• Update 11:15 Hoţii ar acţiona şi în alte bănci
Sursele de presă transmit că hoţii bunurilor din casetele de valori ar acţiona şi în alte bănci din mai multe judeţe, existând posibilitatea ca numărul de reclamaţii să crească.
---
Romgaz este la modă. Ar fi un moment oportun să cerem companiei să instaleze un contor care să arate ritmul, în timp real, în care apar reclamaţiile de furt din casetele de valori. Vineri, a fost reclamat unul, luni - două, marţi - cinci, iar miercuri încă trei. Contorul se roteşte, se roteşte...
Ca să nu ne limităm doar la cazul actual al BCR Piteşti: în urmă cu un an, a fost o singură reclamaţie privind dispariţia conţinutului unei casete de valori; acum trei luni s-au sesizat două; în ultima săptămână, au fost reclamate, în total, unsprezece.
Numărul sesizărilor privind furturile de la BCR Piteşti a crescut progresiv, de la o zi la alta.
Dinu Dănuţ, comisar şef în cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie (IJP) Argeş, ne-a transmis: "Numărul reclamaţiilor a urcat la unsprezece. Un singur client a reclamat dispariţia unei valori de 20.000 de euro. Ceilalţi acuză, fiecare, bunuri lipsă de peste 100.000 euro. Mai mult de o sută dintre clienţii care şi-au verificat conţinutul casetelor de valori până acum nu au avut probleme, dar încă sunt mulţi care nu au venit la bancă să verifice. Până la această oră, nu am restrâns aria suspecţilor, ci din contră - am extins-o".
Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi-a oferit sprijinul în ancheta derulată în cazul din Piteşti, potrivit lui Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei. Domnia sa ne-a declarat: "La noi, în România, sunt puţini utilizatori de bunuri şi servicii cum sunt casetele de valori şi cecurile. Nu avem o cultură specifică în acest sens. Chiar şi aşa, băncile şi Asociaţia Băncilor colaborează cu autorităţile competente pentru identificarea făptaşilor şi îmbunătăţirea sistemului de lucru".
Bănuim că numărul restrâns al utilizatorilor acestor servicii bancare se va restrânge şi mai mult, iar cultura care se va crea în jurul lor se va rezuma simplu, la un singur cuvânt: "Fugiţi!"
Aceste cazuri, care au fost reclamate în ultimele zile în Piteşti, nu intră sub incidenţa Băncii Centrale, însă instituţiile de credit oferă clienţilor protecţie prin sisteme specializate, conform lui Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României (BNR).
Nu există nicio dovadă privind implicarea unor angajaţi ai BCR în incidentele reclamate, ne-au precizat, zilele trecute, reprezentanţii instituţiei de credit. Domniile lor ne-au transmis: "Banca nu are obligaţia legală de a acoperi pierderile clienţilor, dar considerăm că avem obligaţia de a evalua orice factori şi proceduri interne care ar fi putut influenţa apariţia incidentului. Vom trata orice obligaţie morală în sensul despăgubirii clienţilor în mod responsabil şi echilibrat cu ajutorul organelor acreditate. În urma incidentului, facem o revizuire completă a standardelor de securitate şi procedurilor aferente în cadrul tuturor locaţiilor unde oferim acest serviciu".
În cazul celor două incidente similare care au avut loc, în urmă cu aproximativ trei luni, la o agenţie Raiffeisen Bank din Ploieşti, nu s-a rezolvat nimic până în prezent.
Daniel Alexandru Radu, inspector principal şi purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Prahova, ne-a transmis că "după două-trei săptămâni de la ivirea cazului, dosarul a fost trimis Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti".
Potrivit unui comunicat publicat ieri pe site-ul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti, de când au fost făcute cele două reclamaţii privind sustragerea de bunuri din cutiile de valori ale Raiffeisen Bank Ploieşti, vinovatul nu a fost identificat de către autorităţile competente.
La momentul respectiv, au fost făcute reclamaţii cu privire la activitatea angajaţilor băncii. Prima dintre acestea a venit din partea unui om de afaceri care a anunţat Poliţia că i-au dispărut mai multe bunuri şi o sumă de bani din cutia de valori, evaluându-şi paguba la 200.000 de euro.
O a doua reclamaţie a venit din partea primarului din comuna Plopu, Adrian Bălănescu, care a reclamat că, din cutia de valori de la aceeaşi agenţie ploieşteană, i-au dispărut bani şi bunuri în valoare de aproximativ un milion de euro.
Nici în cazul avocatului care a reclamat dispariţia conţinutului unei casete de valori, de la o agenţie Romanian International Bank din Bucureşti, nu a fost făcută mai multă lumină ca anul trecut, când s-a produs incidentul. Potrivit domniei sale, problema pe care a reclamat-o nu a fost defel rezolvată, cu toate că, în cazul său, ar fi existat indicii care să incrimineze angajaţii băncii, şi că a trebuit să treacă testul poligraf pentru a dovedi că nu a fraudat sau ascuns adevărul cu privire la conţinutul casetei de valori.
Potrivit unor surse citate în presă, sucursala Raiffeisen Bank din Ploieşti a depus plângere penală împotriva celor care au reclamat furturile, acuzându-i de fraudă. Cu toate acestea, reprezentanţii băncii au negat această informaţie, spunându-ne că instituţia de credit a acţionat în interesul clienţilor şi au solicitat asistenţa imediată a Poliţiei.
1. Vreau lumina!
(mesaj trimis de Client în data de 31.10.2013, 11:08)
Ar fi cazul ca, in interesul sau (si mai larg, al bancilor) BCR sa ceara, de urgenta, tuturor institutilor/organelor statului cu atributiuni in domeniu, lamurirea incidentelor reclamate.
Altfel, anatema (inca una) va cadea incaodata pe capul bancilor.