UPDATE/ DECIZIE FĂRĂ PRECEDENT Traian Băsescu nu semnează memorandumul cu FMI
Ziarul BURSA #Politică / 3 decembrie 2013
• Update 19:02 Preşedintele Băsescu: "Nu se pune problema anulării acordului cu FMI"
Preşedintele Traian Băsescu a precizat, în această seară, că nu se pune problema anulării acordului cu FMI.
Domnia sa a explicat: "Propagandiştii au mai lansat o teorie: se pierde top-up-ul. Pe fondurile de coeziune, UE finanţează cu 85% proiectele. La negocierile noului buget, eu am susţinut ca ţările care au acord cu FMI şi UE să mai primească 10% contribuţie europeană. Acest top-up de zece procente nu poate fi anulat decât dacă se anulează acordul dintre Fond şi UE şi România. Dar nu se pune problema anulării acordului, pentru că nu am ieşit din parametrii stabiliţi. Din contră, măsura propusă de mine va reduce inflaţia".
---
• Update 18:45 Băsescu: "Premierul nu a înţeles ce am discutat"
Preşedintele ţării Traian Băsescu a declarat, în această seară, la Palatul Cotroceni, că a fost de acord să se întâlnească cu premierul deoarece îşi dorea să discute pe tema accizei la combustibil.
Băsescu a precizat: "Am fost de acord în speranţa că putem discuta pe tema creşterii accizei la combustibil, pe care o consider extrem de dăunătoare, atât din perspectiva reluării creşterii consumului, cât şi a creşterii preţurilor pentru populaţie şi companii. Vor fi în mod cert afectaţi puternic cei cu veniturile cele mai mici, întreprinderile unifamiliale, IMM-urile. Vor fi creşteri la alimente, la preţul de transport din această acciză suplimentară".
Domnia sa a subliniat: "Părerea mea e că, urmărind declaraţia premierului, am fost foarte interesat să văd ce declară, premierul nu a înţeles ce am discutat. El a înţeles că am discutat de buget, eu am discutat de acciză şi efectele ei. Eu nu pun sub semnul întrebării dreptul Guvernului de a promova un buget, al Parlamentului de a-l aproba şi nici ei dreptul meu constituţional de a spune că nu sunt de acord".
Băsescu a precizat: "Sunt resurse şi susţin fără rezerve creşterea venitului minim garantat, a salariului cadrelor didactice şi a medicilor rezidenţi. Prin renunţarea la acciza de 52-53 de bani pe motorină şi benzină resursele cu care se reduc veniturile trebuie tăiate de la excesul de repartizare bugetară la Ministerul Dezvoltării, la domnul ministru Dragnea, şi sunt resurse care înseamnă rezerve plantate în diverse locuri din buget, dar în mod deosebit la Serviciul datoriei, la dobânzi, unde sunt 600 milioane în plus".
Domnia sa a explicat că insistă să se facă tăieri de la ministerul domnului Dragnea, deoarece sunt bani electorali, "destinaţi mobilizării primarilor pentru europarlamentare şi prezidenţiale".
Totodată, şeful statului consideră că "în loc să facă această bătălie politică cu o taxă suplimentară ce va afecta toţi cetăţenii", Victor Ponta putea să-i pună pe primari să pregătească proiecte. "Puteau să aibă proiecte aprobate cu bani europeni. Aceasta a fost discuţia avută cu premierul, ideea de a renunţa la această taxă suplimentară pe combustibil", a explicat Băsescu.
Oficialul a mai spus: "Refuzul meu de a semna memorandumul de aprobare a negocierilor cu FMI nu are nicio semnificaţie din punct de vedere a menţinerii acordului cu FMI şi UE. Acordul e pentru perioada 2013-2015 şi el nu se întrerupe decât dacă programul deraiază, cum spune FMI, dacă nu se respectă criteriile macro stabilite încă de la semnarea acordului".
