UPDATE: NUMĂRUL RECLAMAŢIILOR LA BCR PITEŞTI A URCAT LA 11 Furturile din casetele de valori sunt doar cele descoperite...

VERONICA PLĂCINTESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 30 octombrie 2013

Furturile din casetele de valori sunt doar cele descoperite...

Update 17:05 Numărul reclamaţiilor a crescut la 11

Numărul reclamaţiilor privind furturile din casetele de valori a ajuns la 11, ne-a declarat Dinu Dănuţ, comisar şef în cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie (IJP) Argeş.

---

Update 15:00 Alte două persoane au mai depus plângeri

Numărul reclamaţiilor privind dispariţia de bani din cutiile de valori de la sucursala BCR Piteşti a ajuns la zece, după ce, astăzi, alte două persoane au depus plângeri, potrivit surselor de presă.

Sursele judiciare au afirmat că suma totală dispărută în toate cele zece cazuri depăşeşte 1,5 milioane de euro.

---

Tomas Spurny, preşedintele executiv al BCR, a scris recent un editorial intitulat "Să vorbim despre ceea ce putem să îmbunătăţim împreună".

Este o intenţie frumoasă. Dar... Nu prea vedem cum să putem să îmbunătăţim împreună securitatea casetelor de valori de la BCR, având în vedere că în ultimele zile au fost reclamate opt furturi la sediul central al BCR Piteşti.

Ce să facem noi?

Să le păzim?

Acum, casetele de valori par să fie cea mai nesigură formă de protejare a bunurilor de importanţă materială considerabilă. Chiar şi cea mai simplă documentare pe tema acestei noţiuni, în engleză numită "safe deposit box", îţi arată că aceste casete nu sunt nici depozite, pentru că nu intră sub incidenţa fondului de garantare şi nici băncile nu au voie să acorde credite din ele, dar nici "safe". Cel mai elocvent exemplu îl constituie incidentele care au avut loc recent la BCR Piteşti.

Până la ora închiderii acestei ediţii a ziarului, numărul jafurilor reclamate la sediul central al BCR din Piteşti se ridică la opt. Dinu Dănuţ, comisar şef în cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie (IJP) Argeş, ne-a transmis că autorităţile sunt de părere că numărul păgubiţilor este şi mai mare, iar valoarea totală a pierderilor reclamate depăşeşte un milion de euro. Domnia sa ne-a precizat: "Momentan sunt opt reclamaţii. Sperăm să nu mai vină şi din partea altor clienţi ai băncii, dar noi credem că numărul plângerilor va continua să crească. Sunt oameni care, momentan, se află în afara ţării. Mulţi abia au început să îşi verifice casetele de la bancă, aşa că sunt şanse să se mai constate lipsa unor bunuri. Momentan, valoarea pagubelor denunţate este de peste o sută de mii de euro, în cazul fiecărui client. Toţi cei care au intrat în bancă sunt suspecţi, inclusiv angajaţii".

Internetul este împânzit de forumuri şi exemple de persoane din întreaga lume, cărora le-ar fi dispărut bunuri din casete de valori. Nicio bancă la nivel internaţional nu pare să asigure protecţia acestor casete, cel puţin aşa reiese din documentaţia noastră. Practic, clienţii sunt nişte chiriaşi, iar băncile doar gazde. Răspunderea privind valorile din casete aparţine în întregime chiriaşului - clientul băncii, iar atât timp cât acesta nu apelează separat la firme de asigurări, fraudarea casetelor de valori pare să se recomande drept furtul ideal.

Aceste cazuri, care au fost reclamate în ultimele zile în Piteşti, nu intră sub incidenţa Băncii Centrale, însă instituţiile de credit oferă clienţilor protecţie prin sisteme specializate, conform lui Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României (BNR). "Nu există furt ideal", ne-a spus domnia sa, continuând: "Există sisteme de supraveghere. Cine v-a spus că nu ar fi? Părerea mea este că acolo s-a încălcat un protocol. Nimeni nu ştie ce anume conţineau acele casete de valori. Am dubii că ar fi vorba de un angajat al băncii; trebuie să fii nebun să comiţi un furt de acest fel. Trebuie să lăsăm Parchetul să îşi facă treaba. Această problematică ţine de autorităţi şi nu de Direcţia de Supraveghere a BNR". Potrivit domniei sale, există o formă de comunicare între clienţi şi bancă, întrucât, în caz contrar, oamenii nu şi-ar mai depune bunurile în casetele de valori ale instituţiilor de credit.

Până în acest moment, nu există nicio dovadă privind implicarea unor angajaţi ai BCR în incidentele reclamate, ne-au precizat reprezentanţii instituţiei de credit. Domniile lor ne-au transmis: "Siguranţa serviciilor BCR pentru clienţi este pe primul loc, iar toleranţa faţă de astfel de incidente este zero. Aşteptăm finalizarea anchetei, până în acest moment neexistând nicio dovadă despre implicarea unor angajaţi ai băncii în incidentele reclamate. Banca nu are obligaţia legală de a acoperi pierderile clienţilor, dar considerăm că avem obligaţia de a evalua orice factori şi proceduri interne care ar fi putut influenţa apariţia incidentului. Vom trata orice obligaţie morală în sensul despăgubirii clienţilor în mod responsabil şi echilibrat cu ajutorul organelor acreditate. În urma incidentului, facem o revizuire completă a standardelor de securitate şi procedurilor aferente în cadrul tuturor locaţiilor unde oferim acest serviciu".

Primul denunţ, din seria celor opt, a venit vinerea trecută, din partea lui Eugen Florea, un om de afaceri piteştean, care a reclamat că, din caseta de valori, i-au dispărut bani şi bijuterii în valoare de circa 500.000 lei. Ieri şi luni, încă şapte reclamaţii similare au mai fost înregistrate, potrivit anunţului făcut de Poliţie.

Reprezentanţii BCR ne-au spus că instituţia de credit nu este responsabilă de aceste incidente, dar că va colabora cu autorităţile, în vederea stabilirii adevărului. Luni, domniile lor ne-au transmis: "Banca Comercială Română oferă serviciul de închiriere a casetelor de valori fără a solicita clienţilor declararea conţinutului acestora; clienţii sunt singurii care cunosc ce conţin şi cât valorează bunurile din casetele de valori proprii. Configuraţia sistemului de securitate face imposibil accesul neautorizat şi neînregistrat în camera de tezaur a casetelor de valori. Conform procedurii, casetele de valori pot fi deschise numai cu cheile unice de acces aflate în posesia clienţilor, după acţionarea, în prealabil, a unei alte chei unice aflate în posesia băncii. Conform aceleiaşi proceduri, clienţii nu sunt însoţiţi de personalul băncii în momentul deschiderii efective a casetelor de valori, astfel încât funcţionarii băncii nu pot observa în niciun fel conţinutul casetelor de valori ale clienţilor. BCR colaborează cu Poliţia şi a pus la dispoziţia anchetatorilor toate probele materiale şi înregistrările electronice pentru stabilirea adevărului. Siguranţa serviciilor BCR pentru clienţi este pe primul loc, iar toleranţa faţă de astfel de incidente este zero. Aşteptăm finalizarea anchetei, fără a exclude în acest moment nicio ipoteză în ceea ce priveşte veridicitatea faptelor reclamate".

Două incidente similare au avut loc la o agenţie Raiffeisen Bank în Ploieşti, în urmă cu aproximativ trei luni, şi încă unul acum un an, la o agenţie Romanian International Bank (RIB) din Bucureşti.

Opinia Cititorului ( 12 )

  1. De ce ai depozita sute de mii de euro intr-o caseta de valori aflata intr-o sucursala bancara in loc sa-i depui intr-un cont la aceeasi banca? Sunt cumva bani negri, proveniti din evaziune? Sau din spaga? Sau furati?

    1. Da. Si atunci banca are toate motivele sa-ti fure banii!?

      De parca ti-ai depune banii intr-un cont ai fi sigur ca ii recuperezi. Vezi Cipru. 

      De ce ar abera unu' ca Matei intr-un ziar? Oare pentru ca este dobitoc incapabil sa faca mai multi bani decat salariul lui frustrant? E o intrebare legitima atunci cand vezi destepti d-astia dandu-se in stamba.

      Oamenii aia au explicat clar: era mai convenabila caseta de valori deoarece nu plateau decat chiria ei in timp ce in cazul unui depozit mai ai o groaza de alte comisioane care-ti diminueaza suma depusa. Mai mult, in cazul banilor tinuti in caseta, disponibilitatea acestora e permanenta pe cand, daca ai banii in depozit trebuie sa anunti banca cu 100 de ani inainte ca vrei sa-i ridici. Dar ce sa inteleaga un comentac stupid?  

      SIGUR CA DA! Sunt bani ai politicienilor sa acolitilor acestora si nu da bine sa se stie....... 

      Desteptule! la asa sume mari poti negocia dobanzi peste cele afisate de banca; care ar fi prostul (cinstit) care n-ar profita. Poate doar tu.  

      ...au fost furați de alți hoți...

    Imi place kestia asta a bancilor:

    ca ele nu au gasit ca ar fi responsabile de ceva, 

    dar ca la schimbarea proprietarului caseteti nu schimba si cheia, a cui rsponsabilitate o fi?

    Orice om, care isi cumpara o casa, primul lucru este sa isi schimbe butucul de la usa. 

    Pentru că banca era supraveghetă video, păgubiţii vor primi o fotografie cu ceafa hoţilor.

    "Eficiente" mai sunt măsurile astea de "prevenţie" cu sisteme video! 

    1. Tot mai eficient e ciorapul ; - ) dupa 23 de ani de capitalism autohton uite unde am ajuns!

    nu cunosc procedura dar imi pun urmatoarele intrebari:

    1.fara complicitatea angajatilor puteau niste clienti sa fure din casete (din seiful unei banci!!! asa cum fura smenarii din gara? 

    2. de unde stiau hotii in ce casete sunt valori f mari??? sau au incercat si ei... la noroc? 

    3 de cate chei e nevoie sa deschizi usile si casetele alea? unde se pot multiplica? la atelierul de la supermarket? 

    4 cat e spaga la domnul balaban de la sectia de politie 1 de pe raza bcr ca sa obtina de la procuror nup pentru hoti?

    1. iti raspund la intrebarea 2: in camera respectiva nu exista camere de supraveghere, se intra impreuna cu angajatul bancii care-si introduce cheia, o roteste pana la jumatate dupa care el iese si clientul ramane singur-singurel. Se pare ca clientul-hot a operat la sigur, trag concluzia ca a plantat o camera minuscula de supraveghere pe undeva prin incapere...

    Nu mai inteleg nimic. Deci daca o banca comerciala furnizeaza serviciul acesta, cu casete de valori, n-are nici o responsabilitate? Pai atunci care-i diferenta dintre ei si o societate comerciala oarecare care promite acelasi lucru? Adica nu ei sunt responsabili cu faptul ca nu au schimbat butucii si cheile la schimbul intre clienti? Si de ce sa nu filmeze in casa de bani? Pai se presupune ca exista o confidentialitate bancara, nu? Mai ales ca nu pricep de ce nu poate cineva sa depuna banii in cont? si daca are 400.000 de euro, de ce sa nu-si cumpere un seif adevarat, ca nu costa mai mult de cateva mii de euro? Deci, ori oamenii acestia mint, si au credite la bancile respective, sau chiar la alte banci, incercand sa amestece eventualele procese intre ele, ori se incearca cu totul alte manevre si manipulari, in legatura cu depozitele bancare si cu banii "la saltea" pe care cineva in Romania ar vrea sa-i vada in circuitul bancar si nu in afara lui... Nu stiu, dar lucrurile astea sunt foarte ciudate... Iar administratorii bancilor acelea, "nici usturoi n-au mancat, nici gura nu le pute", nu?

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb