Visa (NYSE: V) contribuie la digitalizarea a circa 16 milioane de afaceri mici şi mijlocii (IMM-uri) la nivel internaţional, care reprezintă aproximativ 30% din obiectivul stabilit în 2020 de a digitaliza 50 de milioane de IMM-uri în următorii ani. De la începutul pandemiei, Visa a lansat mai multe programe comunitare pentru a susţine afacerile mici să accepte plăţi electronice şi să poată accesa mai eficient economia digitală. Nevoia IMM-urilor de a continua eforturile cu digitalizarea este subliniată de studiul global Visa Back to Business, potrivit căruia 68% dintre consumatori au declarat că pandemia Covid-19 le-a schimbat definitiv comportamentul de plată, conform unui comunicat remis redacţiei.
"În 19 luni de pandemie, am observat că acele companii care au folosit comerţul digital şi au făcut vânzări în afara graniţelor s-au descurcat mai bine în timpul crizei sanitare", a declarat Mary Kay Bowman, global head of buyer, seller, core and platform products, Visa. "Însă acum nu mai este vorba doar de menţinerea la suprafaţă, de supravieţuire. Azi asistăm la o dezvoltare binevenită a antreprenoriatului şi, pe măsură ce ne apropiem de ţinta de 50 de milioane de IMM-uri, ajutăm o nouă categorie de antreprenori să intre în mediul online, pentru prima dată ca nativi digitali".
Studiul Visa Back to Business: Pulsul global privind preferinţele de plată
Studiul global Visa Back to Business, aflat la cea de-a cincea ediţie, prezintă opiniile deţinătorilor de afaceri mici şi mijlocii şi ale clienţilor acestora de la debutul pandemiei. Concluziile cercetării evidenţiază oportunitatea economică rezultată din conectarea IMM-urilor, a comunităţilor şi a tehnologiei:
IMM-urile se concentrează pe îndeplinirea aşteptărilor consumatorilor: Pandemia a sporit considerabil îngrijorarea consumatorilor în ceea ce priveşte contactul fizic cu banii şi terminalele de plată şi, în consecinţă, a crescut dorinţa de a plăti contactless. Un procent de 74% dintre IMM-uri la nivel global se aşteaptă ca preferinţa clienţilor pentru plăţile contactless să se păstreze sau chiar să crească - două din cinci (40%) IMM-uri au menţionat tehnologia contactless printre investiţiile prioritare, necesare pentru a satisface aşteptările clienţilor.
Contactless, un avantaj competitiv: Magazinele care nu acceptă plăţi contactless prezintă un risc ridicat de a pierde clienţi. Peste doi din cinci (44%) consumatori au declarat că nu ar face cumpărături de la un magazin care oferă doar metode de plată ce presupun contactul cu un casier sau un dispozitiv de plată comun.
Prioritizarea securităţii online: În urmă cu un an, doar 17% dintre IMM-urile din SUA începuseră să vândă produse sau servicii online pentru prima dată în timpul pandemiei, iar în prezent 57% se aşteaptă să o facă în continuare în următoarele trei luni. Cu toate acestea, multe IMM-uri chestionate au declarat că trecerea în online prezintă noi provocări, principalele preocupări menţionate fiind confidenţialitatea şi securitatea datelor (33%), costul investiţiilor în infrastructura digitală (31%) şi interacţiunea mai redusă cu clienţii (30%).
Noi oportunităţi pentru IMM-urile noi, cu capabilităţi digitale: Deşi 54% dintre IMM-uri spun că anul trecut a fost o provocare pentru afacerea lor, 46% au considerat noul context o oportunitate, în creştere faţă de 38% în noiembrie 2020. Antreprenorii care au considerat anul 2020 ca fiind o oportunitate s-au concentrat pe produse noi (37%) şi extinderea canalelor lor de vânzare (34%), în timp ce 23% dintre ei au început o afacere complet nouă.
Deblocarea accesului la economia digitală
Pornind de la premisa că un grad de digitalizare mai ridicat a comerţului poate aduce beneficii enorme afacerilor mici, Visa îşi propune să contribuie la creşterea accesului la soluţii digitale şi a incluziunii la nivel global prin angajamentul său multianual de a susţine digitalizarea a 50 de milioane de IMM-uri. Visa depune eforturi pentru a se asigura că atât afacerile mici existente, cât şi cele nou-create, sunt echipate corespunzător pentru a răspunde cerinţelor în schimbare ale consumatorilor şi a păşi în viitorul digital.