---
• Update 18:18 Ponta: "Poziţia lui Traian Băsescu a fost inflexibilă"
Premierul Victor Ponta a declarat, în această seară, că Traian Băsescu vrea să "şicaneze" Guvernul pe tema bugetului de stat, calificând poziţia preşedintelui drept "inflexibilă".
"Mie mi-e foarte clar că preşedintele vrea să ne şicaneze cât poate de mult. (...) Ne-a spus: trebuie să suportaţi toate aceste proceduri pe care am dreptul să le folosesc. A spus că a greşit că nu le-a folosit împotriva guvernului Boc şi uite că le foloseşte împotriva noastră", a spus Ponta.
Întrebat despre dezacordul preşedintelui, prim-ministrul a răspuns că nu este necesar acest acord.
"Nici nu trebuie să fie domnia sa de acord. De aceea oamenii nici nu l-au votat pe el, ci ne-au votat pe noi. Majoritatea românilor s-au declarat nemulţumiţi de tot dezastrul economic şi ne-au dat nouă mandatul. De-aia şi suntem diferiţi. Dacă eram la fel, nici nu mai era nevoie de alegeri. Dacă oamenii aşa au decis, trebuie să respecte şi el voinţa oamenilor, aşa cum şi noi i-am respectat voinţa în 2010-2011", a explicat şeful Executivului.
Victor Ponta a subliniat necesitatea proiectului de buget cât mai rapid, "ca să nu existe niciun pericol pentru luna ianuarie".
---
• Update 17:51 Declaraţie Mihai Bogza, preşedintele Consiliului Investitorilor Străini
Întrebare: Domnule Mihai Bogza, Consiliul Investitorilor Străini (FIC), alături de alte organizaţii ale mediului de afaceri, s-a pronunţat împotriva creşterii de impozite anunţate de Guvern. În acest context, cum comentaţi poziţia preşedintelui Băsescu de a refuza semnarea acordului cu FMI, invocând argumente utilizate şi de comunitatea de afaceri?
Mihai Bogza: Întrucât discuţia s-a mutat în sfera luptei politice, ne vom abţine ca în perioada următoare să ne mai pronunţăm în public pe marginea acestui subiect. Ne manifestăm, totuşi, disponibilitatea ca, în condiţiile în care măsurile fiscale prevăzute în acordul cu FMI vor face obiectul unor negocieri între factorii politici locali, să punem la dispoziţia acestora propriile noastre analize economice şi propuneri, aşa cum ne-am străduit să o facem şi până acum. Până la urmă, obiectivul nostru îl constituie realizarea unui mediu de afaceri prietenos, care să permită o creştere rapidă şi sustenabilă a economiei româneşti şi toate eforturile FIC sunt subsumate realizării acestuia. Sperăm din toată inima că şi clasa politică împărtăşeşte acest obiectiv.
---
• Update 14:01 Ponta şi Băsescu se întâlnesc astăzi la ora 17:00
Întâlnirea dintre preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta, pe tema bugetului de stat şi a Memorandumului cu FMI, solicitată de primul ministru, va avea loc astăzi, la ora 17.00, potrivit surselor de presă.
---
• Update 13:22 Ponta îi propune preşedintelui o întâlnire pe tema FMI-buget
Premierul Victor Ponta i-a propus preşedintelui Traian Băsescu o întrevedere pe tema memorandumului cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi a proiectului de buget pe 2014.
"Având în vedere efectele negative ale suspendării de facto a acordului României cu instituţiile financiare internaţionale şi repercursiunile posibile ale neadoptării Bugetului de stat şi a Bugetului asigurărilor sociale pentru anul 2014, vă rog să fiţi de acord să avem o întâlnire pe această temă în vederea identificării soluţiilor de deblocare a acestei situaţii", se arată în scrisoarea trimisă de Ponta preşedintelui.
Premierul propune ca la întâlnire să participe guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, ministrul Finanţelor, Daniel Chiţoiu, şi ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea.
---
• Update 13:14 Cursul BNR a urcat la 4,4684 lei/euro, maximul din ultimele două luni jumătate
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat, astăzi, un curs de referinţă de 4,4684 lei pentru moneda europeană, în creştere cu 3,25 bani comparativ cu şedinţa precedentă când euro a fost cotat la 4,4359 lei.
