TradeVille: Lăptăria cu caimac ţinteşte redresarea situaţiei

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 7 aprilie 2023

TradeVille: Lăptăria cu caimac ţinteşte redresarea situaţiei

Agroserv Măriuţa şi-a bugetat, pentru 2023, venituri în creştere şi un profit net de 2,1 milioane lei, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville.

Agroserv Măriuţa este compania deţinătoare a brandului de lactate "Lăptăria cu caimac", având ca obiect de activitate cultivarea plantelor, creşterea vacilor de lapte, precum şi procesarea laptelui de vacă.

Cultivarea plantelor se face pe o suprafaţă de aproximativ 3.000 ha, iar şeptelul companiei numără peste 2.600 de bovine din rasa Holstein Friesian. Produsele lactate ale companiei, încadrate în categoria premium, se regăsesc în majoritatea lanţurilor de supermarket-uri din România.

Piaţa procesatorilor de lactate din România - dominată de antreprenori străini

În baza datelor furnizate de Euromonitor, vânzările de lapte în segmentul de retail au totalizat 2,09 miliarde lei în 2022, în creştere cu 14% comparativ cu anul anterior. Această majorare este pusă pe seama creşterii preţurilor, deoarece volumul vândut a fost în scădere faţă de 2021. Preţul mediu al laptelui * în România se situa, în decembrie 2022, mai sus cu 63% faţă de aceeaşi lună a anului precedent, în timp ce la nivelul UE preţul acestuia înregistra o creştere de 40%.

În ceea ce priveşte cota de piaţă, în 2022 Lactalis conduce detaşat topul procesatorilor de lapte, având în portofoliu mărci precum Zuzu, La Dorna şi Fulga, ale căror vânzări i-au adus o cotă de piaţă de 36,5%. Compania mai are în portofoliu şi branduri precum Albalact, Covalact, Rarăul, Poiana Florilor. Topul este completat de Royal Friesland Câmpina, care deţine brandurile Napolact şi Oke!, cu o cotă de piaţă de 10,4% şi de Hellenic Dairies, cu marca Olympus, ce deţine 8,7%.

Din top zece branduri de lapte (ca vânzări), doar Lăptăria cu Caimac este deţinut de o companie care are capital social majoritar românesc, ocupând locul 10. (*preţul laptelui plătit direct producătorilor, cunoscut ca "preţul la poarta fermei").

Compania a înregistrat pierdere în 2022

Conform rezultatelor preliminare publicate de companie, în vederea aprobării acestora în cadrul AGA din 24.04.2023, veniturile din exploatare obţinute în 2022 s-au ridicat la 112 milioane lei (+7,4% vs. 2021). Reducerile comerciale acordate de companie au fost în creştere cu 20%, relevând faptul că societatea nu a putut transfera în totalitate costurile de producţie în preţul final.

Cheltuielile cu materiile prime s-au majorat cu 24%, ajungând până la 62,3 milioane lei, situându-se sub creşterea medie a preţului laptelui din 2022. Acest fapt se datorează modelului de business integrat, ce presupune procesarea laptelui produs de propriile vaci, care, la rândul lor, sunt hrănite din recoltele cultivate de companie.

Din punct de vedere operaţional, compania a obţinut un profit în valoare de 3,4 milioane lei (-48% vs. 2021). În ciuda faptului că societatea a reuşit să ţină în frâu cheltuielile cu dobânzile, păstrându-le la acelaşi nivel de la sfârşitul anului 2021, pierderea financiară de 5,3 milioane lei a condus către un rezultat net negativ de 1,9 milioane lei, în contrast cu profitul net, în valoare de 1,7 milioane lei, obţinut în 2021.

Conducerea companiei estimează o revenire la profit în 2023

Bugetul de venituri şi cheltuieli propus de conducerea companiei previzionează o cifră de afaceri în valoare de 79,6 milioane lei, în creştere cu 9,3% faţă de cea obţinută în 2022. În ceea ce priveşte rezultatul net al perioadei, varianta de buget propusă prevede un profit net de 2,1 milioane lei.

De asemenea, compania urmăreşte să înceapă investiţiile într-un sistem de recuperare, spălare şi refolosire a sticlelor şi borcanelor, precum şi într-o staţie de bio gaz, în vederea reducerii costurilor pe termen lung şi, totodată, a emisiilor de carbon. Astfel, compania va pune accentul pe reciclare, lucru care îi va putea oferi, pe lângă scăderea costurilor, şi un nou punct comun cu segmentul de clienţi premium. Pentru finanţarea acestor proiecte, se preconizează că vor fi folosite fonduri nerambursabile, finanţare bancară şi fonduri proprii (sume rezultate din majorarea de capital social aprobată, recent, prin hotărârea AGEA din 15.03.2023).