În România, Visa a lansat în acest an platforma #MarileAfaceriMici, cu informaţii despre soluţiile de digitalizare şi oferte speciale, pentru a ajuta afacerile mici şi mijlocii să se adapteze la noua realitate economică, generată de impactul pandemic. În colaborare cu băncile şi partenerii săi din România, a dezvoltat servicii inovatoare adresate IMM-urilor, care transformă modul în care se fac plăţile şi contribuie la optimizarea afacerilor. Printre acestea, se numără:
Telefonul sau tableta transformate în POS-uri mobile: Aplicaţia mobilă Tap to Phone transformă telefoanele şi tabletele Android în terminale de plată, fără să fie nevoie de echipamente suplimentare. În acest moment, tehnologia Tap to Phone este oferită în România de Alpha Bank, Global Payments în parteneriat cu BCR, CEC Bank şi OTP Bank, iar interesul comercianţilor şi al afacerilor mici pentru această soluţie este în continuă creştere datorită costurilor reduse şi uşurinţei în utilizare.
Plata cu cardul direct pe factura online: IMM-urile care emit facturi îşi pot încasa acum banii de la clienţi cu cardul, accesând butonul de plată adăugat pe factura digitală. Această iniţiativă, lansată de platforma de facturare online SmartBill împreună cu Visa, contribuie la simplificarea procesului de plată, la gestionarea eficientă a fluxului de numerar al IMM-urilor şi la creşterea ratei de încasare a facturilor.
Transferul banilor instant: Soluţia de plăţi în timp real Visa Direct permite numeroase utilizări în diverse domenii de activitate. Un exemplu excelent este comerţul online, unde clienţii îşi pot primi instant banii înapoi atunci când returnează produse sau servicii achiziţionate cu cardul online, ceea ce oferă un avantaj concurenţial important celor care oferă această facilitate.
Certificate digitale calificate pentru semnătură electronică: prin parteneriatul cu Trans Sped, deţinătorii de carduri Visa Business si Visa Premium pot beneficia de certificate digitale calificate la costuri extrem de avantajoase. Potrivit legislaţiei româneşti şi europene, semnătura electronică cu certificat calificat are aceeaşi valoare ca şi cea olografă, o poate înlocui şi este opozabilă în justiţie.
La nivel global, Visa a direcţionat resurse către IMM-uri prin zeci de programe adaptate nevoilor comunităţilor locale. Printre acestea, a alocat peste 1 milion de dolari ca subvenţii locale către proprietarii de IMM-uri din SUA afectaţi în mod disproporţionat de pandemie, a trimis echipe la circa 900.000 de companii din 18 ţări şi a transformat acceptarea plăţilor în 49 de pieţe prin intermediul Visa Tap to Phone, care permite comercianţilor să accepte plăţi contactless printr-o simplă aplicaţie mobilă. Visa a extins, de asemenea, platforma sa globală de educaţie digitală pentru antreprenori, Practical Business Skills, care oferă resurse educaţionale gratuite proprietarilor de IMM-uri şi pentru a sprijini transformarea digitală a afacerilor lor. La acestea se adaugă angajamentul de 200 de milioane de dolari, pe o durată de cinci ani, luat de Fundaţia Visa în 2020, pentru a sprijini IMM-urile din întreaga lume, cu accent pe stimularea progresului economic al femeilor.
Visa va continua să celebreze rolul esenţial pe care îl joacă IMM-urile în cadrul comunităţilor locale şi al economiei globale, începând cu lansarea unei noi serii digitale astăzi, "Voices of Access," cu clienţi IMM din întreaga lume, împărtăşind poveştile lor unice şi împuternicindu-i pe ceilalţi să vadă posibilităţile economiei digitale.
Mai multe informaţii despre programele pe care Visa le-a pus la dispoziţia afacerilor mici şi micro sunt disponibile pe Visa Small Business Hub şi pe site-ul de asistenţă Visa Small Business COVID-19.
Metodologie: Studiul Visa Back to Business
Studiul Visa Back to Business, ajuns la ediţia a 5-a, a fost realizat de Wakefield Research în perioada 15-28 iunie 2021, în rândul a 2.250 de proprietari de afaceri mici, la companii cu 100 de angajaţi sau mai puţin din Brazilia, Canada, Germania, Hong Kong, Irlanda, Rusia, Singapore, Emiratele Arabe Unite şi Statele Unite. Eşantionul chestionat este de 1.000 de adulţi cu vârste peste 18 ani din SUA şi 500 de adulţi cu vârste peste 18 ani din Brazilia, Canada, Germania, Hong Kong, Irlanda, Rusia, Singapore şi Emiratele Arabe Unite.