---
• Update 12:40 Cursul a urcat la 4,4780 lei/euro pe piaţa interbancară
Cursul de schimb a urcat la 4,4780 lei/euro pe piaţa interbancară, trecând de nivelul de 4,47 lei/euro pentru prima dată în ultimele două luni.
---
• Update 12:00 Ponta: "Atât timp cât preşedintele va refuza să semneze documentele, acordul este suspendat"
Premierul Victor Ponta a declarat din nou, astăzi, că, atât timp cât preşedintele Traian Băsescu va refuza să semneze documentele, acordul cu FMI este suspendat.
"Atât timp cât actualul preşedinte va refuza să semneze documentele, evident, din păcate, acordul este suspendat", a precizat Victor Ponta, potrivit surselor de presă.
Ponta a mai spus că, urmare a refuzului lui Traian Băsescu de a semna Memorandumul cu FMI, instituţia financiară a anunţat anularea board-ului său din decembrie.
Întrebat când va fi convocat următorul board şi în baza cărui document se va face, Ponta a declarat: "Se face pe acest document, numai în măsura în care preşedintele îl va semna".
"Nu poate exista un alt document din moment ce noi votăm bugetul azi", a subliniat Ponta.
"Noi am discutat foarte serios cu cei de la FMI şi Comisia Europeană. Am negociat două săptămâni, rezultatul este cel pe care îl ştiţi. De ce să renegociem?", a adăugat Ponta.
Premierul Victor Ponta a mai declarat, astăzi, că acordul de coabitare cu şeful statului este suspendat. Întrebat ce se întâmplă cu pactul de coabitare, Ponta a răspuns: "E evident că preşedintele nu mai respectă acest lucru, deoarece politica fiscală şi bugetară aparţine Guvernului şi Parlamentului, în niciun caz nu preşedintelui. Nu e o chestie de politică externă. E evident un abuz".
"Acordul de coabitare e ca şi acordul cu FMI: e suspendat de preşedinte până când domnia sa e de acord să semneze", a afirmat Ponta.
---
• Update 11.22 Cursul a trecut de 4,46 lei/euro
Cursul de schimb a crescut la 4,4666 lei/euro pe piaţa interbancară, trecând de nivelul de 4,46 lei/euro pentru prima dată în ultimele două luni, după ce preşedintele Traian Băsescu a anunţat, luni seară, că a decis să nu aprobe memorandumul cu FMI, din cauza accizei de 7 eurocenţi la carburanţi.
La debutul şedinţei locale euro a fost cotat la 4,4420 - 4,4450 lei, cu 0,8 - 0,95 bani (aproximativ 0,2%) peste nivelurile de luni din jurul orei 16:30, de 4,4340 - 4,4355 lei/euro.
---
• Update 10:12 Ponta: "Preşedintele vrea să şantajeze Parlamentul şi Guvernul"
Premierul Victor Ponta a declarat, astăzi, că preşedintele Traian Băsescu vrea să şantajeze Parlamentul şi Guvernul, pentru a distrage atenţia de la terenul cumpărat de fiica sa, Ioana, în judeţul Călăraşi.
"Pentru mine, lucrurile sunt foarte clare: preşedintele vrea să şantajeze Parlamentul şi Guvernul ca să nu mai facem comisia privind terenul de la Călăraşi. Este un mod individualist şi egoist de a-ţi folosi funcţia. Cred că modul ăsta de a-ţi folosi funcţia într-un mod personal este probabil cel mai urât lucru făcut de domnul preşedinte", a explicat prim-ministrul.
Domnia sa a adăugat că declaraţiile lui Traian Băsescu vor afecta şi acordul României cu Comisia Europeană, în sensul în care România va primi mai puţin bani de la CE.
"În loc de 95% cofinanţare, primim 85", a subliniat Ponta, adăugând că sarcina de întocmire a bugetului aparţine Parlamentului.
