TradeVille: Norofert s-a adaptat la un context economic dificil

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 2 decembrie 2024

Sursa foto: facebook / Norofert Group

Sursa foto: facebook / Norofert Group

Norofert SA a demonstrat o capacitate ridicată de adaptare la un context economic dificil, înregistrând, în primele nouă luni din 2024, o cifră de afaceri de 35,6 milioane de lei, în creştere cu 10%, şi un profit net de 1,38 milioane de lei, în urcare cu 24% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Deşi sectorul agricol românesc a fost afectat de seceta severă şi preţurile mici ale recoltelor, compania a reuşit să menţină un grad de încasare ridicat, de aproximativ 93%, printr-o selecţie riguroasă a clienţilor şi un management prudent al riscurilor, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Norofert are ca principal obiect de activitate cercetarea, producţia şi comercializarea inputurilor ecologice şi convenţionale în fabrica sa de la Filipeştii de Pădure. Din 2022, Norofert este cel mai mare producător de îngrăşăminte de sol ecologice din România. De asemenea, compania deţine alte două linii de business ce constau în cultivarea în regim ecologic a 1.000 ha de teren în zona Zimnicea, precum şi activitatea de trading cu cereale ecologice. Ferma de la Zimnicea reprezintă o bază pentru cercetare şi testare de produse, dar şi un instrument de promovare pentru bune practici în agricultura sustenabilă, în timp ce trading-ul cu cereale vine ca răspuns la problema lichidităţii şi de cash-flow, specifică afacerilor din acest sector.

La 30.06.2024, Vlad Popescu, fondatorul şi preşedintele Consiliului de Administraţie Norofert, deţinea 36,3% din capitalul social al companiei, în timp ce Ileana Popescu avea în proprietate 14,2%. Pe lista acţionarilor cu deţineri de peste 5% se mai află Marius Alexe, cunoscut investitor la BVB, care deţine 12,3% din drepturile de vot Norofert. Restul de aproximativ 37% din capitalul social al companiei este deţinut de acţionarii persoane fizice (36,3%) şi juridice (1%).

An dominat de secetă

Conform ministrului Agriculturii, producţia de grâu din România s-a situat, în anul 2024, cu aproape 1,7 milioane de tone peste cea din 2023 (9,6 milioane de tone), în ciuda secetei accentuate care a avut loc şi în acest an. Explicaţia pentru această creştere este aceea că grâul se recoltează la începutul verii, seceta din România fiind prezentă preponderent în lunile iulie şi august.

Cu toate acestea, Departamentul pentru Agricultură al SUA a revizuit recent în minus estimarea în ceea ce priveşte producţia de porumb a României pentru sezonul 2024-2025. În acest sens, producţia de porumb obţinută pe teritoriul României s-ar putea reduce până la 7,8 milioane de tone, atingând astfel un minim al ultimilor 11 ani. Spre comparaţie, conform datelor furnizate de INS, producţia de porumb în anul 2023 s-a situat, în România, la 8,5 milioane de tone.

La nivelul Uniunii Europene, producţia de porumb pentru sezonul 2024-2025 este estimată la 59 de milioane de tone, în scădere cu 2,5 milioane de tone faţă de anul anterior şi cu 8% sub media ultimilor cinci ani. Situaţia din România este similară cu cea din Ungaria şi alte ţări din Centrul şi Estul Europei, unde estimarea producţiei de porumb a fost redusă. Pe de altă parte, ţări vestice precum Franţa sau Olanda au beneficiat de condiţii meteo favorabile, dispunând şi de o infrastructură de irigaţii superioară. În România, ministrul Agriculturii estimează că două milioane de hectare au fost afectate de secetă în acest an.

Norofert, printre liderii pieţei îngrăşămintelor organice locale

Pe piaţa locală a inputurilor pentru agricultură ecologică, există trei producători relevanţi: BHS Bio Innovation SRL, Romchim Protect SRL şi Norofert SA. Totuşi, această piaţă este intens abordată şi de producători internaţionali, prin intermediul importatorilor şi distribuitorilor locali, cum ar fi Naturevo SRL, Biochem SRL, Alcedo SRL şi Agricover SA, care oferă atât inputuri ecologice, cât şi convenţionale.

