Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România se arată încântaţi de intenţia Guvernului de a privatiza CFR Marfă, dar ridică mai multe probleme privind procesul de privatizare, transmit aceştia într-un comunicat de presă.
"Procedura de privatizare, precum şi Hotarârea de Guvern privind privatizarea, nu au fost supuse consultării patronatului din domeniu. În ultima procedura de privatizare publicată, pentru datoriile istorice ale CFR Marfa către bugetul statului şi cele către CFR SA (Infrastructura) s-a prevăzut conversia acestora în acţiuni, respectiv cesiunea şi compensarea parţială a datoriei către CFR SA şi apoi conversia acesteia în acţiuni. Considerăm această procedură ca inechitabilă faţă de ceilalţi operatori de transport care, în decursul timpului, au fost penalizaţi pentru astfel de datorii, precum şi faţă de stat, căruia i se diminuează nejustificat bugetul de sănătate şi asigurări sociale", se arată în comunicat.
Potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Tranportatorilor Români, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin direcţiile de specialitate, nu a ţinut cont de observaţiile lor privind luarea măsurilor pregătitoare necesare consolidării unei pieţe echilibrate şi echidistante după privatizarea CFR Marfa.
"Vorbim de o companie care deţine cca. 50% din piaţa de transport feroviar de marfa din România (30 de milioane de tone marfa transportată), care are mijloace fixe în valoare de cca 1,5 miliarde de euro şi aproximativ 11.000 de salariaţi. Impactul CFR Marfa în economia naţională şi în transportul internaţional este încă foarte mare şi considerăm că o abordare mai profesionistă ar fi fost indicată. Este absolut necesar ca înaintea procesului de privatizare să se clarifice unele disfuncţii ale sistemului de transport, rezultate din procesul de restructurare al sistemului feroviar din România, rămase nerezolvate în decursul timpului", se transmite în comunicatul de presă.
CFR Marfa deţine în proprietate majoritatea terminalelor de containere, blocând în acest fel accesul altor operatori. Aceste terminale trebuie trecute în proprietatea CFR SA (Infrastructura) pentru a putea fi accesate de toată lumea sau prin caietul de sarcini să se prevadă obligaţia ca viitorul compărător să permită accesul, contra cost, tuturor operatorilor la un tarif avizat de Consiliul de Supraveghere Feroviar;
Problemele ridicate de transportatorii feroviari sunt că CFR Marfa deţine în proprietate toate depourile de locomotive ce deservesc transportul de marfa şi la această dată, şi se interzice accesul altor operatori de transport la aceste facilităţi ale infrastructurii. De asemenea, CFR Marfa deţine în proprietate toate podurile bascula amplasate pe infrastructura publica, blocând la aceasta data accesul altor utilizatori şi beneficiază de înlesniri speciale din partea AFER - Autoritatea Feroviara Româna, privind obţinerea Certificatelor de Siguranţa pe Infrastructura României.