Aproape două treimi (64%) dintre firmele mici şi mijlocii din România declară că acceptă plata cu cardul datorită rapidităţii, siguranţei şi accesului imediat la bani, arată rezultatele celui mai recent sondaj privind digitalizarea afacerilor derulat de Visa în parteneriat cu Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), conform unui comunicat de presă remis Redcţiei.
Potrivit sursei citate, jumătate (48%) dintre firmele care încă nu acceptă plata cu cardul au declarat că intenţionează să implementeze soluţii de acceptare a plăţilor electronice în viitor, ca măsură de sprijinire a dezvoltării afacerilor. Un motiv important pentru firmele care acceptă deja sau intenţionează să implementeze plăţile electronice este şi cererea din partea clienţilor pentru astfel de soluţii.
Pentru a rămâne competitive în economia digitală globală, IMM-urile trebuie să se asigure că oferă metodele de plată pe care consumatorii le preferă şi că au o prezenţă online solidă. De la începutul pandemiei, Visa a lansat mai multe soluţii şi programe comunitare pentru a susţine numeroase întreprinderi mici şi mijlocii să accepte plăţi electronice şi pentru a facilita accesul acestora la economia digitală, contribuind astfel la un mediu economic mai incluziv şi mai sustenabil.
"Transformarea digitală a întreprinderilor mici şi mijlocii este un subiect arzător pe agenda publică, în condiţiile în care România se află pe ultimul loc în Europa conform Indicelui economiei și societății digitale (DESI) 2022. Plăţile digitale oferă oportunităţi de creştere a veniturilor pentru IMM-uri şi mai multe opţiuni pentru clienţii lor, în magazine şi în mediul online. În contextul pandemic, am constatat o creştere a acceptării plăţilor electronice în rândul comercianţilor, ca urmare a schimbării comportamentului de plată al consumatorilor, mult mai orientaţi către plăţile contactless şi online. Faptul că aproape jumătate dintre managerii care au participat la sondaj consideră digitalizarea foarte importantă pentru afacerea lor şi intenţionează să investească în soluţii de plăţi digitale este un semnal pozitiv. Susţinerea afacerilor este o prioritate pentru noi, iar platforma Visa #MarileAfaceriMici oferă IMM-urilor posibilitatea de a accesa atât informaţii despre soluţiile digitale disponibile în România, cât şi oferte speciale de la partenerii locali, ajutându-le să se adapteze la noul mediu economic", a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa în România.
"Digitalizarea încă reprezintă o provocare pentru mediul de afaceri. Intuind necesitatea şi ceea ce va urma în procesul de digitalizare, în anul 2019 am lansat conceptul România TECH Nation unde unul din cele trei paliere a fost reprezentat de educaţie, pentru că prioritatea noastră trebuie să fie reprezentată de educarea mediului de afaceri, a angajaţilor în general, a spaţiului public în domeniul digitalizării. Propunerea noastră este în concordanţă cu sondajul care relevă faptul că antreprenorii solicită ca principale necesităţi digitalizarea şi actualizarea instituţiilor statului, acordarea de deduceri fiscale pentru cheltuielile cu digitalizarea sau finanţarea de cursuri de perfecţionare în domeniul digital pentru angajaţi. Astfel, digitalizarea trebuie să devină un proiect de ţară asumat şi implementat de către guvernanţi iar digitalizarea firmelor şi administraţiei publice o prioritate", a declarat Florin Jianu, preşedinte CNIPMMR.
Aproape 70% dintre companiile care au participat la sondaj consideră digitalizarea afacerii un aspect important sau foarte important, de aceea iniţiativele care sprijină afacerile mici să facă pasul către digital sunt şi mai necesare în acest moment. Printre iniţiativele Visa dedicate micilor comercianţi şi firmelor de curierat care livrează o mare parte din bunurile achiziţionate online cu plata ramburs se numără extinderea serviciului Tap to Phone, o soluţie modernă care le permite acestora să accepte plăţi contactless prin intermediul unui smartphone şi să elimine, astfel, costul cu echipamente suplimentare. Utilitatea soluţiei este demonstrată şi de faptul că aproape jumătate (48%) dintre participanţii la sondaj care nu acceptă încă plata cu cardul au menţionat ca barieră principală implementarea tehnică complicată a soluţiilor clasice.
Mai mult de o treime dintre respondenţi (35%) declară că îşi vând produsele fizic şi online sau exclusiv online. Totuşi, în majoritatea cazurilor (73%), procentul vânzărilor online în totalul afacerilor este de sub 20%, ceea ce arată că este loc în continuare pentru dezvoltarea acestui segment de piaţă.
Implementarea plăţilor electronice - online şi în magazin - ajută companiile să-şi îmbunătăţească modul în care sunt percepute de consumatori. Conform studiului internaţional "Atitudini faţă de metodele de plată" realizat anul acesta, de Grupul EVO în parteneriat cu Visa, 7 din 10 consumatori cred că firmele care acceptă plăţi electronice sunt moderne şi orientate spre client, arată sursa citată.
În ceea ce priveşte plata cu cardul business, principalele avantaje evidenţiate de respondenţi sunt simplitatea şi comoditatea (80%), evidenţa mai strictă a cheltuielilor (41%) şi siguranţa (35%). Peste jumătate dintre IMM-urile chestionate au declarat că plătesc cu cardul de cel puţin 3-4 ori pe lună. Cheltuielile cu achiziţia de combustibil, călătoriile de afaceri sau taxele se numără printre plăţile efectuate cel mai des cu cardul.
La polul opus, numai 2% dintre respondenţi au indicat retragerile de numerar de la bancomat ca modalitate principală de utilizare a cardului. Motivul principal pentru alegerea numerarului este indisponibilitatea plăţilor digitale, acesta fiind răspunsul oferit de 7 din 10 respondenţi, se mai arată în comunicat.