Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri împreună cu Ministerul Apărării Naţionale pregătesc un proiect de ordonanţă prin care Guvernul va modifica legea referitoare la achiziţiile din domeniul militar cu privire la clauza de offset, prin intermediul căreia o parte dintre sumele alocate pentru înzestrarea Armatei Române se întorceau în industria naţională de apărare.
Conform legislaţiei în vigoare, erau exceptate de la introducerea în contract a acestei clauze contractele încheiate direct între guverne (G2G). Virgil Popescu, ministrul Economiei, a anunţat, ieri, că prin viitorul act normativ şi aceste contracte vor conţine clauza de care va beneficia industria naţională de apărare.
Virgil Popescu a declarat: "Nu înţelegem de ce în legea offset-ului, lege care permite revitalizarea industriei de apărare româneşti, atât de stat cât şi privată, a fost scos offset-ul pentru contractele încheiate între guverne. Am finalizat textul prin care vom modifica legea respectivă şi, împreună cu MApN, vom înainta proiectul de ordonanţă, spre avizare, tuturor ministerelor avizatoare. Sperăm să îl adoptăm în ultima şedinţă de guvern din această lună şi să îl înaintăm rapid Parlamentului. Toate achiziţiile care se vor face, pe motiv de securitate naţională, direct de la guvern la guvern, vor beneficia de offset. În acest moment, offset-ul este exclus pentru achiziţiile G2G. În opinia noastră, este o eroare foarte mare şi nici partenerii externi cu care negociem nu au înţeles de ce offset-ul a fost eliminat din aceste contracte".
În ţara noastră se derulează în prezent trei contracte G2G privind înzestrarea Armatei, dintre care două au incluse clauze de offset în favoarea industriei naţionale de apărare, deşi partenerii străini nu erau obligaţi să accepte o astfel de clauză. Este vorba despre sistemul Patriot de la Deveselu, a cărui mentenanţă va fi asigurată de industria naţională de apărare, des-pre achiziţionarea din Portugalia a avioanelor de luptă F16, pentru care o parte din instruirea piloţilor şi mentenanţa vor fi făcute în ţara noastră. Cel de-al treilea contract G2G, privitor la achiziţionarea a trei sisteme lansator multiplu de rachete cu bătaie mare - HIMARS, nu are inclusă clauza de offset.
În afara acestor contracte G2G, mai există clauze de offset şi în contractele cu atribuire directă, aşa cum este cel privind transportoarele blindate Piranha 5 realizate în parteneriat de Uzina Mecanică Bucureşti şi compania americană General Dynamics.
Până acum nu au fost înregistrate probleme cu privire la respectarea clauzelor offset din contractele G2G, ci problemele s-au ivit la achiziţiile publice derulate de Departamentul pentru Armamente din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, unul dintre aces-tea fiind proiectul privind realizarea transportorului blindat 8x8, Agilis, proiect eşuat din cauza neimplicării financiare a germanilor de la Rheinmetall Landsysteme.
În legătură cu Departamentul pentru Armamente menţionăm că două atribuiri de contracte sunt contestate în instanţele de contencios administrativ. Este vorba despre modernizarea aparatului IAR Şoim 99 pe care urmaU să se antreneze piloţii români care trebuia să deservească avioanele de luptă F16 -program anulat de Ministerul Apărării Naţionale- şi despre construcţia celor patru corvete destinate Forţelor Navale Române.
1. Cum este posibil?
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 28.01.2020, 09:17)
"Nu înţelegem de ce în legea offset-ului, lege care permite revitalizarea industriei de apărare româneşti, atât de stat cât şi privată, a fost scos offset-ul pentru contractele încheiate între guverne."
Pai cine sa inteleaga, cine sa stie? O actiune de o asemenea importanta sa fie facuta fara ca nimeni sa nu stie de ce? Cum este posibil acest lucru?
Asa stind lucrurile, cel care a facut aceasta ar fi bine sa iasa in fata natiuni, sa clarifice lucrurile. Daca n-o face el, situatia trebuie clarificata de institutiile statului. Nu se poate sa inghitim porcarie dupa porcarie!
1.1. Cin sa fie? (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Biliboc în data de 28.01.2020, 20:48)
Modificarea legislației a fost făcută de doua ori in ultimii trei ani. O dată în Parlament și o dată prin HG. Așa că, cin sa fie?