Reporter: La începutul acestui an aţi achiziţionat Centrotec Climate Systems GmbH. Ce aşteptări aveţi în urma acestei tranzacţii?
Cătălin Drăguleanu: Achiziţionarea Centrotrec Climate Systems este cea mai recentă dintr-o serie mai cuprinzătoare de acţiuni al căror scop a fost de a consolida poziţia Ariston ca lider pe segmentul sustenabilităţii în industria confortului termic.
Odată cu înglobarea mărcilor renumite ale Centrotec Climate Systems - Wolf, Brink, Pro-Klima şi Ned Air -, Ariston îşi va îmbogăţi oferta de sisteme de încălzire durabile, făcând un progres semnificativ pentru atingerea obiectivelor ESG ale Grupului.
Wolf este pionier în dezvoltarea noii generaţii de pompe cu agent frigorific natural (R290), de mare eficienţă şi performanţe reduse de zgomot. Brandul va permite Ariston să îşi consolideze oferta de încălzire pe segmentele mid- până la high-end, valorificând identitatea unică a fiecărei mărci şi complementaritatea portofoliului de produse.
Brink este, la rândul său, un jucător european de top în ventilaţia cu recuperare de căldură pentru locuinţe, tehnologie care permite un mediu de viaţă sănătos şi este recomandat în special pentru clădirile cu emisii aproape zero (nZEB), un pilon al strategiei europene pentru energie eficientă şi decarbonizare. Brink oferă Ariston tehnologia, portofoliul de produse şi baza de producţie necesare pentru a completa oferta deja existentă de soluţii.
La rândul lor, Pro-Klima şi Ned Air operează cu succes în zona unităţilor de tratare a aerului, oferind sisteme de control al fluxului de aer de înaltă eficienţă, care furnizează aer condiţionat proaspăt pentru spaţii din cladiri comerciale.
Wolf, Brink, Pro-Klima şi Ned Air vor continua în cadrul Ariston parcursul inovativ pentru dezvoltarea de produse şi tehnologie, beneficiind în acelaşi timp de amploarea, expertiza, accesul pe piaţă şi anvergura globală a Ariston.
Achiziţia CENTROTEC vine în completarea expansiunii globale Ariston Group. În ultimii ani, compania şi-a consolidat prezenţa în Canada şi SUA (prin achiziţia NTI şi HTP), Israel (prin Atmor şi Chromagen), Mexic (prin Calorex) şi Australia (prin Chromagen). Toate companiile nou intrate în Grup sunt lideri în furnizarea confortului termic şi a apei calde.
Reporter: Cum se vor modifica rezultatele financiare ale Grupului Ariston după noua achiziţie?
Cătălin Drăguleanu: Rezultatele primului trimestru au arătat deja influenţa pozitivă a acestei achiziţii. Astfel, veniturile nete s-au ridicat la 759,7 milioane de euro în primul trimestru al acestui an, o creştere de 37,6% faţă de 552,1 milioane de euro în primul trimestru din 2022. Cea mai mare creştere a fost înregistrată în Europa, în divizia Confort termic, având în vedere şi achiziţia Wolf-Brink, care a permis Grupului să valorifice oportunitatea creată de cererea crescută de soluţii durabile în Germania şi pe alte pieţe europene cheie.
Suntem încrezători că vom menţine acest trend iar compania s-a poziţionat strategic pentru a obţine mai departe creştere şi profit.
Reporter: Aveţi în plan şi alte fuziuni/achiziţii?
Cătălin Drăguleanu: Ne concentrăm pe dezvoltare, pe identificarea şi comercializarea celor mai eficiente soluţii pentru confortul termic, iar această dezvoltare - care s-a accelerat în ultimii ani - a presupus şi numeroase achiziţii. Din 2014 şi până în prezent, Ariston a preluat 18 companii din diverse zone ale globului, însă achiziţionarea Centrotec este cea mai importantă din istoria grupului. Cu siguranţă, atunci cand va fi cazul, Grupul va anunţa orice decizie în această direcţie.
Reporter: Ce alte proiecte de investiţii urmăriţi?
Cătălin Drăguleanu: Suntem pe deplin constienţi de importanţa decarbonizării clădirilor, ca element central al reducerii emisiilor globale, ceea ce plasează industria confortului termic în centrul tranziţiei energetice.
În calitate de lider al sustenabilităţii, Ariston are o strategie de dezvoltare ESG ambiţioasă, care are ca ţintă anul 2030, atunci când compania va marca centenarul. Atenuarea impactului nostru asupra mediului este o provocare pe care o abordăm în principal prin intermediul soluţiilor pe care le oferim. Avem un angajament-cheie pentru a continua dezvoltarea şi aducerea în gospodăriile clienţilor a unor produse de înaltă eficienţă, care valorifică cele mai inovatoare tehnologii şi sunt echipate cu caracteristici avansate de conectivitate. În paralel, lucrăm pentru a spori productivitatea resurselor şi pentru a implementa circularitatea în operaţiunile noastre.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi încheiat in 2022?
Cătălin Drăguleanu: În anul 2022, veniturile nete ale companiei s-au ridicat la 2,3 miliarde euro, în creştere cu 19,7% faţă de 2021. Creşterea a fost mai puternică la divizia Confort termic, în comparaţie cu celelalte două divizii, şi a fost concentrată în Europa şi Asia/Pacific & MEA. Profitul net al anului a depăşit 140 de milioane de euro, în creştere cu aproape 3% faţă de 2021.
Este un rezultat remarcabil, care confirmă că avem un model de afaceri solid. De altfel, acest model de success a fost cel care a ajutat compania să traverseze cu bine un context extrem de complex al lanţului de aprovizionare, în care a fost nevoie de o adaptare permanentă la un ecosistem în schimbare rapidă însă fără a ne abate de la principiile noastre.
Reporter: Cum a evoluat cererea pentru produsele Ariston, pe segmente, în contextul crizei energetice? Cum apreciaţi piaţa pe care activaţi, din punctul de vedere al cererii/ofertei/competiţiei?
Cătălin Drăguleanu: Am spus-o de mai multe ori - pentru sectorul produselor destinate confortului termic, pandemia a reprezentat un moment foarte important deoarece a marcat o revenire a consumatorului către ideea de cămin, de confort al locuinţei. Aşadar a existat un interes mai mare pentru produsele de profil.
În acelaşi timp, criza energetică a determinat un interes mai crescut pentru produsele eficiente, cu un consum redus de resurse. Totodată, ultimii ani au adus şi o mai mare atenţie a publicului către zona de protecţie a mediului.
Produsele Ariston oferă răspunsul perfect tuturor preocupărilor legate de eficienţă şi sustenabilitate, fiind rezultatul eforturilor compleze pe care compania le depune în această direcţie. Ariston este, de altfel, pionier în zona de cercetare şi dezvoltare. Compania are 25 de situri de producţie şi tot atâtea centre de cercetare şi dezvoltare, pe cinci continente. Grupul consideră că investiţia continuă în R&D este soluţia pentru a obţine produse unice, care să facă diferenţa faţă de restul pieţei.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru piaţa de profil şi pentru Ariston în special?
Cătălin Drăguleanu: Ariston evoluează într-un domeniu cheie pentru eforturile globale privind decarbonizarea.
Pactul verde european stabileşte obiective ambiţioase a căror realizare ar ajuta UE să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. În Europa, clădirile reprezintă aproape o treime a consumului final global de energie. Peste 62% din totalul consumul de energie rezidenţial provine din încălzirea spaţiului şi 15,1% de la încălzirea apei. Aşadar, putem spune fără a exagera că drumul către decarboninzare trebuie să treacă prin industria confortului termic. Soluţia va aparţine companiilor care caută şi dezvoltă permanent echipamente electrice de încălzire, de înaltă eficienţă, pentru a înlocui tehnologiile bazate pe combustibili fosili. De asemenea, companiile din acest sector au datoria de a promova şi de a populariza soluţiile hibride şi investiţiile în hidrogen ca vector energetic cheie.
În mod concret, astăzi doar 10% din încălzirea clădirilor la nivel global se bazează pe pompe de căldură şi, pentru a îndeplini obiectivele de climă şi de securitate energetică, vânzările de pompe de căldură ar trebui să se tripleze până în 2030. Consecinţa ar fi o reducere cu 30% a combustibililor fosili utilizaţi la nivel global pentru confortul termic al locuinţelor.
Aşadar, o soluţie la îndemână este promovarea pe scară largă a pompelor de caldură. Aici intervenţia autorităţilor pentru a sprijini populaţia în achiziţionarea acestor tehnologii este esenţială.
Consideram că în următoarele decenii tehnologia şi digitalizarea vor juca un rol din ce în ce mai important. În clădiri, digitalizarea ar putea reduce consumul de energie cu aproximativ 10% prin utilizarea datelor în timp real, îmbunătăţind eficienţa operaţională şi asigurând în acelaşi timp confortul termic când şi unde este necesar.
Reporter: Mulţumesc!