Raportul din iniţiativă proprie, elaborat de Iliana Malinova Iotova (PSE, Bulgaria), vizează crearea de reguli comune pentru educaţia consumatorilor în domeniul serviciilor financiare. Obiectivul este de a creşte nivelul de cunoştinţe al consumatorilor pentru a deţine astfel o mai bună gestionare a finanţelor personale şi de a identifica soluţii pe termen lung pentru îndatorirea excesivă.
"Educaţia financiară ar trebui să fie corectă, echidistantă şi transparentă, astfel încât să servească intereselor consumatorului, şi trebuie să se deosebească în mod clar de consilierea comercială sau de publicitate", se menţionează în raportul elaborat de eurodeputatul Malinova Iotova. În vederea atingerii acestui obiectiv, instituţiile financiare sunt încurajate să elaboreze coduri de conduită pentru personalul propriu. Consumatorii au nevoie de o informare eficace, clară şi inteligibilă, în special în mesajele publicitare pentru produse financiare. Aceste informaţii trebuie furnizate înaintea încheierii unui contract. În acest sens, se solicită Comisiei să prezinte propuneri legislative specifice privind un sistem armonizat de informare şi de protecţie a consumatorului, în special în ceea ce priveşte creditul ipotecar (cum ar fi fişe de informaţii europene normalizate, armonizate, simple şi comparabile, care să conţină indicaţii comune privind rata anuală a dobânzii etc.)
Educaţia online a consumatorilor
În raport se solicită dezvoltarea şi actualizarea instrumentului online Dolceta şi oferirea acestui serviciu în toate limbile oficiale. Se sugerează Comisiei să includă pe pagina de internet a serviciului Dolceta un link către baza de date online, pe care intenţionează să o creeze şi care va cuprinde programele regionale şi naţionale în materie de educaţie financiară. De asemenea, site-ul Dolceta ar trebui să includă link-uri, pe ţări, către site-urile internet ale organismelor publice şi private care îşi desfăşoară activitatea în domeniul educaţiei financiare.
Concentrarea asupra grupurilor celor mai expuse
Statele membre sunt încurajate să acorde o atenţie deosebită nevoilor educaţionale ale pensionarilor şi lucrătorilor la finalul carierei profesionale, care ar putea fi expuşi riscului de excludere financiară, precum ale tinerilor care îşi încep cariera profesională şi se confruntă cu dificultatea de a hotărî cum să utilizeze în mod adecvat noul lor venit, decizii ce le vor afecta perspectiva financiară pe tot parcursul vieţii.