Amazon a încheiat cel de-al treilea trimestru cu rezultate peste aşteptările Wall Street. Compania americană şi-a triplat profitul net ajustat pe acţiune, reuşind să depăşească de 1,6 ori estimările analiştilor. Creşterea veniturilor Amazon Web Services a fost de 12,3%, încheind astfel o serie de şase trimestre de declin. Segmentul de publicitate a fost cel care a impresionat de această dată, înregistrând o majorare de 26%, peste creşterea înregistrată de Meta Platforms în acest trimestru, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Amazon, a treia companie din lume care a atins borna de un trilion de dolari, după PetroChina şi Apple, în 4 septembrie 2018, este în prezent a cincea cea mai valoroasă societate la nivel mondial, cu o capitalizare bursieră de 1,2 trilioane de dolari. Începută iniţial ca o afacere de vânzări de cărţi online, Amazon s-a transformat într-o companie de tehnologie multinaţională, a cărei activitate se bazează pe comerţ electronic, cloud computing, streaming digital şi inteligenţă artificială.
Amazon Web Services (AWS), un serviciu de cloud operat de Amazon, este o sursă importantă de venituri pentru companie, oferind soluţii complete de hosting pentru întreprinderi, inclusiv servicii de stocare date, energie şi resurse IT. Acest serviciu le permite multor start-up-uri să înceapă cu cheltuieli generale reduse. Multe site-uri şi aplicaţii pe care le folosim în viaţa de zi cu zi funcţionează pe AWS, inclusiv Lyft, Airbnb, Netflix şi Spotify. La finalul celui de-al treilea trimestru din 2023, AWS a generat peste 16% din cifra de afaceri totală a Amazon. Performanţa segmentului AWS este cea mai urmărită de către analişti în cadrul raportărilor trimestiale.
Jeff Bezos, fondatorul Amazon în 1994, a fost CEO-ul companiei timp de 25 de ani, renunţând la această funcţie în 2021. În prezent, Bezos este a treia cea mai bogată persoană din lume, după Elon Musk şi Bernard Arnault, cu o avere de 144,3 miliarde de dolari, potrivit Forbes, fiind totodată şi cel mai mare investitor în Amazon, cu o cotă de 9,6% din totalul acţiunilor. În urma retragerii lui Jeff Bezos, funcţia de CEO a fost preluată de Andy Jassy, fondatorul şi CEO-ul Amazon Web Services din 2016 până în iulie 2021.
Investitorii instituţionali controlează aproape 61% din totalul acţiunilor, cele mai mari cote fiind deţinute de Vanguard Group (7,04%), Blackrock (5,92%) şi State Street Corp. (3,26%).
• Shopify: Piaţa globală de comerţ electronic - estimată la 6,3 trilioane de dolari în 2023
Piaţa globală de comerţ electronic se aşteaptă să ajungă la un total de 6,3 trilioane de dolari în 2023, potrivit statisticilor Shopify, iar Statista preconizează că aceasta va creşte cu o rată anuală compusă (CAGR) de 11,16% în perioada 2023-2027. China continuă să conducă vânzările globale de e-commerce cu o cotă de peste 50% din vânzările cu amănuntul la nivel mondial, totalizând puţin peste 3 trilioane de dolari în 2022. Pe locul secund se află SUA, a cărei piaţă de e-commerce este aşteptată să ajungă la 941 de miliarde de dolari în 2023, puţin peste o treime din totalul Chinei, potrivit Statista.
Amazon are peste 300 de milioane de utilizatori la nivel global, 80% dintre aceştia fiind din Statele Unite. Cu o valoare a brandului de 359 de miliarde de dolari, Amazon se află pe locul al doilea, după Apple, lăsând în urmă Alphabet şi Microsoft. Amazon se mândreşte cu o cotă de aproape 50% din piaţa de comerţ electronic din SUA, potrivit Investing.com, ceea ce reprezintă mai mult decât triplul cotelor însumate ale principalilor săi concurenţi: eBay (6,6%), Apple (3,9%) şi Walmart (3,7%).
• Piaţa globală a serviciilor de cloud se apropie
de 65 de miliarde de dolari
Cheltuielile globale pentru serviciile de infrastructură cloud au crescut cu 10 miliarde de dolari în trimestrul al doilea din 2023, în ritm anual, ajungând la un total de 64,8 miliarde de dolari. Amazon, Microsoft şi Alphabet au generat aproape două treimi din veniturile infrastructurii cloud din perioada aprilie - iunie 2023, cei mai mari opt furnizori la nivel global controlând aproape 80% din piaţă.
Amazon a continuat să deţină supremaţia, cu o cotă de 32%, în ciuda scăderii înregistrate faţă de al doilea trimestru din 2022, când a avut 34% din piaţa de cloud. Principalii concurenţi ai Amazon, Microsoft şi Google, au înregistrat o creştere a cotei lor de piaţă cu un punct procentual în comparaţie cu anul anterior.
