Proiectul gazoductului Nabucco sponsorizat de Uniunea Europeană, menit să livreze gaz din regiunea central asiatică în Europa, este în pericol, arată un articol publicat, ieri, în cotidianul turc "Cumhuriyet". Articolul dezbate tema negocierilor care au avut loc la Ankara, între Turcia şi Turkmenistan, scrie agenţia de presă din Rusia "Ria Novosti".
"În cadrul tratativelor duse între preşedintele Turkmenistanului, Gourbanguly Berdymukhammedov, şi preşedintele turc, Abdullah Gül, partea turcă şi-a exprimat dorinţa de a primi gaz din Turkmenistan în cadrul proiectului Nabucco. Pe de altă parte, Turkmenistanul nu a acceptat această propunere. Însă, fără susţinerea Turkmenistanului, proiectul Nabucco este condamnat eşecului", precizează "Cumhuriyet", citat de NewsIn.
Un specialist turc în energie, Ahmet Necdet Pamir arată, în comentariile sale referitoare la negocieri, că livrările de gaz din Turkmenistan în cadrul acestui program sunt prea puţin probabile. "Gazul din Turkmenistan trebuie livrat în Turcia şi apoi redirecţionat către Europa. Totuşi, piedici serioase s-au ridicat în calea demarării acestui proiect", a declarat Pamir în cadrul unui interviu acordat cotidianului turc "Sabah".
"În momentul de faţă, Turkmenistanul produce 70 miliarde mc gaz/an. 20 miliarde sunt utilizaţi pentru piaţa internă, 8 miliarde sunt livraţi în Iran, iar restul este exportat către Rusia în baza unui contract semnat în 2003", a mai spus Pamir. Pentru a putea livra gaz în Europa, Turkmenistanul trebuie să valorifice noi zăcăminte gazeifere, ceea ce necesită investiţii şi timp. Valorificarea acestor noi zăcăminte ar dura cel puţin zece ani.
Pe lângă acestea, statutul Mării Caspice nu a fost încă reglementat" a adăugat Pamir. În opinia sa, proiectul Nabucco riscă să fie amânat pe o perioadă nedefinită de timp pe motivul existenţei acestor obstacole.
Conducta de gaz "Nabucco" este concepută pentru a crea legătura între Marea Caspică şi Austria, via Turcia. Susţinut de UE, proiectul Nabucco reuneşte Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. Lucrările ar trebui să înceapă în 2010.