Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) neagă cifrele prezentate de COTAR, potrivit cărora din preţul poliţelor RCA 25% merg la daune şi restul la asigurători, şi precizează că proporţia este de fapt inversă, din 100 lei încasaţi pe RCA, 77,3 lei merg către daune, se arată într-un comunicat de presă al organizaţiei.
Conform UNSAR, principala cheltuială a asigurătorilor este cea cu daunele. În fiecare zi au loc peste 1.000 de accidente rutiere. UNSAR nu se sfieşte să acuze COTAR de răspândire pur şi simplu de informaţii false şi îşi prezintă versiunea prin care demontează alegaţiile transportatorilor.
"În spiritul corectei informări şi al respectului faţă de public şi de autorităţi, pe care UNSAR l-a promovat şi va continua să-l promoveze, demontăm mai jos câteva dintre afirmaţiile făcute de această asociaţie, cu titlu de exemplu:
FAKE NEWS Doar 25% din preţul poliţei RCA reprezintă plata daunelor, iar 75% încasează asiguratorii.
REALITATE Din 100 lei încasaţi pe RCA, 77.3 lei merg către daune, arată datele oficiale ale ASF. Astfel, rata daunei RCA din România, adică raportul dintre daunele plătite şi primele brute subscrise, era printre cele mai mari din Europa în 2022 (pag. 27). Adică de 3 ori mai mare decât, eronat, se spune în comunicatul acelei asociaţii. Restul reprezintă cheltuieli de achiziţie şi administrare, taxe şi contribuţii către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale etc. - aşa cum detaliem în cele de mai jos.
FAKE NEWS În ţările civilizate din UE, spre deosebire de România, cheltuielile asiguratorilor sunt între 15-30%...
REALITATE Conform raportului ASF, rata cheltuielilor pentru achiziţie şi administrare pentru RCA este de 26.97% (pag. 31), şi NU de 75% - în scădere de la 32.59% la semestrul 1 2022 şi de la 33.12% la semestrul 1 2021.
Principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost şi va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligaţiilor asumate faţă de clienţi. Totodată, prin plata de despăgubiri importante, de aproape 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică (şi asta doar în 2022), asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor şi companiilor.
Chiar dacă se doreşte defăimarea imaginii României şi a pieţei de asigurări din ţara noastră, din punct de vedere al cheltuielilor, industria de asigurări se încadrează exact în intervalul de 15-30%. Problema nu este aici, ci ţine, printre altele, de frecvenţa accidentelor rutiere şi de dauna medie", se arată în comunicatul UNSAR.
UNSAR spune în ce constau cheltuielile companiilor de asigurări:
- Taxe şi contribuţii plătite către Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul Naţional de Protecţie şi către alte organisme instituţionale în valoare de 13% (deci care nu aparţin asigurătorilor). O parte din aceşti bani reprezintă un împrumut pe care asigurătorii îl acordă, conform legislaţiei, pentru ca FGA să poată plăti despăgubirile către păgubiţi. Nu se ştie când vor fi recuperate sumele impumutate de asigurători către FGA şi care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflaţia şi pierderea de dobândă.
- Comisioane şi alte cheltuieli de achiziţie (aşadar costuri pentru asigurători). Pe perioada plafonării tarifelor de primă, acestea sunt de maximum 7,4%.
- În concluzie, pentru cheltuielile de administrare ale asigurătorilor, pentru cele cu managementul daunelor, pentru reasigurare şi pentru multe alte categorii de cheltuieli rămân circa 6% din primă. Toate celelalte cheltuieli reprezintă rezerve pentru daune - a căror constituire este o cerinţă legală, pentru că societăţile de asigurare să poată să îşi îndeplinească în orice moment obligaţiile.
"Unde suntem însă cu adevărat deosebiţi de alte ţări din Uniunea Europeană? România este pe LOCUL 10 ca mărime a parcului auto în Europa, cu aproximativ 10 milioane de vehicule, însă este pe LOCUL 3 la accidentele produse în afara ţării. Cum reuşesc alte ţări având parcuri auto de 2-3 ori mai mari decât ale noastre să nu producă atâtea accidente?
FAKE NEWS Numărul de daune RCA nu a crescut, ci a scăzut semnificativ...
REALITATE Datele sunt prezentate trunchiat, căci raportul citat NU include daunele plătite de cel mai mare asigurător din momentul respectiv, respectiv CITY Insurance.
Pe scurt: în septembrie 2021, cel mai mare asigurător RCA din România ca volum de prime la momentul respectiv, CITY Insurance, a intrat în insolvenţă. Toate dosarele de daună au început să fie instrumentate de către FGA - Fondul de Garantare a Asiguraţilor. Acest lucru se poate observa în raportul publicat de ASF pentru anul 2022 (pag. 42,43. Notă: sunt incluse doar societăţile autorizate şi reglementate de ASF; nu sunt incluse sumele plătite de FGA). În concluzie, este absolut evident că, dacă dosarele de daună ale celui mai mare asigurător din momentul respectiv nu mai sunt luate în calcul, atunci comparaţia este total falsă.
În realitate însă, în fiecare zi, în România, au loc peste 1.000 de accidente rutiere, în care 5 oameni îşi pierd viaţa şi alte zeci de persoane sunt vătămate. Putem fi numiţi "Ţara accidentului la minut".
În acest context, asociaţii importante, reprezentative pentru industria de transport, au decis deja să lupte pentru reducerea frecvenţei accidentelor rutiere, implicându-se în proiectul de ţară iniţiat de UNSAR, intitulat Coaliţia pentru Siguranţă Rutiera. Desigur, nu şi asociaţia care pare a avea drept principal obiectiv atacarea autorităţilor statului şi, în mod constant, a industriei de asigurări, dar NU şi implicarea concretă în oprirea carnagiului de pe şoselele României şi ale Europei. Aşa cum am mai spus, dacă măcar jumătate din determinarea şi energia anumitor organizaţii ar fi investită în prevenţie rutieră, nu doar că multe vieţi ar fi salvate, dar şi frecvenţa accidentelor rutiere, care influenţează primele RCA, ar arăta altfel. România continuă să fie, din păcate, "campioană în Europa" la accidentele rutiere.
FAKE NEWS Legat de afirmaţiile privind calculul tarifelor RCA...
REALITATE Modul în care se calculează actuarial un tarif RCA este, într-adevăr, unul complex. Dar, a insinua că prima de risc (o parte a tarifului RCA) este îndeajuns pentru a menţine stabilitatea unei industrii şi, de asemenea, indicatorii de solvabilitate ai unei societăţi de asigurare, este ca şi cum ai spune că singurul cost al unei firme de transport este cel de achiziţie al unui cap tractor. Tarifele de primă trebuie să reflecte daunalitatea înregistrată pe categoria de vehicule vizate.
Aşadar, atunci când se face referire la calculul tarifelor RCA, orice persoană de bună-credinţă ar trebui să aibă în vedere calculele realizate de specialişti, precum şi datele statistice oficiale, netrunchiate, care redau imaginea reală.
În ceea ce priveşte alte afirmaţii eronate făcute:
Prima invocată din tariful de referinţă nu reprezintă prima de asigurare pentru un cap tractor, ci pentru toate vehiculele comerciale deţinute de persoane juridice a căror masă maximă autorizată este egală sau mai mare de 16 tone. Segmentul nu este unul omogen, pentru că în interiorul său regăsim capete tractor, basculante, betoniere, automacarale sau autoutilitare destinate transportului agabaritic. Lucrurile ar sta cu totul altfel dacă am privi strict capetele tractor şi, mai ales, pe cele utilizate la transportul internaţional de mărfuri.
Asigurătorii din România fac obiectul controlului mai multor autorităţi ale statului, inclusiv al ANAF, aşa cum este şi firesc.
Nu în ultimul rând: sancţiunea aplicată de Consiliul Concurenţei a fost anulată în mod definitiv de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în cazul UNSAR şi în prima instanţă în cazul a două societăţi membre, litigiile iniţiate de ceilalţi membri fiind în curs de judecată. Prin urmare, aşa-zisa "acţionare concertată" de care se pomeneşte cu vehemenţă este demontată pas cu pas de către instanţele judecătoreşti", se mai arată în comunicatul UNSAR.