• Cel mai mare furnizor de cloud din lume şi-a triplat profitul net
Amazon a raportat o cifră de afaceri şi un profit trimestrial care au depăşit cu mult estimările analiştilor, reflectând o accelerare a businessului după un 2022 dificil, marcat de inflaţie şi dobânzi în creştere. Compania a încheiat trimestrul al treilea din 2023 cu o cifră de afaceri de 143,1 miliarde de dolari, în creştere cu 13% faţă de perioada similară a anului precedent şi cu 1,2% peste estimările analiştilor, de 141,4 miliarde de dolari. Totodată, compania a depăşit limita superioară a propriilor prognoze, de 138-143 miliarde de dolari. Profitul net ajustat pe acţiune a fost de 0,96 dolari, depăşind de 3,4 ori nivelul înregistrat anul trecut şi de 1,6 ori estimarea analiştilor, de 0,58 dolari/acţiune. Profitul net din acest trimestru include un câştig înainte de impozitare de 1,2 miliarde de dolari din investiţia în compania de maşini electrice Rivian.
În ceea ce priveşte activitatea segmentor de business, Amazon a raportat următoarele:
- Comerţ electronic: o cifră de afaceri de 57,7 miliarde de dolari, în creştere cu 7% comparativ cu al doilea trimestru din 2022. Comerţul electronic, principala activitate a Amazon, a generat peste 40% din cifra de afaceri totală a acestui trimestru, incluzând rezultatele promoţiei Prime Day din acest an, care a avut loc în iunie. Amazon a descris-o drept "cea mai mare vânzare din toate timpurile".
- Amazon Web Services: o cifră de afaceri de 23,1 miliarde de dolari, uşor sub aşteptările analiştilor, de 23,2 miliarde de dolari, dar cu 12,3% peste nivelul din anul anterior. Creşterea a fost puţin peste cea din trimestrul anterior, când AWS a crescut cu 12,2%, încheind astfel o serie de şase trimestre de descreştere. Totodată, profitul operaţional a fost de 6,98 miliarde de dolari, marcând o creştere de 29%, în timp ce marja operaţională a ajuns la 30,3%, de la 26,3% în al doilea trimestru din 2022, cel mai ridicat nivel din ultimii dois ani.
- Servicii de publicitate: o cifră de afaceri de 12,1 miliarde de dolari, peste estimările analiştilor, de 11,6 miliarde de dolari, şi cu 26% peste nivelul din anul anterior. Publicitatea digitală a Amazon reprezintă 7,5% din piaţa globală de publicitate digitală, potrivit Insider Intelligence. Alphabet este încă liderul industriei, cu o cotă de 28,4%, în timp ce Meta Platforms deţine 20,1%. Amazon a profitat de pe urma actualizării confidenţialităţii iOS a Apple din 2021, care a afectat publicitatea online a Meta Platforms, Snap şi X, mulţi retaileri mutându-şi bugetele de publicitate în acest an de la Meta Platforms la Amazon. Drept urmare, creşterea cifrei de afaceri din publicitate a Meta Platforms a fost de numai 23%, sub cea înreigstrată de Amazon.
Amazon s-a concentrat în acest an pe reducerea costurilor, pentru a putea concura cu ritmul de creştere exponenţial înregistrat în pandemie. Compania a concediat 27.000 de angajaţi începând cu toamna trecută şi a renunţat la unele activităţi mai puţin profitabile. CEO-ul Andy Jassy a declarat că aceste eforturi continuă să dea roade.
Amazon a prognozat o cifră de afaceri pentru al patrulea trimestru, care include perioada sărbătorilor de iarnă, cuprinsă între 160 şi 167 de miliarde de dolari. La mijlocul intervalului estimat de companie, de 163,5 miliarde de dolari, cifra de afaceri ar creşte cu 9,6% în ritm anual. Analiştii estimează, însă, o cifră de afaceri de 166,6 miliarde de dolari pentru ultimul trimestru din 2023.
• Preţul acţiunii Amazon a urcat cu aproape 40% anul acesta
Preţul acţiunii Amazon a înregistrat o apreciere de aproape 40% de la începutul anului. Comparativ cu performanţa indicilor americani, compania a înregistrat o evoluţie superioară, randamentul fiind de aproximativ 5,4 ori mai mare decât cel oferit de S&P 500 în acelaşi interval. Cu toate aceastea, Amazon se situează în afara top 10 randamente ale componenţilor din S&P 500 şi Nasdaq 100. Este important de menţionat că performanţa este superioară competitorilor direcţi ca şi capitalizare bursieră, precum Apple, Alphabet şi Microsoft.
Înainte de raportarea de săptămâna trecută, conform preţului opţiunii, piaţa se aştepta la o mişcare de preţ de aproximativ 10 dolari, echivalentul a +/-8%. Din punct de vedere istoric, Amazon tinde să aibă o evoluţie negativă post-rapotare, în medie de 1,5%. Acest lucru s-a adeverit în nouă din ultimele 12 raportări trimestriale. Din punct de vedere al opiniei analiştilor, bazate pe analiza fundamentală, Amazon beneficiază de 47 de rating-uri "buy" ("cumpără") şi de numai 3 "hold" ("păstrează"), ceea ce o poziţionează printre cele mai bine văzute companii de pe Wall Street. Preţul mediu al acestor recomandări este de 172,91 dolari, în timp ce preţul maxim se situează la 230 de dolari, iar cel minim în jurul valorii 138 de dolari, potrivit WSJ.
