Spălaţi-vă pe mâini des.
Suflaţi-vă nasul în şerveţele de hârtie.
Nu mai facturaţi.
Aşa ar trebui să sune sfaturile difuzate la televiziune ca să evităm contagiunea gripei şi totodată a crizei.
Virusul de răspândire a crizei printre întreprinderi îl reprezintă TVA-ul.
Între întreprinderile sănătoase, care îşi menţin veniturile la nivelul performanţelor din anii trecuţi, îşi trăiesc zilele şi întreprinderile sleite de criză.
Ele nu mai plătesc. Nu-şi plătesc angajaţii, nu-şi plătesc taxele şi nu-şi plătesc furnizorii şi partenerii de afaceri.
Aceste întreprinderi bolnave nu poartă nici insignă, nici bulină roşie. Nu ai de unde să ştii că îi furnizezi marfă, ori servicii şi nu vei mai fi plătit.
Drept urmare, facturezi. Când facturezi, plăteşti TVA-ul.
La sfârşit, te trezeşti bolnav de criză: ţi-ai plătit angajaţii, ai plătit la stat şi ai rămas fără capitalul necesar să-ţi desfăşori activitatea.
Singura soluţie - să tragi de timp că poate - poate, îţi vei primi banii la care ai dreptul.
Şi începi să dai afară din angajaţi, la cei rămaşi le amâni plata salariilor, nu-ţi mai plăteşti impozitele şi îi duci cu vorba pe furnizori.
Acesta este mecanismul epidemic al crizei.
I se poate spune "criză porcină". E potrivit.
În bilanţurile afacerilor de anul acesta, s-a schimbat ponderea facturilor încasate faţă de cele neîncasate: ultimele au devenit majoritare.
Comportamentul preventiv poate fi o soluţie: înainte de încheierea contractului, ori înainte de furnizarea mărfii sau a serviciilor, ori (în cel mai rău caz) înainte de întocmirea facturii, o cercetare asupra bonităţii clientului se poate dovedi salvatoare.
Desigur, dacă Guvernul Boc ar dori sincer să ajute mediul de afaceri în această perioadă de criză, atunci ar putea adopta o măsură care, de altfel, ar fi dreaptă: să plătim TVA-ul la momentul încasării.
Nu înainte.