Shopify, una dintre cele mai importante companii de comerţ electronic la nivel mondial, anunţă încheierea unui acord cu Amazon pentru integrarea serviciului "Buy with Prime" în platforma sa. Pentru început, însă, funcţia este disponibilă doar pe bază de invitaţie pentru unii comercianţi Shopify, dar va fi deschisă tuturor vânzătorilor platformei până la sfârşitul lunii septembrie. În urma acestui anunţ, acţiunile Shopify au crescut cu 10%, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Shopify le oferă vânzătorilor o platformă digitală care le permite deschiderea, administrarea şi dezvoltarea magazinelor online. Înfiinţată în 2004 ca o soluţie pentru vânzarea online de echipamente de snowboarding, Shopify a evoluat rapid într-o platformă de comerţ electronic "all-in-one", care se adresează magazinelor online de toate dimensiunile.
De la înfiinţarea sa, Shopify a generat vânzări în valoare de peste 700 de miliarde de dolari, deţinând în prezent o cotă de 10,32% din piaţa platformelor de comerţ electronic, potrivit Statista, clasându-se pe locul al patrulea la nivel global. Pe primul loc se află WooCommerce, cu o cotă de 38,74%, urmat de Woo Themes, cu 14,95%, şi de Squarespace Online Stores, care deţine 14,67% din piaţă.
Cele mai recente statistici arată că peste 4,36 milioane de site-uri web folosesc în prezent Shopify, platforma fiind utilizată în peste 175 de ţări. În ceea ce priveşte numărul domeniilor înscrise în Shopify, aproximativ 62% dintre acestea sunt înscrise în SUA, urmate de procente mult mai reduse în Marea Britanie şi Australia.
În 2022, aproape 649 milioane de persoane au făcut cel puţin o achiziţie de la un magazin Shopify, analiştii estimând că până la finalul anului 2023, numărul acestora va creşte până la 700 de milioane. Prin comparaţie, la nivel global, există 2,14 miliarde de persoane care practică cumpărăturile online.
Tobias Lutke, co-fondatorul şi actualul CEO al Shopify, deţine aproximativ 6% din acţiunile companiei, care s-a listat în 2015. Crescut în Germania, Lutke a învăţat să codeze de la vârsta de 11-12 ani şi, drept urmare, la 16 ani a părăsit şcoala pentru a intra într-un program axat doar pe scriere de cod şi programare la Koblenzer Carl-Benz-School. Ulterior, Lutke a fost implicat în multe proiecte de tip open source, precum Ruby on Rails, Liquid, DelayedJob şi ActiveMerchant, care sunt utilizate în întreaga lume.
Participaţia majoritară în companie este deţinută de investitorii instituţionali, care controlează 64% din totalul acţiunilor emise. Dintre aceştia, cei mai importanţi sunt Capital Research & Management, care deţin 4,3%, Klister Credit, cu o participaţie de 3,1%, şi Morgan Stanley Investment Management, care controlează 3% din numărul de acţiuni.
• Comerţul electronic global, aşteptat să crească cu 10,4% în 2023
În 2023, industria de comerţ electronic este estimată să genereze la nivel global o valoare de 6,3 trilioane de dolari, cu o rată de creştere estimată de 10,4% până la finalul anului. Prin comparaţie, dacă comerţul online ar fi o ţară, aceasta ar avea al treilea cel mai mare PIB din lume, după China şi SUA. Analiştii anticipează că, până în 2026, piaţa de comerţ electronic va totaliza peste 8,1 trilioane de dolari.
Statisticile Forbes arată că, în 2023, 20,8% dintre achiziţiile clienţilor retail vor avea loc online, iar până în 2026, procentul va creşte până la 24%.
Cel mai important jucător în comerţul electronic este Amazon, care deţine 37,8% din vânzările online, cea mai mare cotă de piaţă dintre toate companiile care activează în domeniu. În acelaşi timp, Walmart, eBay şi AliExpress sunt cele mai vizitate site-uri de comerţ electronic la nivel global.
• Parteneriat cu Amazon
Acţiunile Shopify au crescut cu 10% joi, 31 august 2023, după ce compania a anunţat că a încheiat un acord cu Amazon pentru a integra în aplicaţia sa serviciul "Buy with Prime" al Amazon. Cele două companii au informat că utilizatorii Shopify cu sediul în SUA vor putea accesa în curând acest serviciu, care le va permite să adauge logo-ul Prime şi să ofere opţiunile de livrare rapidă ale Amazon în magazinele lor. Pentru început, însă, funcţia este disponibilă doar pe bază de invitaţie pentru unii comercianţi Shopify, dar va fi deschisă tuturor vânzătorilor platformei până la sfârşitul lunii septembrie.
