Companiile mici din Europa văd în activitatea de export o modalitate de creştere a veniturilor, potrivit unui studiu comandat de "UPS" în al doilea şi al treilea trimestru din 2016. Marea Britanie reprezintă o excepţie, deoarece încrederea în exporturi a scăzut în mod semnificativ în lunile care au urmat referendumului din iunie anul trecut cu privire la menţinerea statutului de membru UE, se arată într-un comunicat de presă trimis Redacţiei.
Studiul "UPS European SME Exporting Insights" include opinii de la 12.815 antreprenori şi manageri de IMM-uri din opt ţări europene. Cercetarea a arătat că tot mai multe afaceri mici au activitate la export şi raportează o creştere a veniturilor peste medie.
Potrivit studiului "UPS", ajuns la a patra ediţie, IMM-urile care realizează exporturi cresc mai repede decât alte companii.
Un factor care a afectat rezultatele studiului din 2016 este referendumul din iunie din Marea Britanie, în urma căruia cetăţenii britanici au votat pentru părăsirea UE. În Marea Britanie, răspunsurile au fost colectate înainte şi după vot. Rezultatele au arătat o pierdere semnificativă a încrederii IMM-urilor britanice în exporturi până în al treilea trimestru. Înainte de vot, 36% din IMM-urile din Marea Britanie au prognozat o creştere a exporturilor, procentul scăzând la 20% după vot.
Aşteptările s-au schimbat în mod negativ în toate celelalte pieţe analizate. Numărul companiilor care se aşteaptă la o creştere a exporturilor a crescut de la 26% în al doilea trimestru, la 33% în al treilea trimestru. Creşterea exporturilor în toate pieţele chestionate a modificat poziţia Marii Britanii. Dacă înainte Regatul Unit era cea mai puternică piaţă de export după Germania, în prezent ocupă locul al şaselea.
Nando Cesarone, preşedinte "UPS Europe", a declarat: "În sectorul IMM, exportatorii raportează o creştere mai mare a veniturilor şi sunt mai încrezători cu privire la performanţele viitoare. Studiul din 2016 relevă că mai mult de jumătate dintre directorii de companii mici care şi-au trimis produsele la export au înregistrat o creştere a veniturilor pe parcursul ultimilor trei ani. Doar 31% dintre proprietarii de afaceri mici care nu au realizat exporturi au spus că au înregistrat creşteri."
Proporţia IMM-urilor care au realizat exporturi a crescut în general, chiar brusc în unele cazuri, afirmă raportul "UPS". Aceste IMM-uri raportează previziuni pozitive, iar majoritatea companiilor din toate pieţele estimează ca exporturile să fie stabile sau în creştere.
Principalele constatări ale studiului includ:
"-Proporţia IMM-urilor care realizează exporturi a crescut în toate pieţele, inclusiv în U.K.. Cel mai probabil, IMM-urile vor alege Germania ca destinaţie de export
-U.E. rămâne cea mai importantă piaţă de export pentru IMM-urile europene, urmată de SUA. Proporţia companiilor exportatoare în alte zone este în creştere în toate pieţele, cu excepţia Italiei şi Marii Britanii".
Pentru prima dată, companiile non-exportatoare au fost întrebate despre disponibilitatea pentru activităţile de export şi priorităţile de afaceri în viitor. Aceste rezultate au fost combinate pentru a crea o scală ponderată - Export Readiness Index (Indicele gradului de pregătire pentru export). Este o descriere succintă a gradului de pregătire a IMM-urilor europene pentru tranziţia către export.
Potrivit indexului, principalele trei probleme pe care companiile trebuie să le rezolve înainte de a începe activitatea de export sunt cele legate de valorificarea avantajelor e-commerce, menţinerea dezvoltării în pieţe necunoscute şi obţinerea de informaţii din piaţă. IMM-urile din Franţa, Marea Britanie şi Spania au obţinut cel mai mare punctaj, fiind cel mai pregătite pentru export.
Cesarone a mai adăugat: "Suntem aici pentru a ajuta companiile să navigheze cu încredere printre complexităţile comerţului transfrontalier. Clienţii noştri au acces la experţi în brokeraj dedicaţi care facilitează activitatea de export."
Studiul din 2016 a intervievat 12.815 proprietari de IMM-uri şi directori generali, comerciali, executivi şi de vânzări, în perioada 14 iunie-24 august 2016. Interviurile au fost realizate în următoarele ţări: Belgia (1.111), Franţa (1.250), Germania (1.249), Italia (1.667), Olanda (1.999), Polonia (1.790), Spania (1.247) şi Marea Britanie (2.502). În 2016, a fost inclusă pentru prima dată în studiu Spania.
Specialiştii în informaţii comerciale "Dun & Bradstreet" au identificat industriile din care fac parte companiile participante la studiu: industriile producătoare & auto (IM&A), retail, high-tech şi îngrijire a sănătăţii.
"UPS" este lider global în domeniul logisticii, şi oferă o gamă largă de soluţii, inclusiv transportul de colete mici şi mărfuri cargo, facilitarea comerţului internaţional şi folosirea unor tehnologii avansate pentru o gestionare mai eficientă a lumii afacerilor. Cu sediul central în Atlanta, Georgia (SUA), UPS deserveşte peste 220 de ţări şi teritorii din întreaga lume.