După publicarea rezultatelor trimestriale, preţul acţiunii Amazon a avut parte de un adevărat roller-coaster. După o creştere iniţială de 2%, preţul s-a tranzacţionat în scădere faţă de închidere, pentru ca în ultimele ore din şedinţa after-hours să avanseze cu 5%. Reacţia pieţei a fost strâns legată de segmentul de AWS, care a dezamăgit aşteptările, iar comentariile pozitive din conferinţa cu analiştii au oferit o schimbare de trend. Amazon a recuperat astfel o mare parte din pierderile din ultimele două şedinţe bursiere pe fondul scăderii Nasdaq ca urmare a rezultatelor înregistrate de Meta Platforms şi Alphabet.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Amazon
Oportunităţi
- Amazon Web Services European Sovereign Cloud: miercurea trecută Amazon a anunţat că va lansa un cloud independent pentru Europa, orientat către companiile din industriile puternic reglementate şi sectorul public, pe fondul legislaţiei stricte privind protecţia datelor în Europa şi al eforturilor regiunii pentru ceea ce numeşte "suveranitate digitală". Clienţii noului sistem vor putea păstra anumite date în UE şi doar angajaţii AWS rezidenţi în UE vor avea controlul asupra operaţiunilor.
- Robo-Workers: Amazon, al doilea angajator din SUA după Walmart, a declarat că testează două tehnologii noi pentru a creşte automatizarea în depozitele sale, inclusiv un test cu un robot umanoid, numit Digit. Acesta este construit de către Agility Robotics Inc. şi va fi utilizat iniţial pentru a ajuta angajaţii să transporte produse în facilităţile sale de depozitare. În ultimul deceniu, numărul de roboţi creaţi de Amazon a crescut de la 10.000 la 750.000.
- Livrare de medicamente cu drone: luna aceasta, Amazon a anunţat că va începe să folosească drone pentru a livra medicamente într-un oraş din Texas. Clienţii eligibili au acces la peste 500 de medicamente şi pot primi medicamentele direct la uşa lor cu ajutorul unei drone, în mai puţin de 60 de minute, fără costuri suplimentare. Totodată, compania intenţionează să introducă livrări cu drone în Marea Britanie şi Italia la sfârşitul anului 2023, sperând să livreze 500 de milioane de colete/an cu ajutorul dronelor.
- Insider activity: pe parcursul acestui an, acţiunile companiei au fost tranzacţionate de zece membrii ai Congresului american, fapt care denotă notorietatea companiei. Totodată, raportul dintre valoarea totală a acţiunilor cumpărate şi vândute din partea celor cu funcţii în cadrul companiei este de 59:41. Acest lucru subliniază faptul că, în ciuda raliului din acest an, compania beneficiază în continuare de încredere din partea celor mai importanţi acţionari.
- Trendul ultimilor ani: Amazon a reuşit să îşi îmbunătăţească semnificativ performanţa financiară, lucru care se observă din indicatorul Price/EBITDA. În prezent, compania se tranzacţionează la nivelul de 20,1, comparativ cu media ultimilor cinci ani, de 27,7. Acest lucru i-a permis companiei să reducă din premiumul de peste 100% din ultimii cinci ani, la doar 53% faţă de media componentelor din S&P 500. Raportat la indicatorul P/B, Amazon se tranzacţionează la doar +5% premium faţă de media celor mai importante companii din SUA.
Riscuri
- Evaluare: Amazon se tranzacţionează în prezent la un P/E de 96,3, ceea ce implică un premium de 317% raportat la media companiilor din S&P 500. Comparativ cu Microsoft, Apple şi Alphabet, acţiunea este considerată mult mai "scumpă". Cu toate acestea, P/E a intrat pe o pantă descendentă pe măsură ce Amazon şi-a îmbunătăţit profiturile anuale.
- TikTok, noua ameninţare a Amazon: deţinând supremaţia în ceea ce priveşte timpul petrecut de utilizatori în social media, TikTok încearcă să-şi determine cei 150 de milioane de utilizatori americani să îl considere o destinaţie de cumpărături prin lansarea TikTok Shop. Totodată, TikTok cheltuie sume semnificative pentru a dezvolta o operaţiune logistică, recrutând angajaţi de la Amazon şi încercând să atragă vânzători terţi oferindu-le o cotă mai mare din vânzări decât Amazon.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: Forbes, Yahoo Finance, WSJ, Investing.com, Market Screener, Shopify, Statista, DemandSage, Barron's, CNBC, raport companie, Seeking Alpha, Marketbeat, Slickcharts, TradingView, Bloomberg, The Guardian, Marketchameleon.
--------------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.