Profitul net al Turbomecanica s-a majorat, în anul 2022 faţă de anul anterior, inversând un trend început după anul 2018. Deşi profitabilitatea se situează sub nivelul record din 2018, sectorul de apărare a revenit printre sectoarele de prim plan, în actualul context geopolitic. Pentru al doilea an la rând, Turbomecanica propune dividende, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville.
Turbomecanica a raportat un profit net de 12,2 milioane lei, în anul 2022, cu 3,7% peste nivelul din 2021. Pentru prima dată din 2018, profitul net a crescut faţă de anul precedent. De altfel, în anul 2018, compania a raportat un profit net record de 24,8 milioane lei. Cifra de afaceri s-a majorat cu 6% faţă de anul 2021, totalizând 139,2 miloane lei, un nivel record. Cifra de afaceri a depăşit nivelul bugetat pentru 2022 cu 3,9%. Fiind o activitate caracterizată de ciclicitate, 34,2% din cifra de afaceri a fost realizată în T4 2022.
Ca şi în anii precedenţi, veniturile din reparaţiile de motoare au avut cea mai mare pondere în cifra de afaceri, respectiv 74,2%.
Principalii clienţi ai societăţii rămân IAR Braşov (67% din cifra de afaceri 2022) şi MapN (14% din cifra de afaceri 2022). Pe piaţa internă, societatea a generat 89,1% din cifra de afaceri, în timp ce ponderea vânzărilor pentru export a crescut la 10,9% (vs. 8,7%, în 2021).
• Perspective
Odată cu conflictul militar din regiune, sectorul de apărare a devenit o prioritate atât la nivel naţional, cât şi european. În anul 2023, sumele de la bugetul de stat alocate MapN au fost majorate cu 34,6% faţă de anul 2022, astfel că bugetul instituţiei a ajuns la un nivel record. După ani marcaţi de pandemie, în care s-a remarcat scăderea profitabilităţii nu doar a Turbomecanica, dar şi a altor companii strategice ale industriei de apărare autohtone, acest sector a recăpătat importanţa cuvenită.
La AGOA din 16.02.2023 a IAR Braşov, principalul client al Turbomecanica, s-a aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul în curs şi estimările pentru anii 2024-2025. Dacă în anul 2023 sunt bugetate cheltuieli cu bunuri şi servicii cu 2,7% mai mari decât valoarea preliminară a acestora din 2022, în anii 2024 şi 2025, IAR estimează că sumele cheltuite cu furnizorii vor creşte mai rapid, în termeni anuali, respectiv cu 5% (2024) şi 12,9% (2025).
• Oportunităţi
Turbomecanica anticipează că piaţa serviciilor de întreţinere şi reparaţie (MRO) a aviaţiei militare va creşte anual, la nivel global, cu o rată medie de 2,6%, între 2022-2028, atingând 29,6 miliarde dolari în ultimul an din acest interval. Dintre cele cinci segmente ale acestei pieţe, cel al motoarelor de elicoptere militare reprezintă 10,4% din piaţă. În România, pe acest segment, Turbomecanica nu are concurenţă, compania având peste cinci decenii de experienţă.
Turbomecanica îşi canalizează resursele, treptat, şi către furnizarea de servicii MRO pentru aeronave civile, atât la nivelul pieţei interne, cât şi la nivelul pieţei externe. Potrivit estimărilor IATA, piaţa transporturilor aeriene civile va reveni la nivelul pre-pandemic în anul 2024. Acest sector de piaţă are o revenire foarte puternică, după pandemie, fapt remarcat şi în ultimele raportări ale operatorilor europeni de zboruri comerciale de pasageri, printre care se enumeră Lufthansa sau Ryanair.
• Riscuri
Întrucât o parte dintre veniturile societăţii provin din achiziţii publice, prevederile legislaţiei incidente comportă un risc care privează societatea de posibilitatea de a majora preţurile. În 2022, ca urmare a lipsei revizuirii OUG 126/21.09.2022, societatea a fost nevoită să realizeze lucrări de întreţinere pentru programul NATO la preţurile negociate în anul 2020, deşi cheltuielile cu materiile prime au crescut.
Pe piaţa externă, există o reticenţă a clienţilor Turbomecanica de a accepta majorările de preţ propuse, din considerente financiare, fapt care face mai dificil transferul creşterii costurilor către clienţi.
• Dividende
Din profitul net al anului 2022, compania propune repartizarea unui dividend brut de 0,02301 RON/acţiune. Raportat la ultimul preţ de închidere, randamentul dividendului este de 10,3%. Data de înregistrare este propusă pentru 10 octombrie 2023 (data ex-dividend: 9 octombrie 2023). Data plăţii este propusă pentru 25 octombrie 2023.
Societatea intenţionează să păstreze o parte din profitul net pentru finanţarea investiţiilor. Prin urmare, rata de distribuire a dividendului din profitul net este mai mică cu aproape 16% decât anul trecut.
De-a lungul anilor în care a fost prezentă la BVB, compania nu a plătit dividende în mod regulat acţionarilor, pentru a acoperi pierderile înregistrate în perioada 2008-2014.
• Acţiunea TBM
Faţă de maximul de 0,25 RON/acţiune din ultimele şase luni, acţiunea TBM se tranzacţionează la un discount de 10%, la preţul de închidere de ieri.
Sursele articolului menţionate de TradeVille în acest raport sunt raportul anual 2022 al companiei, turbomecanica.ro, bvb.ro, iar.ro, mapn.ro, Reuters.com, aircargoweek.com, lufthansagroup.com, baza de date internă TradeVille.
............................................
Analiza TradeVille poartă următorul disclaimer:
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual.
1. Profit mai mare in 2022 decat 2021
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2023, 13:23)
Cei de la Tradeville au luat in calcul pentru 2022 profitul net de 9,45 mil. lei > acest profit este cel din raportarea TBM cu rezultate preliminare. Intre timp a aparut raportul final pentru anul 2022, iar profitul net este de 12,19 mil. lei. > profit in crestere fata de anul trecut
2. Dividende TBM
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2023, 13:38)
Dividende TBM > 2016 – 3 879 146 lei; 2017 – 8 940 507 lei; 2018 – 14 777 699 lei; 2019 – nu acorda dividende; 2020 – nu acorda dividende; 2021 – 10 104 256 lei; 2022 – 8 500 000 lei > TOTAL – peste 46 de mil. lei dividende acordate in 7 ( sapte ) ani
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2023, 13:54)
Ce fel de pierderi are TBM care mereu trebuie acoperite atunci când așteptăm dividente respectiv 2019 și 2020
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2023, 14:14)
Intre 2007 si 2014, TBM a inregistrat pierderi > toata industria de aparare a fost neglijata ( complet ) de catre politicieni. In 2014 rusia a anexat Crimeea, iar lucrurile s-au schimbat din acel moment. Cu o parte din profiturile din anii 2015 – 2022 , TBM si-a acoperit pierderile din acea perioada ( 2007 – 2014 ). Nu mai are ce se acopere inca din 2021.
4. Contracte revitalizare si modernizare elicoptere,
(mesaj trimis de anonim în data de 30.03.2023, 14:08)
Industria aeronautica in domeniul apararii a primit intre 31.12.2022 si 08.01.2023 contracte de peste 900 mil. lei pentru revitalizare si modernizare elicoptere IAR-330L, de reparatie de complexitate ridicata (RK) pe o perioada de 36 de luni > IARV , TBM, AEROTECH si altele au de lucru din plin pentru urmatorii trei ani ( informatii publice – licitatii atribuite – castigatori Societatea IAR – 11 contracte, TBM – 1 contract )