Amazon a dezvăluit pentru prima dată serviciul său "Buy with Prime" în aprilie 2022, analiştii estimând că programul ar putea genera venituri de 3,5 miliarde de dolari pentru companie. Iniţial serviciul a atras furia Shopify, care şi-a avertizat comercianţii să nu folosească plug-in-ul pentru a nu risca să încalce politica Shopify, şi a constituit, în acelaşi timp, o sursă de îngrijorare pentru companie. Ulterior, Shopify a anunţat că se află "în discuţii" cu Amazon pentru integrarea noului serviciu în platfoma sa.
Ca parte a înţelegerii, Buy with Prime va fi accesibil prin intermediul serviciului de checkout al Shopify, iar tranzacţiile vor fi procesate de Shopify Payments.
• Rezultate peste aşteptări pentru Shopify
Shopify a încheiat cel de-al doilea trimestru al anului 2023 cu venituri de 1,7 miliarde de dolari, în creştere cu 31% faţă de anul precedent şi cu 4% peste estimări. În ceea ce priveşte profitul net ajustat pe acţiune, acesta a fost de 0,14 dolari, cu mult peste estimările analiştilor, de 0,06 dolari. Însă, conform principiilor general acceptate, compania a pierdut 1,3 miliarde de dolari, sau 1,02 dolari/acţiune, ca rezultat al unei taxe de depreciere de 1,34 miliarde de dolari legată de vânzarea fostei afaceri de logistică a companiei.
Valoarea brută a mărfurilor (GMV) a fost de 55 de miliarde de dolari, în creştere cu 17% faţă de trimestrul precedent şi cu aproape 3% peste estimări.
Pentru al treilea trimestru din anul curent, Shopify estimează o creştere a veniturilor cu aproximativ 20% faţă de acelaşi interval din 2022, în timp ce analiştii prognozau o creştere de 18%. Recenta ajustare pentru vânzarea activităţii de logistică ar putea genera o creştere suplimentară de 3-4%.
În trimestrul anterior, compania anunţase planuri de reducere a personalului cu 20%, vânzând, în acelaşi timp, afacerea de logistică către Flexport, tranzacţie care s-a încheiat între timp. Harley Finkelstein, COO-ul companiei, a declarat într-un interviu că rezultatele din al doilea trimestru reflectă "nouă formă a Shopify" şi că societatea dă dovadă de "o viteză şi o agilitate mai mare, livrând mai multe produse, într-un ritm mai rapid". Totodată, creşterea valorii brute a mărfurilor generată de Shopify în acest trimestru a depăşit-o pe cea a pieţei globale de comerţ electronic, a mai precizat Finkelstein.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Shopify
Oportunităţi
- Shopify investeşte masiv pentru a dezvolta şi implementa soluţii de comerţ suplimentare: Shopify Magic este o suită de funcţii bazate pe AI care îi ajută pe comercianţi să îşi administreze afacerile. De asemenea, recent, compania a integrat funcţia de "cumpără acum, plăteşte mai târziu", atât pentru cumpărăturile online, cât şi pentru cele din magazine, pentru a facilita accesul clienţilor la produsele vândute de comercianţi.
- "Noua formă a Shopify": vânzarea activităţii sale de logistică către Flexport a marcat o răsturnare de situaţie pentru Shopify care, până de curând, a susţinut că dezvoltarea reţelei sale de îndeplinire a contractelor este o parte esenţială a strategiei sale de expansiune. Shopify arată acum, însă, ca o afacere mult mai concentrată.
- Reduceri de costuri: reducerea forţei de muncă cu aproximativ 20% prin vânzarea operaţiunilor sale logistice ar trebui să consolideze şi mai mult marjele de profit ale Shopify.
- O industrie în plină expansiune: vânzările de comerţ electronic au explodat în perioada pandemică, când restricţiile sanitare au forţat comercianţii cu amănuntul să-şi închidă magazinele. Cu toate că vânzările online au încetinit după ridicarea restricţiilor, acestea s-au normalizat în ultima perioadă. Tot mai mulţi comercianţi sunt forţaţi să-şi închidă locaţiile fizice, în special în SUA, unde au fost anunţate deja peste 2.000 de închideri în acest an. Această cifră ar putea creşte până la peste 50.000 de locaţii până la finalul anului 2027, potrivit UBS. În acelaşi timp, vânzările online sunt aşteptate să crească vertiginos, până la peste 8 trilioane de dolari în următorii trei ani, potrivit Statista.
Riscuri
- Factori macro: factorii macroeconomici pot avea un impact substanţial asupra comerţului electronic, influenţând atât costurile, cât şi oportunităţile de creştere a companiilor din acest sector. De exemplu, o creştere semnificativă a inflaţiei poate duce la creşterea costurilor pentru companiile de comerţ electronic, care vor fi nevoite să majoreze preţurile produselor sau să-şi limiteze marjele de profit pentru a rămâne competitive. Totodată, schimbările în preferinţele consumatorilor pot influenţa semnificativ performanţa companiilor din acest sector.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: DemandSage, Statista, Shopify, Forbes, Yahoo Finance, MarketScreener, CNBC, Barrons, raport companie, The Motley Fool.
-----------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.