaţă. Switch de la Nintendo rămâne una dintre cele mai bine vândute console, în timp ce PlayStation 5 de la Sony şi Xbox Series X/S de la Microsoft concurează strâns, PlayStation 5 depăşind 60 de milioane de unităţi vândute, comparativ cu aproape 30 de milioane pentru Xbox Series X/S.
• GameStop - profit peste aşteptări
GameStop - compania "tăcută" care nu a mai ţinut o conferinţă cu investitorii în ultimele câteva sesiuni de raportări şi care obişnuieşte să prezinte acum un minim de comentarii în rapoartele sale, şi-a publicat săptămâna aceasta rezultatele pentru al treilea trimestru al anului. Şi de această dată, GameStop a refuzat să se audă live cu investitorii.
În ultimele patru trimestre situaţia nu s-a prezentat drept una roz pentru GameStop, care în această perioadă a raportat venituri sub aşteptările pieţei, în timp ce în ultimele zece raportări a reuşit să bată aşteptările analiştilor doar în cinci cazuri.
Cu toate acestea, rezultatele companiei au fost peste aşteptările pieţei, cel puţin din perspectiva profiturilor. GameStop a raportat venituri din vânzări în valoare de 860,3 milioane de dolari, mai mici cu 20,2% faţă de trimestrul al treilea din 2023 şi cu 3,1% mai slab decât estimările, în timp ce rezultatul net a marcat un profit de 0,06 dolari/acţiune - mai mare faţă de rezultatul de anul trecut şi cu mult peste aşteptările analiştilor, care prognozau o pierdere pentru acest trimestru.
Cea mai mare parte din veniturile companiei a fost generată de segmentul de Hardware şi Accesorii (circa 48,5% din cifra de afaceri), urmat de Software (31,6% din CA) şi colectibile (19,9% din CA), notează TradeVille.
Creşterea profitului se poate datora în mare parte încercărilor companiei de a reduce costurile, inclusiv prin închiderea magazinelor şi vânzarea de bunuri cu marjă mai mare. Principalele dificultăţi ale companiei în încercarea sa de a îmbunătăţi vânzările online provin atât din concurenţa acerbă de pe piaţa jocurilor video din partea giganţilor comerţului online, cât şi din cauza unui mediu macroeconomic incert, care îi face pe consumatori să reducă din cheltuielile discreţionare.
GameStop a profitat în acest an de creşterea preţului acţiunii, pe fondul postărilor investitorului Keith Gill în prima parte a anului 2024, şi a reuşit să strângă circa 3 miliarde de dolari de la începutul anului şi până acum prin vânzarea de acţiuni. Doar în ultimele trei luni compania a vândut acţiuni în sumă de 400 de milioane de dolari.
• Previziuni şi estimări
Analiştii au o privire pesimistă asupra GameStop. Doar un singur analist a emis o recomandare de preţ pentru acţiunile GME în ultimele 12 luni, anunţând o ţintă de 10 dolari/acţiune (-65,5% vs preţul de închidere din 11 decembrie).
Pentru sfârşitul anului, piaţa estimează că societatea va înregistra venituri de 4,1 miliarde de dolari (-22,9% vs 2023), respectiv o pierdere netă de 0,03 dolari/acţiune, faţă de câştigul de 0,06 dolari/acţiune din 2023. GameStop nu a oferit o prognoză sau estimări financiare, însă compania a precizat că în acest an nu va mai face alte oferte de acţiuni, în timp ce se concetrează în continuare pe optimizarea experienţei de vânzare cu amantuntul şi online şi pe reducerea costurilor.
• Acţiunile GameStop a urcat cu peste 50%, de la începutul anului
Piaţa a primit bine rezultatele raportate, fiind cel mai probabil influenţată de surpriza privind profitul trimestrial obţinut de companie. Astfel, în timp ce în sesiunea de tranzacţionare de marţi acţiunile GME au înregistrat o scădere de 3,6%, acestea au recuperat în after-market, la publicarea raportului, când au crescut cu 3%. De la începutul anului şi până acum, acţiunile GameStop au crescut cu 53,6% (vs +26,5% în cazul indicelui SP&500), cunoscând un moment de volatilitate extremă în perioada mai - iunie, atunci când Keith Gill, cunoscut pe internet sub numele de "Roaring Kitty" a readus mania "meme stock" la bursa din SUA.
La mijlocul lunii mai, preţul acţiunilor a crescut de aproape patru ori în numai două sesiuni de tranzacţionare, după ce Gill a postat pentru prima dată pe reţelele de socializare după o pauză de trei ani. Acţiunile GME s-au prăbuşit trei zile mai târziu de la maximul atins în 2024, de 64,8 dolari/acţiune, la 22,2 dolari/acţiune, atunci când compania a depus o cerere pentru a emite suplimentar 45 de milioane de acţiuni noi.
Roaring Kitty a revenit din nou în vizorul pieţei, după o postare pe reţeaua socială X, cu un efect semnificaiv şi de această dată asupra acţiunii, care a crescut cu 5,9% în ziua anunţului. Cu toate acestea, analiştii vor fi cu ochii pe conturile lui Roaring Kitty înainte şi după raportări, întrucât o eventuală reacţie a acestuia ar duce la schimbări semnificative în evoluţia preţului acţiunii.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în GameStop
Oportunităţi
- În lumina reflectoarelor: GameStop a câştigat o atenţie masivă datorită fenomenului de "meme stock" alimentat de reţelele de socializare, lucru care a dus la o lichiditate şi volatilitate ridicată a acţiunilor. Această expunere intensă poate atrage investitori şi speculatori, menţinând interesul în companie.
- Rezervă de cash: Succesul vânzării de acţiuni din acest an a permis GameStop să îşi crească rezervele de numerar semnificativ, ceea ce i-a oferit o stabilitate financiară suplimentară.
Riscuri
- Model de business: GameStop continuă să se confrunte cu pierderi semnificative din cauza dependenţei de magazinele fizice, într-un moment în care consumatorii migrează rapid către platformele de comerţ electronic pentru achiziţionarea de jocuri video. Rezultatele din ultimele trimestre reflectă această schimbare de comportament a clienţilor.
- Valoare intrinsecă: Conform rapoartelor de analiză din 2024, preţul mediu ţintă pentru următoarele 12 luni este de 10 dolari/acţiune - cu 65% mai jos faţă de preţul actual. În acelaşi timp, potrivit Alpha Spread, acţiunile companiei sunt supraevaluare cu 79% faţă de valoarea intrinsecă estimată în scenariul de bază, de 5,77 dolari/acţiune.
- Fără strategie: Analistul Michael Pachte de la Wedbush a subliniat faptul că GameStop nu a prezentat până acum o strategie de dezvoltare a business-ului, în timp ce a anunţat o închidere accelerată a magazinelor. Acesta ar trebui să fie un lucru îngrijorător pentru acţionari şi pune sub semnul întrebării capacitatea companiei de a se dezvolta în viitor.
- Diluarea acţionarilor: Emisiunile şi vânzările de acţiuni noi ale companiei, care au fost frecvente în 2024, pot dilua actionarii existenţi.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, Market Screener, Reuters, TradingView, Barron's, Yahoo Finance, Statista, investing.com, X, Market Beat, Alpha Spread.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.