URMÂND SĂ FIE TRANSFORMAT ÎN PUNCT DE FRONTIERĂ Aeroportul privat Tuzla a fost ridicat la rang internaţional

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Aeronautică / 18 septembrie 2013

Aeroportul privat Tuzla a fost ridicat la rang internaţional

Aeroportul este operat de Regional Air Services, controlată de oamenii de afaceri Dorin Ivaşcu şi Adrian Vasilache

Autorităţile au ridicat la rang internaţional Aeroportul Tuzla, care este operat de compania Regional Air Services, controlată de oamenii de afaceri Dorin Ivaşcu şi Adrian Vasilache, potrivit Ordinului Ministerului Transportului publicat vineri în Monitorul Oficial.

Documentul subliniază că respectivul Ordin va intra în vigoare "la data aprobării punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla".

În acest sens, în luna iunie a acestui an a fost publicat spre dezbatere un proiect de Hotărâre care vizează "deschiderea punctului de trecere a frontierei de stat şi a punctului vamal pentru traficul internaţional de călători şi de mărfuri pe Aeroportul Tuzla". Printre altele, proiectul subliniază că autorităţile cu atribuţii în domeniu vor asigura, prin redistribuire, personalul şi mijloacele de transport necesare pentru efectuarea controlului în vederea trecerii frontierei de stat, urmând ca spaţiile, dotările şi utilităţile să fie asigurate, în mod gratuit, de administratorul Aeroportului Tuzla.

Societatea comercială Regional Air Services SRL, deţinută în proporţii egale de Adrian Vasilache şi de compania Regional Air Suport, care aparţine în totalitate lui Dorin Ivaşcu, desfăşoară de pe Aeroportul Tuzla operaţiuni aeriene de transport public şi aviaţie generală, înregistrând, în 2011, un trafic de 13.948 de pasageri, iar în anul următor - 15.595 de pasageri, conform notei de fundamentare anexată proiectului de lege.

Aceasta precizează că Regional Air Services SRL este autorizată să efectueze zboruri cu elicoptere deasupra mării, dar şi zboruri destinate transportului personal spre/dinspre platforme şi/sau nave de foraj marin poziţionate în afara apelor teritoriale ale ţării noastre.

Proiectul legislativ menţionează că "executarea unor astfel de zboruri de pe Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa, situat la distanţă mai mare faţă de ţărm, creşte destul de mult costurile (încărcătură mai mică şi consum mai mare de combustibil), fiind necesară totodată penalizarea aeronavelor la încărcătura comercială, pentru a se asigura operarea în siguranţă a acestora".

Regional Air Services a solicitat Ministerului Transporturilor demararea procedurii pentru certificarea Aeroportului Tuzla ca aeroport deschis traficului aerian internaţional, pentru a fi permisă desfăşurarea în siguranţă a unor activităţi de transport cu elicopterele personalului spre/dinspre nave de foraj maritim poziţionate în afara apelor teritoriale româneşti, mai arată documentul.

După înfiinţarea sa, în anul 1998, Regional Air Services a preluat, în 1999, baza de Aviaţie Utilitară din Tuzla, devenind, astfel, primul aeroport privat de la noi.

Cu o suprafaţă de 36 de hectare, aeroportul dispune de două piste, patru heliporturi, un hangar de 1.200 mp, clădiri administrative, simulatoare pentru diverse activităţi, depozite pentru combustibil, anexe, remiză auto şi parcare, potrivit datelor de pe site-ul companiei.

Posibila transformare a Aeroportului Tuzla în punct de trecere a frontierei a fost dezaprobată de diverşi reprezentanţi din piaţă, care consideră că această transformare nu este oportună.

Totodată, presa a scris, în ultima vreme, că omul de afaceri Dorin Ivaşcu ar fi fost ofiţer DIE şi că ar fi fost implicat în cazul Ţigareta II, Adrian Vasilache deţinând, în trecut, funcţia de şef al Autorităţii Aeronautice.

Cu privire la unele aspecte legate de iniţiativa ministerului de resort a încercat să ne lămurească Nicuşor Buică, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, care, de altfel, a semnat Ordinul prin care Aeroportul Tuzla a fost transformat într-unul internaţional.

Reporter: Ordinul prin care Aeroportul Tuzla a fost certificat ca aeroport deschis traficului aerian internaţional subliniază că acesta va funcţiona ca atare din momentul în care va fi transformat în punct de trecere a frontierei de stat. Când estimaţi că se va întâmpla acest lucru?

Nicuşor Buică: Inaugurarea punctului de trecere a frontierei va avea loc la încheierea tuturor formalităţilor legale în ceea ce priveşte funcţionarea acestor servicii. La 10 septembrie a fost emis Ordinul 1.133 privind aprobarea certificării ca aeroport deschis traficului internaţional a Aeroportului Tuzla şi proiectul parcurge etapele legale necesare, a căror durată nu poate fi precizată, depinzând de volumul de muncă al ministerelor în această perioadă.

Reporter: Care este scopul transformării Aeroportului Tuzla în punct de trecere a frontierei?

Nicuşor Buică: Scopul certificării Aeroportului Tuzla în aeroport deschis traficului internaţional este oferirea serviciilor de vamă şi graniţă cetăţenilor care au nevoie de acest serviciu. Proiectul vine în sprijinul intereselor societăţii civile, a comunităţii locale şi a celor peste 16.000 de pasageri care trec anual prin acest punct şi respectă politiciile Comisiei Europene privind accesibilizarea spaţiului european.

Reporter: Înţeleg că legea permite ca un aeroport privat să constituie punct de frontieră...

Nicuşor Buică: Bineînţeles că da. Aeroportul Tuzla nu este singurul aeroport privat care găzduieşte un punct de trecere a frontierei aparţinând statului român. Acelaşi statut îl au Aeroportul Bacău, terminalul Ţiriac Air de la Otopeni, punctul de trecere a frontierei de la Giurgiu şi multe altele. Statul are nevoie de astfel de parteneri privaţi care să contribuie la scăderea cheltuielilor publice pentru asigurarea acestor servicii către cetăţeni.

Reporter: Cum se vor implica autorităţile în funcţionarea acestui posibil punct de frontieră?

Nicuşor Buică: Autorităţile statului vor funcţiona exact ca în oricare alt punct de trecere a frontierei de stat, respectiv în modul reglementat prin lege.

Reporter: Cât de întâlnită este funcţionarea unui aeroport internaţional în apropierea unui alt aeroport cu acelaşi rang, cum este Mihail Kogălniceanu din Constanţa? Nu pot fi făcute discriminări?

Nicuşor Buică: Legea nu permite discriminări. Dacă două sau mai multe aeroporturi întrunesc condiţiile legale pentru găzduirea unui punct de frontieră, ele sunt auditate şi certificate în acest sens. Astfel de situaţii sunt întâlnite şi în cazul aeroporturilor Băneasa şi Otopeni - existând chiar un proiect pentru un al treilea aeroport lângă Bucureşti -, în Arad şi Timişoara şi în toate statele europene, cum ar fi lângă Atena, unde există şapte aeroporturi cu standarde ICAO, plasate la distanţe foarte mici unul faţă de altul, Grecia fiind o ţară cu 11 milioane de locuitori.

Comparativ cu Germania şi raportat la teritoriu, România înregistrează un deficit de 352 de aeroporturi. Dezvoltarea cât mai multor infrastructuri de transport până la nivelul impus de lege pentru găzduirea unor astfel de facilităţi de vamă şi graniţă duce în mod evident la creşterea numărului de pasageri şi, din acest motiv, este o prioritate pentru Ministerul Transporturilor.

Ca număr de locuitori, dar şi ca economie, Constanţa este al doilea oraş din ţară şi este deservit, în partea de nord, de aeroporturile Mihail Kogălniceanu, optimizat pentru traficul de avioane mari, şi Tuzla, care deserveşte zona de sud şi este focalizat pe traficul mic şi mediu şi care poate funcţiona ca racord între ţări de interes turistic precum Turcia, Grecia sau Bulgaria.

Aeroportul Mihail Kogălniceanu se bucură în continuare de susţinerea Ministerului Transportului, care i-a avizat şi în acest exerciţiu financiar ajutoare de stat pentru modernizarea infrastructurii, asigurându-i, astfel, din nou, un avantaj economic.

Reporter: În proiectul de Hotărâre scrie că autorităţile vor asigura prin redistribuire personal şi mijloace de transport aeroportului Tuzla. Cum, mai exact, va funcţiona un aeroport privat cu resurse de la stat şi, respectiv, de unde vor fi acestea redistribuite?

Nicuşor Buică: Resursele despre care vorbiţi nu sunt destinate administratorului aeroportului, ci numai pentru asigurarea funcţionării serviciilor publice de control de trecere a frontierei şi vamal, fiind obligaţia statului să furnizeze acest tip de servicii. Menţionăm că finanţarea aeroporturilor din fonduri publice, indiferent de forma de proprietate a acestora, reprezintă ajutor de stat. Excepţie face, conform orientărilor comunitare, finanţarea activităţilor pentru care este răspunzător un stat membru ca parte a competenţelor sale oficiale de autoritate publică.

Ministerul Afacerilor Interne ne-a informat că este posibilă redistribuirea resurselor necesare funcţionării noului punct de trecere a frontierei.

Reporter: Potrivit surselor de presă, domnul Dorin Ivaşcu, unul dintre oamenii de afaceri care administrează aeroportul, ar fi fost implicat în dosarul Ţigareta II. Cum se asigură statul că noul punct de frontieră nu este expus unor eventuale acte de contrabandă?

Nicuşor Buică: Singurul mod prin care poate fi asigurată securitatea şi legalitatea oricărei iniţiative este, în mod evident, respectarea condiţiilor legale. Evaluarea proiectelor se bazează strict pe documente emise de instituţii abilitate, iar aceste surse nu probează nicio o activitate infracţională.

Prezenţa organelor de control ale statului pe Aeroportul Tuzla este o garanţie a faptului că în acest loc nu se pot petrece acţiuni de natură ilegală. Un argument în plus îl constituie faptul că Aeropotul Tuzla este primul aeroport din România al cărui punct de trecere a frontierei a fost certificat în concordanţă cu noile reglementări în domeniu, mult mai dure, impuse de Comisia Europeană tocmai în vederea aderării la spaţiul Schengen.

Reporter: Mulţumesc!

Ministerul Transportului a avizat din nou acordarea unor ajutoare de stat Aeroportului Mihail Kogălniceanu, pentru modernizarea infrastructurii.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6867
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3098
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0072
Gram de aur (XAU)Gram de aur391.1865

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb