Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR solicită intervenţia urgentă a Preşedinţiei României şi a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru fluidizarea traficului la frontiera României cu Bulgaria, în principal la punctele Giurgiu - Ruse şi Calafat - Vidin, precum la toate celelalte puncte de trecere a frontierei, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
De-a lungul drumurilor s-au format cozi lungi de camioane care creează blocaje în trafic, iar şoferii sunt nevoiţi să stea în vehicule chiar şi mai mult de 72 de ore.
Potrivit sursei citate, UNTRR a sesizat în numeroase rânduri autorităţilor române cozile kilometrice de camioane la frontierele României, iar în lipsa unor măsuri prioritare din partea autorităţilor române, problema timpilor mari de aşteptare la frontiere s-a agravat, perturbând atât funcţionarea sectorului transporturilor rutiere, cât şi a tuturor celorlalte sectoare economice deservite de transportatori. Reducerea urgentă a timpilor de aşteptare la frontiere este importantă pentru toţi agenţii economici din România - importatorii şi exportatorii în special, şi implicit pentru consumatorii finali.
La acest moment, trecerea prin Podul Dunării Giurgiu-Ruse şi Podul Dunării Calafat-Vidin este extrem de dificilă pentru transportatorii rutieri din cauza creşterii traficului, controalelor masive şi greoaie şi lipsei capacităţii administrative. Cozile de camioane create pe ambele sensuri la punctele de trecere a frontierei României cu Bulgaria afectează activitatea transportatorilor români şi străini, inclusiv a operatorilor români de transporturi agabaritice care sunt blocaţi la intrarea în oraşul Ruse, unde este formată o coadă infernală de camioane pe toate benzile, fiind necesară intervenţia urgentă a autorităţilor române precum şi coordonarea cu autorităţile bulgare pentru a nu îngreuna şi mai mult traficul.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR solicită autorităţilor române măsuri urgente pentru fluidizarea traficului de camioane şi reducerea timpilor de aşteptare la toate punctele de trecere a frontierei României cu Bulgaria, respectiv:
1. Măsuri urgente la nivel naţional de fluidizare a traficului:
- Eliminarea totală a obstrucţiilor induse de o defectuoasă colaborare a instituţiilor cu sarcini administrative în zonele de frontieră, care generează prin timpii mari de aşteptare costuri suplimentare uriaşe industriei de transport rutier
- Simplificarea procedurilor administrative şi controalelor la punctele de trecere a frontierelor ar putea duce la o îmbunătăţire a situaţiei, inclusiv prin eliminarea unor controale care ar putea să nu fie efectuate la frontieră.
- Dimensionarea corectă a capacităţii administrative, a personalului şi procedurilor - în lipsa unui personal suficient şi bine instruit, dacă se pierde mult timp la trecerea frontierelor, dacă procedurile nu sunt armonizate şi dacă toate acestea pot duce şi la plăţi neoficiale - atunci transporturile sunt întârziate şi economia este penalizată.
2. Măsuri de coordonare instituţională transfrontalieră cu autorităţile bulgare pentru reducerea timpilor de aşteptare în frontiere şi fluidizarea traficului pe ambele sensuri, inclusiv solicitând părţii bulgare:
- introducerea unei derogări prin care să se permită tranzitul Ruse prin oraş
- asigurarea funcţionării sistemului prin creşterea numărului de agenţi in frontieră pe partea bulgară.
3. Măsuri la nivel european pentru accelerarea procesului de aderare la spaţiul Schengen.
Industria transporturilor rutiere are o contribuţie semnificativă la Produsul Intern Brut (PIB) al României, fiind principala modalitate de transport utilizată pentru exporturile realizate din ţara noastră, iar orice blocaj al activităţii de transport rutier afectează buna funcţionare a economiei româneşti în ansamblu. O zi pierdută, în medie, la fiecare livrare, timp în care camioanele aşteaptă la frontiere va produce efecte în cascadă asupra întregii economii româneşti, pentru că depăşirea timpilor de conducere zilnici ai şoferilor profesionişti, consumul mai mare de carburant pe timpul aşteptării şi întârzierile la livrarea mărfurilor către clienţi pot determina atât penalizarea transportatorilor, cât şi probleme în aprovizionarea oraşelor sau în derularea unor procese de producţie, precum şi creşterea costurilor pentru clienţii finali, se mai arată în comunicat.