Avantaje şi riscuri ale investiţiei

- Domeniul extrem de competitiv în care activează compania, dominat de multinaţionale (Lactalis, Friesland Câmpina, Danone etc.) cu putere financiară şi potenţial de preluare a competitorilor.

- Putere de negociere relativ mică în relaţia cu marii retaileri, lucru care s-a observat şi în situaţiile financiare ale companiei din 2022, compania nereuşind să transfere în totalitate costurile de producţie în preţul de vânzare.

- Grad de îndatorare * destul de ridicat (77%), într-un context macroeconomic dificil, cu dobânzi mari, compensat parţial de faptul că societatea a reuşit ţinerea în frâu a cheltuielilor cu dobânzile în 2022.

- Compania are un model de business integrat, ceea ce îi oferă un avantaj competitiv din punct de vedere al costurilor şi al controlului calităţii materiilor prime.

- Produsele companiei sunt create pentru a deservi segmentul premium, ceea ce poate oferi marje net superioa- lte segmente de piaţă.

- Fiind singurul brand de lapte, din top 10 la nivel naţional, care este deţinut de antreprenori români, poate fi un stimulent pentru o bună parte din potenţialii consumatori de lapte.

TradeVille: Lăptăria cu caimac ţinteşte redresarea situaţiei

Printre sursele articolului menţionate de TradeVille în acest raport se numără Euromonitor, rapoarte companie, BVB, Comisia Europeană.

...........................................

Analiza TradeVille poartă următorul disclaimer:

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual.

Lista potentialelor conflicte de interese

Opinia Cititorului ( 19 )

  1. O revenire, da ... din Vise mai degraba

    1. Evergent a votat impotriva majorarii de capital cu aport numerar la AGA din 15 martie anul acesta. Evident vor sa faca majorare nu la pretul nominal de 0,1, probabil aproape de pretul din piata, la vreo 6 lei actiunea, pentru a asigura numerarul necesar activitatii curente. Ei nu au numerar suficient iar pierderea e si ea acolo in carti. Sa vedem cine le subscrie lor actiuni cu aport in situatia actuala. Au produse bune, dar managementul este falimentar ... in ritmul asta, nu stiu cum vor rostogoli obligatiunile alea in euro care ajung la scadenta in 2024-25 parca, si la ce dobanzi se vor imprumuta ... bancile sigur nu ii imprumuta ...

    Eu n-am băut lapte mai bun ca al lor! Nu sunt acționar, mi-am dat seama că pot avea probleme, dar dacă reușesc, jos pălăria! Deci, îi ajut comparând produsele lor!

    1. cu ce?

      Am scris greșit. Corect era îi ajut cumparand produsele lor !

    Cand faci analize SWOT si ai si un istoric consistent la dispozitie cele 2 trebuie armonizate.

    Altfel-'poate', 'urmareste', 'ar trebui'. 

    De exemplu 

    Compania are un model de business integrat, ceea ce îi oferă un avantaj competitiv din punct de vedere al costurilor şi al controlului calităţii materiilor prime. 

    Cum s-a fructificat 'oportunitatea' asta imaginara? Ce scrie 'raportul de analiza' mai sus sau mai jos despre rezultate? 

    De unde rezukta ca e''avantaj competitiv'? Daca ceilalti fac profit bun si tu pierdere cum rezulta ca ai un model de business mai bun? 

    Daca zici ca e oportunitate ca are produs premium cu marje mai mari ai citit ce ai scris mai sus in raport despre transferul costurilor?! 

    Ai estimat cat se poate intinde un produs premium, de nisa, mai ales cand puterea de cumparare scade drastic, asta cand tu nu ai fructificat nici atunci cand consumatorii erau frenetici? 

    Cum poti creste la infinit vanzarile unui produs premium, de nisa si sa ai marje bune? Pai vedem raspunsul in evolutie profitabilitate vs cresterea vanzarilir in ultimii ani.

    Tot FMCG se duce spre private label si noi vorbim discutii SWOT din carti.  

    1. comment! IO CE-AM FAKUT am vazut ka e mult hype pe asta, vorbeste lumea in stanga in dreapta CA DOMNE CHIAR DACA PRETU CRESTE LA 15 LEI LITRU DE LAPTE TOT IL CUMPARA CORPORATISTII CA AU BANI imi pare rau ca m-am uitat in gura altora, pai corporatistii unuii au fost dati afaraaa si cu sticlele alea n-ai ce sa faci decat sa te dai mare in bula ta. degeaba sunt produsele bune, am luat mare teapa

    Au produse f bune desi in zona de sus ca pret, ar fi pacat sa dispara de pe piata.

