Traian Băsescu rămîne cel mai vizibil actor politic şi în luna octombrie. Apariţiile sale reprezintă 35% din totalul apariţiilor liderilor politici. Studiul a fost realizat de Agenţia de Monitorizare a Presei - Academia Caţavencu, în cadrul proiectului "Politica în mass-media", finanţat de Ambasada Statelor Unite ale Americii la Bucureşti. Cercetarea vizează identificarea modului în care sînt prezentaţi în mass-media actorii politici şi cei din administraţia centrală, acţiunile cu care sînt asociaţi şi atitudinea ziariştilor faţă de aceştia.
Din totalul apariţiilor preşedintelui Traian Băsescu la principalele posturi de televiziune, posturi radio şi cotidiane naţionale, în 5% din cazuri este asociat cu acţiuni pozitive şi în 1% din cazuri cu acţiuni negative.
În această perioadă, 13% din ştirile despre preşedinte au fost prezentate tendenţios negativ, faţă de 2% din materiale care au avut o atitudine pozitivă faţă de acesta.
Pe de altă parte, prin reprezentanţii săi, PSD rămîne cel mai vizibil partid. Apariţiile membrilor PSD reprezintă 49,5% din totalul apariţiilor politicienilor. Membrii PSD sînt şi cei mai criticaţi politicieni. În 19% din cazuri, ziariştii au avut o atitudine negativă faţă de aceştia, în timp ce în 1% din cazuri au manifestat o atitudine pozitivă.
Un caz special în comportamentul televiziunilor faţă de actorii politici îl reprezintă pos-tul de televiziune Antena 1. Faţă de lunile precedente monitorizate la acest post, vizibilitatea membrilor Partidului Conservator a crescut în luna octombrie de aproape două ori. De asemenea, ştirile în care ziariştii au avut atitudine pozitivă fata de membrii PC sînt mult mai prezente: 8 din 27 de apariţii ale membrilor PC sînt tendenţios pozitive.
Mircea Toma, directorul Agenţiei de Monitorizare a Presei, a declarat: "Mass-media a intrat într-o zonă de normalitate: actorii politici sînt prezenţi într-o proporţie relativ echilibrată, criticismul televiziunilor faţă de liderii politici nu mai este sufocat; singura anomalie majoră este faptul că Partidul Conservator a intrat în campanie electorală, cu tot cu Antena 1".
Monitorizarea s-a desfăşurat în perioada 1-20 octombrie 2005 pe cinci posturi de televiziune, cinci posturi de radio şi cinci cotidiane naţionale.