Uniunea Salvaţi Bucureştiul şi Asociaţia Salvaţi Bucureştiul solicită preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente organizarea unei dezbateri publice, înainte de aprobarea proiectului de Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
Potrivit solicitării USB şi ASB, proiectul de act normativ conţine o serie de prevederi ce vin în contradicţie cu prevederile Legii nr. 334/2006. Astfel, prevederile art. 67 alin. (6) şi alin. (7) al Normelor metodologice contravin art. 38^1 alin. (4) si (5) din Legea nr. 334/2006. În cazul Municipiului Bucureşti, pentru rambursarea de catre stat a cheltuielilor din campania electorala legea prevede obţinerea pragului de 3% prin cumularea voturilor obţinute la poziţiile de primar general, primari de sector, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, Consiliile Locale ale sectoarelor, iar în Normele metodologice se prevede obţinerea simultană a scorului de 3% la fiecare dintre cele patru categorii de vot.
Spre exemplu, dacă un partid obţine în alegeri 8% din voturi pentru funcţia de primar general, 8% pentru primari de sector, 8% pentru Consiliul General şi 2% pentru Consiliile locale ale sectoarelor, conform legii are dreptul la rambursarea cheltuielilor, însă conform Normelor metodologice nu are acest drept.
De asemenea, USB şi ASB consideră că formularea art. 48 din Normele metodologice este nefericită. Aşa cum este formulat, articolul respectiv este în contradicţie cu art. 31 alin. (2) al Legii.
Astfel, la punctul b), referitor la publicitatea on-line, legea impune un plafon de 30% din totalul cheltuielilor ce pot fi efectuate, pe când Normele metodologice impun un plafon de 30% din totalul cheltuielilor electorale. În aceste condiţii, dacă pentru alegerile locale într-un judeţ totalul cheltuielilor ce pot fi efectuate, conform art. 30 al legii, este de 1.000.000 lei, iar un partid cheltuieşte în total 300.000 lei, potrivit legii, formaţiunea poate aloca 300.000 lei exclusiv pentru publicitate on-line, dar nu şi conform Normelor metodologice.
Dincolo de neconcordanţele dintre prevederile cuprinse in lege şi în Normele Metodologice de aplicare a legii nr: 334/2006, USB şi ASB atrag atenţia, în mod deosebit, asupra prevederilor art. 14 alin. (2) şi (3), care sunt excesive din perspectiva donaţiilor mici.
Campaniile de crowdfunding (donaţii on-line, donaţii prin SMS), care sunt deja o obişnuinţă, de zeci de ani, în democraţiile consolidate, sunt practic imposibile în baza Normelor metodologice, din doua motive: obligaţia întocmirii unui contract de donaţie, indiferent de suma donată şi obligaţia preluării codurilor numerice personale ale persoanelor fizice donatoare.