Eurodeputatul PSD Victor Negrescu a solicitat Comisiei Europene, în contextul formulării de către Ucraina a cererii de a include braţele Chilia şi Bîstroe în reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T) şi prezentării unui plan de dragare a canalului navigabil Bîstroe, să îşi prezinte poziţia cu privire la planul Ucrainei, informează news.ro.
"La începutul lunii februarie, autorităţile ucrainene au prezentat un plan de dragare a canalului navigabil Bîstroe, aflat în Delta Dunării, zonă protejată, parte a patrimoniului mondial UNESCO, deosebit de importantă pentru ecosistemul de mediu european. Conform tuturor experţilor, asemenea lucrări ar duce la degradarea majoră, ireversibilă a Deltei Dunării. Mai mult, aceste lucrări sunt şi contrare dreptului internaţional, conform concluziilor a numeroase organisme internaţionale", a susţinut Victor Negrescu, într-un comunicat de presă transmis duminică.
El a subliniat faptul că ţara noastră şi-a arătat în mod constant sprijinul pentru Ucraina, oferind inclusiv, ca măsură excepţională, acordul privind folosirea canalului Bîstroe în scopul tranzitării navelor cu încărcătură cerealieră, în vederea reducerii consecinţelor agresiunii Federaţiei Ruse asupra acestui stat, şi a reiterat nevoia ca angajamentele asumate să fie în continuare menţinute.
"Astfel, reprezentantul României în Parlamentul European a întrebat Comisia Europeană dacă aceasta sprijină demersurile Ucrainei în ceea ce priveşte efectuarea lucrărilor de dragaj pe canalul Bîstroe, cum apreciază impactul grav asupra mediului pe care îl au respectivele lucrări propuse de Ucraina şi dacă, înainte de a depune cererea de includere a braţelor Chilia şi Bîstroe în reţeaua TEN-T, autorităţile ucrainene au consultat România. Încă de la nivelul anului 2004, autorităţile ucrainene au intenţionat să realizeze lucrări de dragare pe braţele Chilia şi Bîstroe, menite să creeze o cale navigabilă alternativă către porturile Dunării de Jos, lucrări care au fost declarate de numeroase organisme internaţionale ca fiind contrare prevederilor de drept internaţional privind protecţia mediului", se mai arată în comunicat.
Ministerul Afacerilor Externe afirma, referitor la informaţiile privind lucrări de dragare desfăşurate de Ucraina pe canalul Bâstroe, că a solicitat încă din 13 februarie date Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării, Poliţiei de Frontieră, iar în funcţie de răspunsurile autorităţilor române de resort, va întreprinde imediat demersurile diplomatice necesare în cazul în care va rezulta că au fost derulate activităţi având ca scop adâncirea rutei de navigaţie. De asemenea, MAE preciza că a transmis inclusiv în cursul anului trecut atât Comisiei Europene, cât şi autorităţilor ucrainene că autorităţile române nu sunt de acord cu propunerea de includere a braţelor Chilia şi Bâstroe ale Dunării în reţeaua transeuropeană de transport - propunere a cărei realizare este urmărită de Ucraina încă din anul 2014 - întrucât este necesar ca proiectul canalului de navigaţie realizat de Ucraina să respecte strict prevederile de drept internaţional aplicabile, inclusiv şi mai ales reglementările în materie de protecţie a mediului.
Precizările MAE au venit la o zi după ce ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că sunt semnale că Ucraina desfăşoară lucrări de dragare pe Bâstroe.
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, afirma că nici legislaţia din România, nici cea ucraineană nu permit desfăşurarea de lucrări care să pună în pericol biodiversitatea şi eco-sistemele din Delta Dunării, arătându-se convins că ministerele de resort vor monitoriza lucrările care vizează canalele navigabile. "Subliniez încă o dată că Ministerul Mediului va urmări aceste lucrări, va urmări procedurile bazate pe convenţiile europene şi internaţionale şi vom împiedica toate lucrările care pot afecta biodiversitatea şi ecosistemul Deltei Dunării", adăuga Tanczos.
Sâmbătă, Ambasada Ucrainei în România a precizat că lucrările de dragare pe Dunăre făcute de partea ucraineană "vizează exclusiv întreţinerea căii navigabile, adică asigurarea siguranţei navigaţiei prin menţinerea caracteristicilor tehnice actuale, precum şi eliminarea consecinţelor de colmatare naturală". Reprezentanţii Ambasadei au explicat că astfel de lucrări se fac de mai mulţi ani şi că partea ucraineană a informat, în august anul trecut, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos privind lucrările planificate. "În cazul în care partea ucraineană va planifica implementarea proiectelor majore diferite de cele operaţionale curente, partea română va fi informată în prealabil şi va avea loc convenirea acestora în conformitate cu legislaţia în vigoare, acordurile şi convenţiile internaţionale", au adăugat aceştia, îndemnând totodată la "avansarea responsabilă de informaţii publice pentru a nu prejudicia relaţiilor bilaterale şi pentru a nu alimenta propaganda rusă".
Tot sâmbătă, ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a afirmat că a discutat cu omologul său ucrainean, Dmitro Kuleba, solicitând "clarificarea cât mai curând" a poziţiei Ucrainei privind dragarea canalului Bâstroe.
"În marja Conferinţei de Securitate de la Munchen, am discutat cu colegul meu Dmytro Kuleba şi am solicitat clarificarea cât mai curând a poziţiei Ucrainei privind dragarea canalului Bîstroe, complementar demersurilor deja întreprinse de MAE român pe lângă partea ucraineană", a scris Aurescu, sâmbătă seară, pe Twitter.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2023, 14:58)
Se va aproba. Guvernul Romaniei nu a facut nimic, a trecut o luna de la cererea Comisiei pentru opinii si nu s-a trimis nimic. Nu a mai rabdat Grindeanu si a dat presei poze cu sapaturile pe canale. Atunci s-a trezit si guvernul si a trimis o luare de pozitie abstracta si neserioasa.
Ucraina a primit deja acceptul informal, de aceea face sapaturile. Este important, in aceste "momente exceptionale" dupa cum ne spunea Ursula, sa facem totul ca Ucraina sa isi indeplineasca toate obiectivele. Da-o dracul de Delta, sunt atatea pe planeta.
Sa vedem.... minoritatea romaneasca este ucrainizata fortat de legea invatamantului, credinciosii ortodocsi romani sunt terorizati si averile bisericesti confiscate, iar acum se largesc si adancesc canalele ucrainiene pentru a permite navigatia vaselor maritime pana pe Marea Neagra, punand in pericol Delta romaneasca..... Lasa asa.... Da-i inainte.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2023, 19:24)
In timp ce slugoii autohtoni s-au mutat cu arme, logistica, bagaje si bani la usa Ucrainei, punandu-ne oricand in postura de tinta legitima pt Rusia, nazistii ucrainieni calca cu bocancii peste minoritatea romaneasca, peste fermierii romani care nu isi mai pot vinde cerealele in portul Constanta din cauza cerealelor ieftine si toxice ale ucrainienilor, si mai nou, peste Delta Dunarii prin adancirea Canalului lor nenorocit! Daca am fi fost stat suveran si independent, si nu o Colonie de ultima spetza a Occidentului, astazi am fi profitat de atacul Rusiei asupra Ucrainei, luptand cu toate fortzele alaturi de rusi pt ai invinge mai repede pe calaii romanilor din Ucraina, urmarindu-ne astfel, propriile interese nationale!
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2023, 20:20)
Ai punctat perfect ! Din păcate aceasta este adevărul !
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.02.2023, 10:06)
De ce vă mirați, pnl ul si iohanis de câțiva ani au schimbat culorile partidului din galben ghici în ce culori,tocmai în galben și albastru cum este drapelul ucrainei,oare sa fie întâmplător sau noi deja suntem vânduți ucrainei de când a fost samitul la Sibiu,iohanis are antecedente cu casele luate cu acte false asa poate sa vândă și România tot cu acte false și o sa ne spună ca un notar ia spus ca România este a lui și poate face ce vrea cu ia,crede cineva ca președintele,premierul și ministrul de externe nu au știut ce fac ucrainienii minune mare sa nu aibă acordul lor ca de ...totul pentru slava ucraina