Un an problematic

Cristian Pîrvulescu
Ziarul BURSA #Editorial / 17 decembrie 2018

Cristian Pîrvulescu

Anul 2018 aproape a trecut, iar România s-a afundat tot mai mult în mlaştina iliberalismului. Avertismentele Comisei Europene din Raportul MCV şi Rezoluţia Parlamentului European din 13 noiembrie, precum şi recentele concluzii ale Consiliului UE privind mecanismul de cooperare şi de verificare, adoptate de Consiliu de Afaceri Generale pe 11 decembrie 2018, în care "Consiliul ia act de faptul că raportul Comisiei evidenţiază o serie de îngrijorări serioase şi de evoluţii negative care au pus sub semnul întrebării caracterul ireversibil şi durabil al reformelor", nu au avut niciun efect asupra majorităţii guvernamentale de la Bucureşti. Chiar dacă susţinerea parlamentară de care dispune Guvernul s-a erodat în continuu - la sfârşit de an nemaiexistând formal majoritate la Camera Deputaţilor, iar PSD a coborât sub jumătate de mandate şi la Senat - moţiunea de cenzură depusă cu câteva zile înaintea închiderii sesiunii parlamentare de opoziţie pare mai degrabă un exerciţiu impus. De pe 21 decembrie până pe 7 ianuarie va fi o vacanţă prelungită iar atenţia opiniei publice se va îndrepta spre alte probleme. Iar pe 7 ianuarie, când în România va fi prima zi de lucru, deja preşedinţia rotativă a Consiliului UE va fi în plină desfăşurare. Şi, dacă nimic important nu se întâmplă pe plan politic în această ultimă săptămână, atunci România se va afla la preşedinţia Consiliului UE cu unul din cele mai debile guverne din istoria sa centenară.

Cum s-a ajuns aici! Cum insula de liberalism de acum doi ani a devenit o ţară a cărei evoluţie Comisia şi Consiliul o privesc nu numai cu îngrijorare, ci şi negativ în raport cu o Bulgarie care pare mai convingătoare în apărarea statului de drept şi în lupta împotriva corupţiei? Cu toate că după câştigarea alegerilor, în decembrie 2016, PSD a schimbat trei prim-miniştri, odată cu numirea Vioricăi Dăncilă, Liviu Drag­nea a găsit formula politică care să-i asigure supravieţuirea. Din acel moment, problema schimbării regimului politic devenea posibilă cu ajutorul aliaţilor de la ALDE şi cu concursul deloc dezinteresat al UDMR. Procesele de schimbare politică începute în 2017, fuseseră întârziate de acţiunea respectuoasă faţă de cererile Comisiei a primilor miniştri Sorin Grindeanu şi Mihai Tudose, dar au fost accelerate odată cu venirea la conducerea Guvernului a Vioricăi Dăncilă, astfel că la sfârşitul anului 2018 aproape toate "reformele" justiţiei au trecut de Parlament. Criticile Comisiei de la Veneţia, ale GRECO, ale Raportului MCV nu au fost luate în seamă, iar după apariţia Secţiei speciale de investigare a magistraţilor, politizarea sistemului juridic este aprope încheiată. Mai mult, dacă iniţial majoritatea magistraţilor încerca să reziste, încet situaţia a basculat.

În acest timp - liniştea socială, esenţială pentru atingerea scopurilor politice - a fost obţinută printr-o politică de măriri salariale care pare să fi afectat competitivitatea economică a Româ­niei. În orice caz, creşterea economică pare, după evaluările Comisei Europene de la jumătatea lunii noiembrie, să aterizeze forţat, iar deficitul pare să fie menţinut sub 3% mai degrabă prin metode contabile. Dacă opoziţia civică a continuat să fie activă, ajungând prin manifestaţiile din 10 august să pericliteze poziţia dominantă a PSD, opoziţia politică s-a dovedit - ca şi în 2017 - neputincioasă să asigure condiţiile transformării energiei civice într-o forţă politică. Atât preşedintele, cât şi partidele opoziţiei parlamentare au asistat la criza internă din luna septembrie din PSD fără să poată fructifica. Iar prin înlocuirea Laurei Codruţa Kovesi de la conducerea DNA poziţia simbolică a preşedintelui a fost compromisă.

În aceste condiţii, anul 2019 - un an electoral - se anunţă cât se poate de agitat. Majoritatea parlamentară fragilă de care dispune PSD poate fi oricând basculată, iar Klaus Iohannis, care a anunţat deja că va fi candidat la preşedinţie anul viitor, are toate şansele să fructifice rezultatele preşedinţiei Consiliului UE.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Ce este iliberalismul? Simplu spus, este ceva ce nu-i liberal. Este dificil de sustinut ca tot ce nu-i liberal este o mlastina. Sigur ca sunt in lume si alte curente politice tot atit de frecventabile ca si liberalismul. Dar este posibil ca autorul sa considere ca liberalismul este o caracteristica a tuturor sau a unor curente politice.

    Am ajuns in mlastina eufemismelor mult creatoare de confuzie.  

    Mai simpla, directa, si pe intelesul tuturor este afirmatia mult mai grava, corecta din pacate, ca Romania s-a afundat tot mai mult in mlastima infractionalitatii. Si s-a ajuns in aceasta situatie deoarece la conducerea tarii a ajuns un grup infractional organizat. Nimeni nu poate contesta faptul ca respectivul grup este organizat, fiind vorba de un partid, de PSD. La fel cum nimeni nu poate contesta faptul ca respectivul grup este infractional, fruntasii lui recunoscind ca peste 1300 de primari, adica peste 80% dintre primarii PSD au dosare penale. Tot conform declaratiilor fruntasilor PSD, acest partid este nu numai un partid de infractori, ci este si un partid de maimute. Maimutarelile oferite de fruntasii PSD la recentul Consiliu National justifica intru totul acesta caracterizare. 

    Concluzia jalnica este ca Romania a ajuns condusa de niste maimute infractoare, care o afunda, ireversibil se pare, in mlastina infractionalitatii.  

    Speranta romanilor este ca nu toti parlamentarii pesedisti sunt infractori si maimute, ca acest parlamentari vor vota actual motiunea de cenzura si impreuna cu opozitia sau cu cine doresc vor forma un guvern care sa scoata Romania din mlastina infractionalitatii si ii vor da un curs firesc. Daca actualul guvern, total supus maimutoiului sef Dragnea, nu va fi inlaturat, societatea romaneasca va fi supusa in perioada imediat urmatoare la mari chinuri nejustificate, inutile si posibil la o mare rusine, daca infractorii vor reusi sa dea o lege care sa-i faca cetateni cinstiti. Va trebui ea insasi sa inlature acest guvern nedemn. 

    Ordin de zi: Jos Guvernul!

    1. Titlul corect: România s-a afundat tot mai mult în mlaştina iliberalismului?

    Prea multe prostii se spun.Nu din cauza castigurilor au plecat oamenii din tara?Unde ati fost cand se taiau salarii si pensii?Ca s-a intrecut masura in unele parti,e adevarat.Mai ales cu pensii speciale,salarii mari pentru partea de forta si protectia lor etc.Care e imprumutil extern public din total imprumut extern?Problema mai mare e in dezvoltare si cercetare,care a fost neglijata de toti.Nu mai plangeti pe umarul lui Kovesi si a nesimtitilor din sistem.

    1. “Datoria externă totală a României a crescut în primele zece luni ale acestui an, faţă de finalul anului trecut, cu 1,492 miliarde euro, la 98,853 miliarde euro, potrivit datelor publicate vineri de Banca Naţională a României (BNR)...

      Totodată, datoria publică a ajuns la 34,404 miliarde euro după primele zece luni, în creştere cu 854 milioane de euro faţă de cea înregistrată la finalul anului trecut (33,550 miliarde euro).” 

      Datoria administratiei publice central, 9 luni 2018: 299 mld lei  

      Datoria administratiei publice central, 9 luni 2018: 14.5 mld lei  

      Nu se pune problema sa plinga cineva dupa Kovesi sau dupa fel de fel de porci din sistem. Trebuie inteles ca daca ante dec. ’89, justitia era sub conducerea partidului, iar dupa de ’89 conducerea ei a fost preluata de FSN, PSD... ca doar nu era s-o lase de capul ei. Arestarile se faceau conform hotaririlor luate in forurile de conducere ale partidului, deci cu voie de la partid. Dupa 2003, prin noua Constitutii s-a stabilit separarea puterilor in stat si independenta justitiei, conditie acceptata de Romania pntru a adera la UE. Din pacate justitia n-a devenit libera, controlul ei a fost preluat de Basecu cel Ticalos, care si-a trimis adversarii la Beciul Domnesc. Asta nu inseamna ca ei nu meritau acest lucru. Otata cu declinul lui basescu, incepind cu 2013, Justitia a incercat sa se elibereze, arestarile facindu-se de ambele parti, putere si opozitie. Acest lucru s-a facut sub DNA condusa de Kovesi, cu sprijinul SRI; vezi vestitele protcoale. Inca o data, din pacate, justitia, dupa o batalie indirjita, este pe cale de a-si pierde independent si a junge sub controlul infractorilor care au ajuns la conducerea tarii. Aceasta batalie este pe cale de a fi cistigata de infractori cu sprijinul direct si hotaritor al grupului de infractori din componenta CCR. Totul a inceput marti, 16 februarie 2016, cind CCR a declarat sintagma „ori de alte organe specializate ale statului” - nevinovata, inofensiva si de nebagat in seama, ce mai, era ca vai de capul ei - neconstitutionala, pentru ca „Nu permite subiectilor de drept sa determine care sunt organele specializate ale statului abilitate sa realizeze masurile dispuse prin mandatul de supraveghere tehnica, masuri cu un grad ridicat de intruziune in viata privata a persoanelor”. 

      Mai sa fie!  

      Eliminarea din CPP a acestei sintagme jalnice a fost lovitura de gratie data Justitiei. Oricit au trimbitat trompetele infractorilor, pentru a acoperi zgomotul de fond, ca eliminarea acestei sintagme amarite nu va avea nici un efect, ca infractorii vor fi judecati si condamnati in continuare, procurorilor le-a fost luata puterea de a delega SRI sa asculte telefoanele. Urmarea este ca DNA si celelalte structuri nu primesc informatii, nu mai trimit in judecata decit vechituri, judecatorii nu mai au ce judeca, decit vechituri, astfel Justitia este pusa complet pe butuci, de te intrebi de ce scumpa tara mai tine in viata structura asta uriasa si extraordinar de costisitoare. Cumva ca sa fie in slujba PSD?  

      Cam asta-i inceputul povestii. Odiseea Justitiei, pur si simplu, macelarita de grupul infractorilor organizati de la conducerea tarii si grupul infractorilor organizati din CCR este ampla, interesanta si continua.

    ....moţiunea de cenzură depusă cu câteva zile înaintea închiderii sesiunii parlamentare de opoziţie pare mai degrabă un exerciţiu impus.

    Poate incearca ceva si la liber alese....... 

    Iar prin înlocuirea Laurei Codruţa Kovesi de la conducerea DNA poziţia simbolică a preşedintelui a fost compromisă.....

    Compromisa, cum si de ce, domnule Pirvulescu?.

    Prostii, daca Laura Codruţa Kovesi ar fi ramas la conducerea DNA, presedintele ar fi fost "tocat" intruna ca o sustine/ca o acopera.  

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb