Dispozitiv de luptă, război, arme şi muniţii, mobilizare... Cam aşa a prezentat, ieri, preşedintele PSD, Mircea Geoană, strategia de pregătire a partidului pentru alegerile anticipate. Partidul Social Democrat a înţeles ieri, în urma unei şedinţe fulger de mobilizare, că decizia Alianţei PNL-PD privind declanşarea alegerilor anticipate nu este o glumă. Mircea Geoa-nă a recunoscut practic că PSD nu mai are cum să stopeze intenţia coaliţiei aflată la guvernare, astfel încît social-democraţii vor trebui să se descurce aşa cum pot în vederea unei noi confruntări cu electoratul. Iar resursele partidului s-au subţiat din ce în ce mai mult după şase luni de opoziţie. Atît resursele financiare, cît şi cele umane au transformat PSD într-un partid problemă, lucru devenit din ce în ce mai vizibil şi în sondaje.
Aşadar, liderii PSD au hotărît să marşeze pe puţinele avantaje care le mai deţin în faţa PNL şi PD. Un prim atu este logistica ce ţine de PR şi comunicare, cu care PSD s-a pus la punct în cei patru ani de guvernare. Iar cel de-al doilea punct strategic este tocmai faptul că se găseşte în opoziţie. În consecinţă, Mircea Geoană a arătat că strategia numărul unu este discreditarea actualului Guvern. Preşedintele PSD îi previne pe demnitarii demisionarului Guvern că vor avea parte de o monitorizare la sînge, în special a actelor normative care vor fi aprobate în bloc zilele acestea, înainte ca Executivul să îşi anunţe oficial demisia.
Nici cu bugetul nu stă prea bine PSD. Însă, preşedintele a anunţat, ieri, că social-democraţii nu îşi permit să mai repete greşelile din trecut, cum ar fi finanţarea "de la un alt Omar Hayssam". Astfel, cei aflaţi pe lis-tele de partid pentru alegerile parlamentare vor trebui să scoată bani din buzunar pentru apropiata campanie. Mircea Geoană susţinea, ieri, că PSD nu are încă un buget estimativ, deoarece nu a fost informat încă de durata campaniei electorale, însă domnia sa bagă mîna în foc că toate donaţiile şi sponsorizările se vor face la lumină, în mod transparent.
O problemă, încă nerezolvată, împiedică principalul partid de opoziţie să intre cu toate forţele în campanie electorală. Este vorba despre liderii care vor purta steagul de luptă şi mesajul pesedist. Preşedintele PSD şi-a asigurat electoratul că dispozitivul de luptă nu îi va încăpea decît pe liderii "impecabili din punct de vedere moral şi profesional". Şi cum aceştia de-abia pot fi număraţi pe degete, PSD analizează toate opţiunile. Mircea Geoană va fi totuşi locomotiva formaţiunii, după cum declară el însuşi, secondat de Adrian Năstase, care va avea, de asemenea, un rol important în apropiata campanie electorală. Mircea Geoană nu a vrut să specifice clar care va fi rolul unor personaje mai controversate din partid. Domnia sa nu a precizat nici dacă deputatul Viorel Hrebenciuc se numără printre cei cu "faţă impecabilă", aruncaţi în lupta electorală... În cele din urmă, purtătorului de cuvînt, Cristian Diaconescu, îi revine obligaţia de a organiza staff-ul de campanie, mijlocind, în acelaşi timp, comunicarea dintre departamentele de forţă şi electorat. Printre stategiile PSD se numără şi o posibilă colaborare cu Forţa Democrată condusă de Petre Roman, care a făcut deja o solicitare în acest sens, dar şi cu alte formaţiuni parlamentare sau neparlamentare doritoare de o coabitare cu principalul partid de opoziţie. Aşadar, PSD s-a obişnuit cu gîndul anticipatelor şi a instituit "celula de criză" în vederea recuperării imediate a prestigiului unui partid gata de guvernare.