    1. nu au de ce sa dispara

      le trebuie insa o revenire la realitate,o echilibrare financiara 

      asta se poate face prin cresterea equity,o majorare de capital la o evaluare mult mai rezonabila fata de prezent 

      actionarii majoritari e necesar sa cedeze puternic din detinerea lor 

      modelul urmat,ca si alti retaileri pe AERO,nu poate functiona-indatorat fiind,nu poti penetra si piata,face si profit,reduce si indatorarea iar tu sa cedezi putine procente si banii intrati in companie sa fie putini in raport cu ce e necesar ca sa-ti indeplinesti prognozele de la listare 

      toti vin sa dea tunuri,spun fabulatii,vand destul de putin la evaluare mare ,au deja datorii mari si se asteapta sa revolutioneze piata lor 

      nu merge,trebuie capital mult si adus constant,daca ei nu au de unde trebuie sa coopteze pe altii 

      de aia in afara liderii de piata pe burse nu au antreprenorii initiali la 40,50,70% detinere,mai au acolo un 20% maxim 

      nu te poti pune cu primii jucatori din piata cand aia au capital mult iar tu vrei cu capital atras de 1-2 ori si ala cateva milioane sa-i dai pe spate!la un moment dat o sa faca si aia ca la bere,marii jucatori s-au apucat si ei de niste branduri pe care scriu Craft cand au vazut ca asta prinde

      asa si Lactalis poate face maine un produs concurent MILK,il pune cu 10% mai ieftin,oricum are discount mai mic la retaileri si le ia fata,chiar daca pierd bani pe produsul ala-au si timp si capital s-o tina asa pana sufoca peastia mici 

      Ia vezi mata ce inseamna pentru Lactalis sa puna in practica o asemenea idee: trebuie schimbate aprovizionarea, lantul de productie, logistica, termenele de valabilitate, ambalajele, iar cand te cheama Lactalis (a.k.a. multinationala X) constati ca multi clienti finali iti vor refuza produsele pentru ca, evident, umbli cu cioara vopsita.

      Daca acest model ar fi fost sustenabil pentru ditamai colosul, de ce nu l-au facut in alte tari unde mici producatori agili au intrat pe aceasi nisa? Simplu: pentru ca e prea ingusta sa incapa toti cei mari.

      Stii cum era cantecelul acela cu elefantii pe o panza de paianjen?! 

    Laptele lor este de calitate insa vara nu stiu ce se intampla ca eu una nu il mai cumpar.

    Nu stiu a cui este vina dar am cumparat de mai multe ori si l-am cumparat acru de pe raft...asa ca eu una m-am lecuit si cumpar doar din toamna pana in primavara.... 

    1. Se acrește repede pt ca nu are lapte praf ca atâtea altele...

    Sa bage chelu ala care facea propaganda de MILK ca e mare moat, ca restu e fraieri si ca produsele high end sunt viitorul

    1. cine-i Chelu?

      E ala cu ochelari de langa cel cu parul alb si face analize tehnice pe trei tranzactii intr-o luna.

      nu e ala de la parazitii, e unu de pe iff care tot ii trage tare cu moatul ca rupe firma asta agroserv. si pe mine ma enerveaza cum raspunde se da el mare stiutor, dar oare stie cum (nu)plateste milk arendele?

    Dar stai...nu era Misu bănuit ca va unge osia la căruță ??

    1. Mișu Consultantu' n-a fost parte din acelasi episod lansat de "frontieristi" in care erau enumerate si alte presupuse forme de sprijin, asistenta, resuscitare si reinviere? Ba da, era. Si atunci, ce incredere sa ai in tot ce-au emanat aceasi oameni care au participat la toate listarile dubioase de pe AeRO?

      Dar chiar nu baga nimeni de seama ce s-a intamplat? Singurul lucru adevarat spus pe IFF a fost ca au cumparat in plasamentele private organizate pentru ei si orchestrate tot de ei. In rest, ca la Radio Erevan, toate celelalte au fost doar minciuni!

    Interesant cand o sa ceara bani de la actionari.CHRD tocmai zice ca vrea peste 1 milion de Euro desi s-alistat nu de mult timp.

    Dupa prima runda de atragere capital promitea buget fenomenal 2023 cu 30 M venituri si 14(da,citit bine,jumatate din venituri) profit net.Nu este 1 an implinit de cand prevedea asa ceva.Acum propune BVC cu 22 venituri si doar 3 profit.Ce s-a intamplat?Sau ce trebuia sa se intample sa iasa 14?!?Asa cum observam nici bugetul asta nu l-ar putea face ca le trebuie iar capital si fac majorare. 

    Asadar firmele astea se listeaza,promit niste cifre daca li se dau banii,nu le fac desigur ,pe urma promit cifre mult mai mici dar ca sa le faca iarasi cer ceva si deloc putin.

    O firma serioasa promite chestii si atrage capital pentru a le face.Apoi daca mai vrea capital trebuie sa prmoita chestii in plus,nu in minus!Ei vor a doua fundatiepentru o casa mult mai mica decat aia promisa cu prima fundatie. 

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb