Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) face apel la Preşedintele României, Primul-Ministru şi Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor să realizeze demersuri urgente pentru susţinerea transportului rutier de marfă şi pentru deblocarea transportului rutier de persoane operat de firmele româneşti în UE.
Sectorul transporturilor rutiere de marfă şi persoane este grav afectat de criza COVID-19, dar şi de prevederile legislaţiei naţionale şi europene cu impact puternic negativ asupra firmelor româneşti care operează în acest sector.
Firmele româneşti de transport rutier internaţional de mărfuri sunt principalul contribuitor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,95 miliarde euro în 2019, iar cea mai mare pondere din această contribuţie este generată de cele aproape 60.000 de camioane româneşti care lucrează în Europa de Vest. O parte din aceste camioane româneşti lucrează în continuare pentru industria alimentară, farmaceutică, chimică (dezinfectanţi, echipamente de protecţie etc.), prelucrătoare, şi au o contribuţie majoră la exportul de servicii al României pentru anul în curs.
Pe baza sondajelor şi consultărilor realizate de UNTRR în ultima perioadă, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supravieţui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase care operează transport rutier internaţional vor părăsi România înainte de 18 luni, ca urmare a intrării în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1.
Pentru sprijinirea sectorului de transport rutier de marfă şi de persoane, UNTRR solicită autorităţilor române intervenţii urgente în următoarele direcţii prioritare:
- Coordonarea României cu celelalte State Membre afectate de Pachetul Mobilitate 1, pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi pentru transportatorii români şi din alte ţări estice şi/sau periferice UE. PACHETUL MOBILITATE 1 AMENINŢÃ SUPRAVIEŢUIREA TRANSPORTATORILOR ROMÂNI, DEJA GRAV AFECTAŢI DE CRIZA COVID-19. Adoptarea Pachetului Mobilitate 1 în forma actuală, afectează profund companiile de transport rutier din România şi din alte State Membre UE, distorsionând piaţa europeană de transport rutier în mod real şi ignorând aspectele de mediu, toate acestea cu o seninătate absolută - deghizate sub abordarea socială. UNTRR solicită coordonarea României cu celelalte State Membre afectate în vederea realizării tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, respectiv:
- eliminarea obligaţiei întoarcerii acasă a camioanelor la fiecare 8 săptămâni
- eliminarea aplicării forţate a Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de prevederile restrictive ale legii speciale de aplicare a normelor de detaşare la transportul rutier
- eliminarea întoarcerii obligatorii a şoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni şi a interdicţiei de efectuare a repausului săptămânal normal în cabină, precum si a intrarii in vigoare imediate a acestor prevederi. Semnalăm că interdicţia de efectuare a perioadei de repaus săptămânal normal în cabină este contrară măsurilor recent adoptate de numeroase State Membre UE de a permite efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului, în contextul pandemiei COVID-19.
UNTRR alături de asociaţiile profesionale din celelalte ţări afectate au realizat numeroase demersuri adresate Parlamentului European şi Comisiei Europene împotriva adoptării Pachetului Mobilitate 1. Recent, Patronatele europene au solicitat factorilor de decizie europeni reevaluarea Pachetului Mobilitate 1 pentru a permite o redresare mai uşoară după pandemia COVID-19 şi pentru a sprijini transformarea durabilă a industriei, logisticii şi transporturilor în viitor.
De asemenea, Ministrul român al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, alături de Miniştrii transporturilor din Bulgaria, Cipru, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta si Polonia au transmis o scrisoare Preşedinţilor Parlamentului European şi Comisiei Europene, solicitând de urgenţă suspendarea procesului legislativ privind adoptarea pachetului mobilitate 1, până la încetarea pandemiei şi reevaluarea situaţiei sectorului transportului rutier cu privire la posibilitatea punerii în aplicare a dispoziţiilor acestuia. Cu toate acestea, faptul că Pachetul Mobilitate 1 merge înainte urmând procesul legislativ de adoptare la nivel european, sub presiunea politică a Alianţei Rutiere este cel putin regretabil într-o Europă bazată pe principii de egalitate şi integrare economică. Acest fapt ignoră evident realitatea economică cu care se confruntă companiile româneşti de transport rutier care au fost afectate negativ şi se luptă să supravieţuiască.
- Coordonarea cu statele alăturate pentru deschiderea transportului de persoane in regim internaţional si asigurare tratament egal între toate modurile de transport
În prezent, activitatea transportatorilor rutieri români de persoane în trafic internaţional este suspendată cf. art. 11 din Ordonanţa militara nr.7, fiind permise numai zborurile efectuate de operatorii aerieni prin curse neregulate (charter) pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state. Considerăm că aşa cum se permite plecarea la lucru cu avion charter şi cu autoturism, trebuie să fie permisă şi deplasarea cu autocarele, atât pentru a permite celor care au contracte să meargă la lucru şi să degreveze presiunea pe bugetul statului, cât şi pentru a permite transportatorilor de persoane să organizeze similar cu liniile aeriene tot chartere spre ţări precum Germania, Spania, Franţa.
De asemenea, având în vedere incertitudinea creată de prevederile Ordonanţei Militare nr.7, UNTRR solicită autorităţilor române să clarifice faptul că sunt permise transporturile internaţionale de persoane operate cu autocare româneşti către Bulgaria, Grecia, Suedia, Norvegia si Danemarca, având în vedere că aceste ţări nu sunt incluse în art. 11 din Ordonanţa militara nr.7.
Precizăm că transportul cu autocarul este preferat de multe companii din România pentru organizarea deplasării personalului angajat şi a lucrătorilor sezonieri, având în vedere preţul accesibil, precum şi siguranţa, calitatea şi flexibilitatea serviciilor oferite. Considerăm inacceptabil faptul că prin actuala restricţionare a activităţii transportatorilor rutieri români de persoane, s-a ajuns la situaţia în care operatori străini de autocare să asigure transportul către Vestul UE al lucrătorilor români din agricultură.
În acest context, UNTRR solicită autorităţilor române măsuri urgente care să permită deblocarea activităţii operatorilor români de transport rutier de persoane, precum şi coordonarea cu statele alăturate pentru deschiderea transportului de persoane in regim internaţional.
- Măsuri de sprijinire a firmelor româneşti de transport rutier
Încă din 2015, UNTRR a solicitat includerea ramurii transporturilor rutiere in cadrul sectoarelor strategice prioritare pentru dezvoltarea competitiva, eligibile pentru finanţare prin fondurile europene. Deşi în mod surprinzător, strategia naţională pentru competitivitate 2014-2020 nu identifică în mod explicit transportul rutier, UNTRR a evidenţiat faptul că transportul rutier deserveşte majoritatea sectoarelor economice cu potenţial de specializare inteligentă identificate de acest document naţional de fundamentare, având o importanţă strategică pentru economia naţională.
UNTRR solicită urgentarea procedurilor de suspendare a asigurărilor RCA pentru autovehicule de transport rutier, în condiţiile în care din cauza crizei provocate de pandemia de coronavirus, firmele de transport rutier de mărfuri româneşti care realizează transport rutier internaţional au raportat, în medie, o scădere de 60% a activităţii, iar în cazul transportului rutier naţional de persoane, activitatea s-a diminuat cu 80% şi pentru transportul rutier de persoane internaţional scăderea este de 100%.
Deşi am purtat discuţii cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, au existat doar simulări că am putea avea gata în cel mai scurt timp un cadru legal destinat suspendării asigurărilor RCA. În România sunt 200.000 de vehicule licenţiate pentru transportul rutier - 165.000 de camioane şi 35.000 de autobuze şi autocare. În această perioadă traficul rutier s-a redus, iar conform statisticilor Poliţei Române, numărul de accidente a scăzut cu 72%, astfel că numărul de daune s-a diminuat simţitor. În schimb, asigurătorii au cerut măsuri pentru a asigura continuitatea activităţii, deşi au continuat să încaseze prime iar despăgubirile au scăzut cel putin proporţional cu numărul de accidente.
Totodată, la solicitarea UNTRR, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri a realizat un draft de Ordonanţă de Urgenţă care va reglementa extinderea posibilităţii operatorilor economici să poată solicita certificat de situaţii de urgenţă de TIP2 (Galben) şi dacă diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% a fost înregistrată în luna aprilie 2020, prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020.