Deşi Norofert se află printre liderii pieţei îngrăşămintelor organice din România, prezenţa sa pe piaţa agricolă convenţională rămâne modestă, confruntându-se cu competiţia atât a companiilor locale, cât şi a jucătorilor internaţionali de renume, precum Lebosol şi Intermag Polonia. În cadrul evenimentului Ziua Investitorului Norofert, Vlad Popescu, preşedintele Consiliului de Administraţie, a subliniat faptul că produsele companiei au început să fie utillizate şi de către fermierii axaţi pe agricultură convenţională. Un bun exemplu este chiar piaţa din Brazilia, unde compania urmează să aibă un joint-venture în perioada următoare pentru producţia de îngrăşăminte convenţionale.

Rezultate în creştere

Grupul Norofert a raportat, pentru primele nouă luni din 2024, o cifră de afaceri de 35,6 milioane de lei, în creştere cu 9,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2023. Creşterea a fost afectată de lipsa de lichiditate din piaţa agribusiness în prima jumătate a anului, cauzată de costurile ridicate şi preţurile scăzute ale culturilor. În acest context, fermierii şi-au redus investiţiile, preferând minimizarea cheltuielilor pe fondul randamentelor scăzute şi al secetei istorice. Schema de despăgubiri pentru fermieri a avut impact limitat, iar agricultura românească se confruntă cu un blocaj sever.

Cheltuielile din exploatare s-au menţinut la nivelul anului anterior. Cu toate acestea, cheltuielile cu amortizarea s-au majorat cu 20%, dar şi cele de implementare a sistemului de irigaţii de la Ferma Zimnicea (săpături, ţevi transport apă, pompe apă şi filtre). De menţionat că o parte din aceste costuri au fost capitalizate în producţia în curs de execuţie.

Astfel, profitul operaţional consolidat al perioadei s-a diminuat cu 8,9%, ajungând la 4,2 milioane de lei, ca urmare a majorării cheltuielilor cu amortizarea.

Cheltuielile financiare la nivel consolidat s-au diminuat cu 22%, până la 2,7 milioane de lei, ca urmare a micşorării costurilor cu dobânzile bancare aferente creditelor contractate. Prin urmare, profitul net al perioadei s-a situat la 1,4 milioane de lei, înregistrând o creştere cu 24,27% faţă de anul anterior.

De menţionat că, la data redactării raportului, campania de toamnă se află încă la început, fiind dificil de estimat dacă aceasta va depăşi sau nu aşteptările conducerii companiei. De asemenea, campania de pre-vânzări pentru primăvara 2025, care începe în luna octombrie, poate avea o influenţă decisivă asupra realizării BVC.

TradeVille: Norofert s-a adaptat la un context economic dificil

Obiective strategice de dezvoltare

Pe plan strategic, Norofert continuă să investească în extinderea sistemului de irigaţii, plănuind să acopere 750 de hectare suplimentare în următorii ani şi va lansa, în perioada următoare, o emisiune de obligaţiuni corporative de 15 milioane de lei pentru finanţarea acestor proiecte, notează TradeVille.

De asemenea, conducerea companiei a declarat că ţinteşte următoarele obiective:

- Dezvoltarea şi lansarea în cadrul laboratorului de cercetare propriu şi prin colaborare cu Facultatea de Biotehnologie din cadrul USAMV a cel puţin trei soluţii noi biotehnologice patentate în următorii trei ani. Acest proiect presupune alocarea anuală a 3 milioane de lei pentru cercetare şi dezvoltare, până în 2027.

- Creşterea pe pieţele externe, urmărind consolidarea activităţii în SUA şi Brazilia. În acest sens, compania urmăreşte ca ponderea pieţelor externe în cifra de afaceri, în următorii trei ani, să ajungă la 40%.

Modelul de afaceri integrat al Norofert, bazat pe cercetare şi dezvoltare în propriul laborator, producţia în facilităţi proprii şi distribuirea de inputuri agricole inovatoare, constituie un element cheie pentru diferenţierea pe piaţă. Investiţiile în cercetare rămân o prioritate strategică, susţinând dezvoltarea de produse sustenabile şi inovatoare.

