Sectorul turismului din Grecia este puternic dependent de şase pieţe externe în privinţa veniturilor şi a vizitatorilor, deşi cinci din cele 13 regiuni ale ţării sunt responsabile pentru mai mult de 80% din vizite, arată datele din 2018 ale INSETE, departamentul de cercetare al Confederaţiei Turismului din Grecia, informează publicaţia Ekathimerini.
Studiul, bazat pe datele publicate de Banca Centrală a Greciei, arată că anul trecut au sosit în statul elen 34,83 milioane de turişti, o creştere de 12,3% faţă de 2017.
Veniturile din turism au înregistrat, în 2018, o creştere mai modestă, de 10,2%, la 15,65 miliarde de euro, în timp ce numărul nopţilor petrecute de turişti în Grecia a ajuns anul trecut la 227 milioane, un avans de 8,2% faţă de 2017.
Cheltuielile per vizitator s-au situat la 449 euro în 2018, iar durata medie de şedere a unui turist a fost de şase nopţi şi jumătate.
Totuşi, arată studiul INSETE, turismul elen este puternic dependent de principalele sale pieţe: Germania, Marea Britanie, SUA, Franţa, Italia şi Rusia; aproximativ 41,5% din cei care au vizitat Grecia au venit din aceste ţări.
Principalul pilon al turismului elen pare să fie Germania. Veniturile obţinute de Grecia de pe urma turiştilor nemţi s-au ridicat la aproape trei miliarde de euro anul trecut (sau 6% din totalul veniturilor), iar cetăţenii germani (4,3 milioane) au reprezentat 18,2% din totalul vizitatorilor străini. Numărul nopţilor petrecute de turiştii nemţi în Grecia a reprezentat 13,2% din totalul înnoptărilor în structurile de cazare.
Pe locul doi în funcţie de venituri şi de numărul nopţilor petrecute de turişti în Grecia se află Marea Britanie. Studiul INSETE confirmă declinul de pe piaţa britanică în 2018: numărul vizitatorilor a scăzut cu 2%, veniturile s-au redus cu 6,2%, iar numărul nopţilor petrecute de turiştii britanici în Grecia a scăzut cu 6,2%. Totuşi, britanicii rămân pe locul trei în topul vizitatorilor străini în statul elen.
Cu 1,09 milioane de turişti, SUA este doar a opta piaţă în ceea ce priveşte sosirile, dar este pe locul trei la nivelul cheltuielilor: peste un miliard de euro.
Datele ilustrează dependenţa Greciei de turism, deoarece ţara nu a dezvoltat vreau alt sector important, cu excepţia transportului naval, care reprezintă aproximativ 7% din PIB.
Operatorii din turism din Grecia estimează că 2019 ar putea fi un an foarte bun din punct de vedere al numărului de turişti şi al veniturilor generate de aceştia, continuându-se, astfel, tendinţa crescătoare care a început în urmă cu cinci ani.
Conform unui studiu al Consiliului Mondial al Turismului şi Călătoriilor (WTTC), industria călătoriilor şi a turismului din Grecia a crescut anul trecut cu 6,9%, un ritm de trei ori şi jumătate mai ridicat decât al întregii economii elene.
Turismul a avut, în 2018, un aport de 20,6% la PIB-ul Greciei, faţă de un nivel de doar 10,4% pe plan mondial, conform datelor WTTC. Aceasta înseamnă că un euro din cinci cheltuiţi anul trecut în Grecia au provenit din industria călătoriilor şi turismului, a cărei cifră de afaceri s-a ridicat la 37,5 miliarde euro.
Turismul este un motor-cheie al economiei Greciei, ţară care în luna august a anului trecut a pus capăt celui de-al treilea program de asistenţă financiară internaţională convenit după criza financiară din 2010.