Utilizatorii de telefonie mobilă şi internet mobil din ţara noastră care călătoresc în afara ţării, în special în afara spaţiului Uniunii Europene pot plăti tarife pentru serviciile de voce şi date în afara zonei reglementate putând ajunge la niveluri de peste 50 de ori mai mari decât tarifele plătite de utilizatori pentru aceleaşi servicii în ţările din comunitatea europeană, potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Administrarea şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) remis redacţiei.
"Conform datelor disponibile pe www.veritel.ro, un utilizator român aflat în Serbia, Muntenegru, Egipt, Maroc, Canada, S.U.A. ori Emiratele Arabe Unite (Dubai) poate plăti peste 2 euro/minut în cazul unui apel efectuat către România sau chiar peste 1 euro/minut pentru un apel primit în roaming. Comparativ, un utilizator care călătoreşte în spaţiul UE plăteşte maxim 0,19 euro/minut (fără TVA) pentru un apel efectuat către orice destinaţie din Uniunea Europeană şi cel mult 0,05 euro/minut (fără TVA) pentru primirea unui apel, în cazul utilizării planului tarifar de bază (Eurotarif)", se arată în sursa citată.
În ceea ce priveşte serviciile de date, un utilizator român de internet mobil care foloseşte tarifele standard şi călătoreşte, de exemplu, în Turcia, Moldova, Muntenegru, Serbia sau S.U.A. plăteşte tarife standard începând cu cinci euro/MB pentru transferul de date, în timp ce costurile pot depăşi 10 euro/MB pentru destinaţii precum Egipt, Maroc, Thailanda ori Tunisia sau chiar 13 euro/MB pentru Australia, Brazilia ori Japonia. Comparativ, utilizatorii români care călătoresc în ţările din Uniunea Europeană plătesc maximum 0,2 euro/MB (fără TVA), în cazul utilizării planului tarifar de bază (eurotarif).
"De exemplu, un utilizator care accesează de pe telefonul mobil căsuţa de e-mail, reţele de socializare şi site-uri de ştiri timp de aproximativ două ore poate ajunge să consume cel puţin 15MB, putând plăti chiar şi de 65 de ori mai mult pentru roaming-ul de date în afara UE faţă de cât ar plăti în călătoriile din spaţiul UE", se precizează în comunicatul Autorităţii.
Utilizatorii din ţara noastră care călătoresc în afara graniţelor primesc avertizări prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, în cazul în care costul datelor descărcate se apropie sau depăşeşte pragul prestabilit de 50 euro. Utilizatorii îi pot solicita operatorului stabilirea unui alt prag-limită, mai mic sau mai mare faţă de această valoare.
Diferenţele mari dintre costurile plătite de utilizatorii de telefonie mobilă şi internet mobil pentru serviciile de roaming în spaţiul UE şi în afara acestui spaţiu sunt generate de reglementările în vigoare. Astfel, în timp ce la nivelul Uniunii Europene există reglementări referitoare la tariful maxim pe care îl pot percepe operatorii în cadrul planului tarifar standard, pentru ţările non-UE nu există un astfel de plafon maximal, fiecare operator având libertatea de a-şi stabili tarifele aplicabile.
ANCOM le recomandă utilizatorilor să se informeze înainte de a pleca în călătorie asupra ofertelor speciale de roaming puse la dispoziţie de operatori în perioadele de vacanţă, pentru a alege planul tarifar care se potriveşte cel mai bine nevoilor proprii de comunicare. Pentru a compara gratuit toate tarifele de telefonie şi internet disponibile pe piaţa în acest moment, utilizatorii pot accesa www.veritel.ro, comparatorul de oferte telecom creat de ANCOM.
În ceea ce priveşte gradul de utilizare a serviciilor de roaming, utilizatorii din România care au folosit în trimestrul III al anului 2013 (iulie-august-septembrie) serviciul de internet mobil în ţările din UE/SEE, pe baza Eurotarifului, au consumat peste 10 milioane MB, în timp ce consumul pentru utilizatorii care au călătorit în ţările din afara UE/SEE a fost de 1 milion MB. În aceeaşi perioadă, utilizatorii din România care au călătorit în ţările UE/SEE au efectuat apeluri în roaming de peste 29 de milioane minute şi au primit apeluri de 93 milioane de minute, iar cei care au călătorit în afara UE/SEE au efectuat apeluri însumând trei milioane minute şi au primit apeluri de 3,7 milioane minute.