Acţiunea NRF, în declin

De la începutul anului, cotaţia acţiunii NRF s-a depreciat cu 15%, principala cauză fiind contextul dificil cu care se confruntă sectorul de agribusiness din România. Preţul de închidere din 27 noiembrie, de 3,78 lei, se află încă la un nivel apropiat de minimul istoric înregistrat de acţiunea NRF (3,4 lei). Spre comparaţie, indicele BETAeRO, din care compania face parte, a afişat o scădere de 7,94% de la începutul anului, în timp ce indicele BET s-a apreciat cu 9,3%.

În ceea ce priveşte principalii indicatori tehnici, media mobilă simplă de 50 de zile se situa la 3,66 lei, în timp ce media mobilă simplă de 200 de zile era la 3,91 lei. Oscilatorul RSI, care arată dacă acţiunea se află în zona de "oversold" sau "overbought", se situa la 60,1, ceea ce indică un comportament mai apropiat de zona de "overbought".

În momentul de faţă, preţul a revenit peste mediile mobile exponenţiale de 8 şi 21 de zile, arătând un impuls puternic (+11%) după minimul înregistrat la mijlocul lunii octombrie.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Norofert

Oportunităţi

- Accesarea pieţelor externe: Norofert a realizat paşi importanţi în această direcţie prin finalizarea liniei de producţie inputuri din SUA şi încasarea primelor venituri. Mai mult, compania va începe construcţia unei alte linii de producţie în Brazilia, în baza unui parteneriat recent încheiat.

- Fonduri europene nerambursabile: Noua politică agricolă comună 2023-2027 a UE prevede subvenţii semnificative pentru agricultura ecologică, ceea ce creează premisele necesare creşterii numărului de ferme certificate ecologic din România.

- Transparenţă totală: Norofert a obţinut cel mai înalt calificativ pentru comunicarea cu investitorii din partea ARIR, având calificativul maxim în ceea ce priveşte indicele VEKTOR. În prezent, doar alte două companii de pe piaţa AeRO mai au calificativ maxim VEKTOR.

- Investiţie în cercetare şi dezvoltare: Compania a investit constant în partea de cercetare în ultimii ani, intenţionând să aloce anual 3 milioane de lei până în anul 2027. Recent, Norofert a primit şi o confirmare din partea IFC (membră a Băncii Mondiale) care atestă că utilizarea produselor companiei duce la o scădere a amprentei de carbon cu până la 50% în comparaţie cu inputurile convenţionale.

Riscuri

- Sector dificil: Compania activează într-o piaţă cu multe provocări, în cadrul căreia termenele de plata sunt cuprinse între 270-330 de zile. Astfel, principala problemă a comercianţilor de inputuri este reprezentată de gradul de încasare a creanţelor. Cu toate acestea, conducerea Norofert a preferat ca în ultimii ani să crească până aproape de 100% gradul de încasare a creanţelor, ceea ce a condus, inevitabil, spre o scădere a cifrei de afaceri.

- Mediu concurenţial: Compania are o cotă de piaţă nesemnificativă în ceea ce priveşte inputurile convenţionale, care deservesc marea parte a fermierilor din România. Competiţia pe această piaţă este foarte ridicată.

- Fermierii dictează trendul: Dependenţa de calitatea recoltelor fermierilor, care, în cazul unor ani foarte slabi, de care au avut parte în ultima perioadă, ar putea să conducă la reduceri ale volumelor de inputuri utilizate pentru următoarea campanie sau chiar la imposibilitatea achitării datoriei comerciale faţă de Norofert.

- Bariere pentru aprecierea cotaţiei NRF: Percepţia investitorilor de la BVB faţă de Norofert este preponderent negativă. Compania a început recent o serie de comunicări pentru a îmbunătăţi această percepţie, un exemplu recent fiind Ziua Investitorului, care a avut loc recent în Bucureşti, bucurându-se de o prezenţă însemnată din partea investitorilor.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: rapoarte companie, BVB, Tradingview, presă locală.

-----------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
boromir.ro
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Ian. 2025
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.8373
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3185
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9967
Gram de aur (XAU)Gram de aur412.9649

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb