Valoarea anuală a produselor contrafăcute este în ţara noastră, în prezent, de circa un miliard euro, apreciază preşedintele React România, Gabriel Turcu.
"Atîta vreme cît aceste produse se găsesc în toate marile magazine din România, consider că vinovaţi nu sunt atît < contrafăcătorii >, cît autorităţile", a declarat Turcu, citat de Rompres. Acesta consideră că autorităţile locale ar trebui să se sesizeze mai mult în acest sens.
Rata contrafacerilor este mai pregnantă în domenii precum muzica, filmul, industria farmaceutică sau a cosmeticelor şi parfumeriei, iar 60 la sută dintre produsele contrafăcute provin din China. În România, şapte din zece CD-uri sînt piratate, volumul anual de piederi în urma acestui fenomen fiind de două milioane euro.
În luna iunie, Guvernul a adoptat un proiect de lege care prevede măsuri pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul operaţiunilor de vămuire. Noile prevederi sporesc rolul autorităţilor vamale în acţiunile de combatere a traficului de mărfuri contrafăcute.
Preşedintele Asociaţiei pentru Combaterea Contrafacerilor, Dan Docan, consideră că ar trebui să se pună un mai mare accent pe relaţiile cu societatea civilă, în vederea unei mai bune informări cu privire la contrafacere.
"În România există peste 120 de asociaţii pentru protecţia consumatorului, dar numai cîteva dintre ele îşi fac treaba cu adevărat", consideră Docan. În Europa, rulajul produselor contrafăcute este de circa 500 miliarde euro, procentul contrafacerilor fiind de 20%. Companiile producătoare de echipament sportiv din Europa pierd anual 7,5 miliarde euro, iar a treia parte din producţia de software este piratată. Economia subterană rezultată din comerţul cu produse contrafăcute reprezintă 25% din economia mondială, iar industria farmaceutică pierde anual 13 miliarde euro în urma acestui fenomen.