Preţul autostrăzii Comarnic-Braşov, unde kilometrul va ajunge să coste 28 milioane de euro, a fost stabilit de către experţii consorţiilor participante, un consultant extern independent şi experţii băncilor finanţatoare, potrivit unui comunicat al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) aflată în subordinea ministrului pentru Mari Proiecte Dan Şova. Comunicatul de presă nu menţionează dacă ar fi participat la negocieri şi vreun reprezentant al statului român, care ar fi trebuit să controleze costurile sau, cel puţin, să pretindă că a făcut acest lucru.
Mai mult, CNADNR susţine în acelaşi comunicat că, la negocierile privind realizarea autostrăzii, au participat în permanenţă, în plus faţă de finanţatorii privaţi, şi reprezentanţii BEI şi BERD, care sunt interesaţi să finanţeze acest obiectiv. Dacă nu este greşit comunicatul, atunci el afirmă că băncile care ar urma să finanţeze proiectul au stabilit şi preţul construcţiilor.
În cazul în care este chiar aşa, atunci, deşi preţul este exorbitant, ne întrebăm de ce, totuşi, nu este de o sută de ori mai mare?! Care va fi fost elementul care să-i limiteze pe finanţatori în stabilirea propriului profit?
Proiectul cuprinde 19 viaducte, 15 poduri şi 20 km de tuneluri.
Costurile construirii în munte, săpând tuneluri, oriunde în lume (exceptând poate ţările cu nume greu pronunţat din Africa),este mult mai ridicat decât dacă ai construi la suprafaţă.
În ţara noastră, situaţia este pe dos, însă, executarea celor 20 de kilometri de tuneluri având un cost total de 396,368 milioane de euro, mult mai redus comparativ cu cei 1.070 miliarde de euro pentru restul de 40 de kilometri (adică partea fără tuneluri).
Adică, la noi, este mai ieftin să construieşti tuneluri (costul pentru 1 kilometru de tunel fiind de 20 milioane euro/km, faţă de 28 de milioane pe kilometru pentru autostrada în regim montan) decât un drum de suprafaţă. Practic, un kilometru de autostradă prin tunelurile este cu 25% mai ieftin decât un kilometru la suprafaţă.
Subiectul preţului autostrăzii prin tunel devine argument al autorităţii, lăudându-se că a obţinut o ieftinire de 7 milioane de euro pe km, faţă de negocierile din 2010.
Desigur, Compania Naţională de Autostrăzi nu ne mai spune şi că preţul din 2010 ţinea de ficţiune.
Proiectul are o valoare de 1,8 miliarde de euro. Astfel, la o taxă de 7 lei/maşină (1,55 euro) pentru tranzitarea autostrăzii, după ce va fi gata, ar fi necesar un trafic mediu 110.000 vehicule/zi pentru ca, pe durata de 29 ani a concesiunii, firma constructoare să-şi recupereze investiţia de 1,8 miliarde euro fără să facă, însă, şi profit.
Surse politice susţin că autorităţile statului ar fi putut să obţină un cost mult mai redus, dacă ar fi ales alt traseu, pe valea Ghimbăşelului, aceasta fiind mai largă decât valea prin care trece actualul drum naţional Predeal - Raşnov. Alegerea acestei variante ar fi însemnat mai puţin teren de expropriat, faţa de opţiunea urcării spre Predeal, diminuând costurile cu exproprierile.