"Nu există un efect direct (al nesemnării memorandumului - n.r.), există un efect direct asupra acordului cu Comisia Europeană: nu mai beneficiem de acei 10% în plus la cofinanţare. Acciza oricum intră în vigoare de la 1 februarie, sper să nu ne trezim că avem acciza, dar nu avem buget. asta ar fi un surplus la buget, dar eu nu vreau sa avem surplus. Eu am aflat de la televizor că practic rămânem fără acord, nu am crezut că este atât de iresponsabil. Este un nivel superior al iresponsabilităţii la care preşedintele a ajuns şi evident o lipsă o discernământ", a mai declarat astăzi Ponta.
----
• Update 09:51
Fondul Monetar Internaţional (FMI) a anunţat astăzi că monitorizează evoluţiile din România şi aşteaptă ca autorităţile să decidă dacă vor să modifice politicile necesare pentru a asigura ţinta de deficit stabilită.
"În timpul recentei misiuni, echipa FMI a ajuns la un acord cu autorităţile române privind politicile necesare pentru a finaliza prima revizuire a acordului Stand-By încheiat de România cu FMI, inclusiv politicile necesare pentru a limita deficitul fiscal la 2,2% din PIB în 2014. Suntem conştienţi de dezacordul dintre preşedintele Traian Băsescu şi Guvernul României privind măsurile specifice ce vor fi folosite pentru a ajunge la acest obiectiv. Echipa FMI monitorizează evoluţiile şi aşteaptă o decizie a autorităţilor dacă vor să modifice politicile necesare pentru a asigura ţinta de deficit stabilită, înainte de a supune spre examinare pachetul de măsuri conducerii FMI", a declarat un purtător de cuvânt al FMI.
---
• Update 08:53 Oficial CE: România decide dacă va continua programul de asistenţă
România trebuie să decidă dacă va continua programul de precauţie cu Comisia Europeană (CE) şi FMI, însă indiferent de alegere este esenţial ca ţara să ia măsurile fiscale pentru atingerea obiectivelor bugetare şi să realizeze amplele reforme structurale convenite cu finanţatorii externi, a declarat, astăzi, Simon O'Connor, purtătorul de cuvânt al comisarului european pentru politici economice şi monetare Olli Rehn.
"România a fost cea care a solicitat un program de precauţie şi România este cea care trebuie să decidă dacă doreşte să continue cu programul care a fost convenit", a afirmat oficialul din Comisia Europeană, transmite HotNews.ro.
"Indiferent ce alegere face România, este esenţial ca ţara să continue punerea în aplicare a recomandărilor emise de către Consiliul Uniunii Europene în iulie. Acestea includ măsuri fiscale pentru a asigura atingerea obiectivelor bugetare convenite şi ample reforme structurale pentru îmbunătăţirea capacităţii administrative a României şi pentru a îi ridica potenţialul de creştere economcă", a mai declarat purtătorul de cuvânt pentru afaceri economice şi monetare din Comisia Europeană.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat ieri că a decis să nu aprobe memorandumul trimis de Guvern pentru aprobarea negocierilor cu FMI din cauza introducerii unei taxe la carburanţi, de 7 eurocenti pe litru.
----
• Update 07:25 Bogdan Oprea: "Acordul stand-by 2013 - 2015 este şi rămâne valabil"
Purtătorul de cuvânt al preşedintelui, Bogdan Oprea, susţine, referitor la declaraţia premierului potrivit căreia "nu mai avem practic acord cu FMI şi CE", că Victor Ponta a făcut "o afirmaţie incorectă" din care rezultă că nu cunoaşte cum funcţionează acordul cu FMI, el spunând că acesta "este şi rămâne valabil".
"Prim-ministrul Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, a făcut o afirmaţie incorectă din care rezultă că nu cunoaşte modul în care funcţionează acordul dintre România şi Fondul Monetar Internaţional. Pentru ca românii să fie corect informaţi trebuie spus că Acordul stand-by 2013 - 2015 este şi rămâne valabil. Preşedintele României, domnul Traian Băsescu, a cerut doar renegocierea unei singure clauze din ultima scrisoare de intenţie. Trebuie ştiut că scrisoarea de intenţie reprezintă o evaluare de parcurs, realizată la fiecare trei luni, a modului în care Guvernul a îndeplinit condiţionalităţile din acord şi prin care statul român, atunci când este cazul, îşi asumă noi angajamente menite să ducă la îndeplinire principiile de bază prevăzute în acordul deja semnat", se arată în declaraţia lui Bogdan Oprea.
Acesta menţionează că preşedintele Traian Băsescu a cerut ca din noile angajamente asumate de Guvern în această ultimă scrisoare de intenţie să nu facă parte şi introducerea accizei de 7 eurocenţi la combustibili.
"Această acciză ar duce la creşterea preţurilor şi ar afecta, în mod deosebit, populaţia săracă, întreprinderile mici şi mijlocii şi transportatorii, şi s-ar constitui, totodată, într-o frână pentru relansarea creşterii economice", se mai arată în declaraţia de presă a purtătorului de cuvânt al preşedintelui.
---
• Update 07:09 Ponta: "Preşedintele Traian Băsescu este lipsit de discernământ"
Premierul Victor Ponta consideră că preşedintele Traian Băsescu este lipsit de discernământ şi afirmă că gestul acestuia de a nu aproba memorandumul cu FMI este o dovadă foarte clară de iresponsabilitate, şeful statului dorind să se răzbune împotriva Guvernului şi a românilor care nu l-au votat.
El a precizat, la un post de televiziune, că ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a început discuţii informare cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional şi ai Comisiei Europene (CE), dar că Guvernul încearcă la acest moment să nu inflameze lucrurile.
"Trebuie să vedem în perioada următoare ce măsuri avem să contracarăm şi să diminuăm pagubele pentru cetăţeanul de rând. O să încercăm să găsim soluţii să trecem de aceste blocaje. Chiar mâine, în Parlament, vom analiza situaţia", a declarat Ponta.
El a arătat că, în acest moment, relaţia României cu instituţiile financiare internaţionale este suspendată, iar lipsa de credibilitate astfel rezultată poate genera creşteri de dobânzi la împrumuturi şi ale ratingurilor de ţară, la care se adaugă şi imposibilitatea creşterii gradului de cofinanţare a proiectelor europene din partea UE, fără să fie însă "efecte imediate foarte grave".
Întrebat dacă există motive pentru suspendarea preşedintelui, Ponta a răspuns că motive există, dar nu vrea să anunţe intenţii în condiţiile în care "AMR"-ul rămas până la încheierea mandatului acestuia curge.
----
Preşedintele Traian Băsescu a decis să nu aprobe memorandumul trimis de Guvern pentru avizarea negocierilor cu FMI, din cauza majorării accizei la carburanţi.
Domnia sa a declarat ieri: "Nu îmi voi asuma această măsură antieconomică, împotriva intereselor României şi a şanselor de relansare a economiei. Guvernul îşi poate asuma să-l trimită fără semnătura mea, dar eu nu semnez o creştere de accize la combustibil". Preşedintele a anunţat că a informat deja Fondul Monetar Internaţional (FMI) cu privire la poziţia sa.
Astfel, discutarea în board-ul FMI a scrisorii de intenţie şi a memorandumului de politici economice încheiate cu autorităţile române, programată pentru luna decembrie, va fi amânată întrucât documentele trebuie să conţină şi semnătura preşedintelui ţării.
Preşedintele a precizat: "Nu doresc măsuri care să frâneze relansarea economică, iar banii care s-ar obţine din acciza suplimentară, trecută în scrisoare de 7 cenţi, în realitate se va reflecta în 12 cenţi, i se aplică TVA, inflaţia din 2012 şi cursul de schimb. Ajunge la pompă 52 de bani la motorină şi 53 la benzină, o creştere cu 8% a preţurilor combustibililor. Efectele - creşterea preţurilor, creşterea suplimentară a inflaţiei, foarte multe IMM-uri şi companii de transport în insolvenţă sau faliment şi cel mai rău efect va fi exact la adresa celor pe care guvernul spune că vrea să-i ajute. Această creştere de preţ va afecta mult mai mult pensiile decât creşterea de 3,75% la care obligă legea. Toate facilităţile pe care le povesteşte guvernul de dimineaţă până seara vor fi anulate prin efectele creşterii cu 8% a preţului carburanţilor".
Traian Băsescu a menţionat că, legal, documentul nu poate fi înaintat, pentru că este un acord internaţional şi este obligatorie aprobarea de către preşedinte.
Domnia sa a spus: "Nu voi semna memorandumul şi vreau să avertizez şi Guvernul şi Parlamentul să renunţe la minciună, pentru că neaplicarea acestei taxe se recuperează prin reducerea cheltuielilor cu 1,5 miliarde de lei la Ministerul lui Dragnea şi am mai văzut eu un excendent de resursă pus la plata excedentului datoriei. Ar însemna 2,1 miliarde dintr-o singură privire".
În memorandumul convenit cu FMI se precizează: "Pentru a atinge ţinta de deficit, vom implementa măsuri adiţionale. Începând din 2014, inflaţia va fi adăugată ca un element în formula de indexare a accizelor. Accizele la carburanţi vor fi de asemenea majorate cu 7 euro cenţi pe litru".
• Liviu Voinea: "Dacă nu este semnat de preşedinte, acordul cu FMI nu este operaţional"
Ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a declarat, aseară, că atât timp cât acordul cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) nu este semnat de preşedinte, nu mai este operaţional. Domnia sa a precizat: "Acordul este, de facto, suspendat, în aceste condiţii. Dacă nu mai avem acord cu FMI şi CE, atunci vom plăti mai mult ca să ne împrumutăm pe pieţele externe. Memorandumul nu se poate încheia dacă nu este semnat de preşedinte. Avem acord cu FMI, dar nu mai este operaţional în aceste condiţii. Interesul României este să aibă acord cu partenerii internaţionali".
Ministrul Voinea a subliniat că faptul că acordul nu mai este operaţional presupune că prima tranşă de 170 milioane euro nu mai poate fi pusă la dispoziţia României. "Eu mi-am făcut datoria. Toată lumea trebuie să îşi facă datoria în ţară. Avem un buget pe care îl adoptăm în acord cu partenerii. Avem o finanţare asigurată mai ieftină de la Uniunea Europeană", a conchis ministrul pentru Buget.
Ionel Bănculescu, consilierul onorific al premierului Victor Ponta, ne-a declarat: " Asistăm la ascuţirea luptei politice care, din nefericire, se transferă în economie. Mediul de afaceri ar fi preferat să fie ocolit, dar se pare că nu este. Avem o luptă politică acută, care deja vizează, în premieră, domeniul economic. Dacă Guvernul a adoptat o creştere de taxe, această măsură este definitivă şi irevocabilă. Nu există niciun for care să anuleze această percepere de taxe. Când Guvernul îşi asumă majorarea impozitelor, mai devreme sau mai târziu măsura va fi pusă în aplicare".
Domnia sa ne-a explica că dacă această creştere de taxe şi accize s-ar anula, atunci s-ar crea un precedent foarte periculos pentru că ar fi afectată capacitatea fundamentală a Executivului de a impune taxe şi impozite. Guvernul nu acceptă crearea de precedente, aşa că domnul Blănculescu estimează că taxele vor rămâne majorate.
Cristian Pîrvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), ne-a declarat: "Guvernul a legat acest memorandum de creşterea de accize şi taxa pe stâlp. Acest lucru a atras atenţia preşedintelui Băsescu, care, altfel, poate ar fi semnat memorandumul. Nu ştiu care sunt consecinţele".
Andreea Paul, secretar al Comisiei Buget Finanţe Bănci din Camera Deputaţilor, a declarat: "Ar fi un pas fără precendent dacă memorandumul va fi trimis fără semnătura preşedintelui şi ar afecta relaţiile financiare pe care ţara noastră le are cu organismele internaţionale. Cu toate acestea, aşteptăm decizia Guvernului care ar putea să fie surprinzătoare. USL ne-a obişnuit cu o purtare asemănătoare unui partid unic, motiv pentru care nu ar fi exclus ca acest memorandum să ajungă la FMI fără să fie semnat de Traian Băsescu".
• Ilie Sârbu: Gestul lui Băsescu este unul iresponsabil
Liderul senatorilor PSD, Ilie Sârbu, a declarat ieri la Parlament că gestul preşedintelui Traian Băsescu de a nu semna memorandumul cu FMI este unul "iresponsabil, care se apropie de demenţă". "Gestul este unul iresponsabil, dincolo de asta, aruncă ţara în haos sau poate chiar aşa vrea să dea foc României, se apropie de demenţă", a declarat Sârbu, adăugând: "A ajuns în pragul falimentului mental, vrea să distrugă tot, nu ştiu dacă trebuie lăsat să facă lucrul asta, însă asta nu depinde de mine".
• Ponta: Nu mai avem practic acord cu FMI şi CE
Premierul Victor Ponta a comentat scurt ieri seară anunţul preşedintelui Traian Băsescu privind neaprobarea memorandumului cu FMI, declarând că nu mai avem practic acord cu FMI şi CE. Victor Ponta nu a făcut alte comentarii.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.12.2013, 00:05)
base ramane jupan...catastrofal probabil pt toti, sau nu?, dar toata politica e o catastrofa...asa ca , sa fie circ!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.12.2013, 00:17)
NU. baiatul asta e disperat. Sa te pui contra marelui licurici, refuzind un acord cu FMI e semn de disperare. Nimeni nu-l mai ia in seama. A ajuns un personaj de toata mila. om bolnav, ce mai
2. o decizie inteleapta
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 03.12.2013, 00:33)
cresterea economica din 2011 care a fost de 2.2% si care nu apare in nicio evaluare a actualei coalitii guvernamentale s-a bazat pe efortul financiar al fiecarui cetatean, lasand in acelasi timp netaxate industria financiara si cea a extractiei de hidrocarburi. Peste tot se cunoaste efectul pe care il are aplicarea taxei bancare in Ungaria, insa foarte putin se vorbeste despre cat este ea in Austria. De asemenea taxa pentru redeventa raportata la aceeasi cantitate de barillechivalent in Austria si Romania arata o cota de 6 ori mai mare in favoarea capitalei vieneze. De asemenea si d.p.d.v psihologc marirea cu 7 centi a taxei pe litrul de combustibil va duce la o imposibilitate de modificare a redeventei in 2014 deoarece argumentul de a mari din nou preturile va fi suficient de convingator....
3. Ilegitimul din nou
(mesaj trimis de Copp în data de 03.12.2013, 03:52)
Oare cat timp vom mai suporta un individ rudimentar care respira demagogie? Bai unde erai ba toarsu' basescu atunci cand se marea TVA-ul la 25%? Atunci n-o mai ardeai democratic, nu te mai opuneai rivulutiuonar? Faptul ca mosia aia a ta de la Nana pute de la o posta a coruptie te dispera si, ajuns aproape la dementa, faci absolut orice pentru a sabota. Creierul ala al tau stie una si buna, precum o flasneta hodorogita: acoperirea un rahat se face prin provocarea unui zgomot mai mare.
In aceste conditii, singura masura digerabila este bazooka politica: suspendarea perpetua a ilegitimului. Chiar daca populimea nu va iesi in proportie de peste 50%, 4-5 reprize de suspendare l-ar tine departe pe personaj de fraiele puterii deja mult prea ticalosite. Din nefericire s-a ajuns intr-o mlastina. Cand ai de-a face cu irationalii e indicat sa adopti strategii neconventionale.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.12.2013, 08:01)
cine are nevoie de fmi?pai basescu de ce a mai facut imprumutul in 2009?
3.2. esti cumva doamna Campeanu? (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Virgil B estea în data de 03.12.2013, 09:05)
draga domnule Anonim,
caci tot domnia sa la intrebarea de ce am facut imprumutul nu a stiut sa raspunda. O sa incerc de aceea sa te ajut. In 2 minute incerc sa-l depasesc pe domnul Anghel si a lui carticica despre economie. Deci, asa cum stii in central bank of Romania trebuie sa se afle o anumita cantitate de valuta si aur pentru a putea fi prevenite reactii ca ce a domnului Soros in 1992 cand s-a suparat pe regina. Dupa cum stii in anul 2009 majoritatea bancilor internationale s-au imprumutat de la statul tata. Deoarece pentru Romania acest lucru ar fi insemnat ca bancile sa intre sub tutela statului s-a ales o alta solutie al carei rezultat era acelasi. Si anume, pentru a spune ca pastreaza constanta deschiderea pe Romaniei l-a Viena s-a organizat un bal mascat unde a fost intr-adevar putin cam cifrat spus faptul ca ei vor purta in continuare itari si ie romaneasca. Pentru a face insa rost de bani sa cumpere aceste accesorii de teatru in sedinta bancii centrale avute loc la aprox . 4 zile de la valsul vienez distanta s-a stabilit ca pe mijlocul lunii mai rezervele minime obligatorii sa fie micsorate de la 40 (patruzeci ) la Zero (nu del coca cola) la suta din ceea ce deponentii puneau in bancile comerciale pe o durata mai mare de 2 ani. Prin acest lucru nu s-a micsorat creditarea deoarece s-au eliberat astfel 40 euro la 100 intrati intr-o banca. Restul este history sau geschichte cum spun francezii. Any other questione? I pup you:-)
3.3. Gresit! (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de daniel în data de 03.12.2013, 09:56)
Asa e Copp cand ai creierul spalat de antenele varanului.
In primul rand TVA in Romania este 24% si nu 25%. Sau prevede proiectul de buget a lui Voinea altceva?
In al doilea rand nu inteleg inversunarea antenistilor: adica cineva se opune unei noi taxe iar usl sare in sus ca opozantul e dement? Desigur nu este asa. Problema este ca crea sa le (mai) taie din spagutele de partid! Asta e marea lor problema!
4. fără titlu
(mesaj trimis de Tepes în data de 03.12.2013, 09:26)
Basescu trebuie vazut de niste medici , iar daca are discernamant atunci trebuie tras la raspundere pentru toate actiunile sale impotriva intereselor tarii .
Nu ar fi corect sa se treaca cu vederea , fara a fi pedepsit, pentru tot raul facut (constient ) in cele doua mandate.
SRI-ul cred ca are suficiente informatii pentru o judecata dreapta
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.12.2013, 09:40)
Acu un an cand il injuram pe asta pe aici si pe agf imi sareau toti in cap...De unde schimbarea asta asa dintr-o data?
6. Mai bine nu il semna pe vremea lui BOC!!
(mesaj trimis de eu în data de 03.12.2013, 10:46)
Daca nu l-ar fi semnat pe cel din vremea lui Boc, am fi avut acum cu 20 de miliarde de Euro mai putin datorie. Dar l-a semnat, l-a negociat si l-a impus parlamentului de atunci. Acum se baga si el in seama sa nu se mai vorbeasca de creditul de la banca de stat CEC.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.12.2013, 16:06)
Da .
Dar faptul ca nu semneaza acum e si mai bine.
De ce sa scumpeasca Ponta benzina?!?
Se pare ca toti postacii sunt de acord cu asta sau le scapa chestia asta !
7. adunati impozitele existente !!!
(mesaj trimis de marius în data de 03.12.2013, 17:41)
nenoricitii de guvernanti sa colecteze mai bine taxele existente inainte sa vina cu altele noi !!! Clientii de partid nu platesc impozite si taxe, restul tarii plateste prea mult. Redeventele trebuie marite peste media europeana, de ce se tem politicienii sa faca asta?