• "Opinia conducerii şi a acţionarilor este că activitatea Vivre Deco rămâne viabilă şi că dizolvarea societăţii nu este justificată, necesară sau în beneficiul vreunei părţi interesate"
Vivre Deco, retailerul online de mobilier şi decoraţiuni cu două emisiuni de obligaţiuni listate la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), a publicat astăzi pe site-ul operatorului pieţei o primă reacţie după ce a raportat în debutul lunii mai o pierdere masivă de 84,8 milioane de lei pentru 2021, faţă de un profit net de 7,4 milioane de lei în 2020, iar auditorul EY a pus sub semnul întrebării capacitatea grupului de a-şi continua activitatea.
Compania, ale cărei obligaţiuni denominate în euro înregistrează per total scăderi de peste 50% în raport cu valoarea nominală, afirmă în reacţie că "motivele exprimate de auditor (cu privire la capacitatea companiei de a-şi continua activitatea) se referă, în opinia Societăţii, exclusiv la capacitatea auditorului de a evalua incertitudini viitoare, nu la alte interpretări sau înregistrări contabile". Totodată, conducerea societăţii susţine că "acţiunile planificate (...) pentru remedierea situaţiei financiare (...) sunt în curs de implementare".
Conducerea Vivre Deco, mai precis directorul general Călin Fusu, mai precizează că "opinia conducerii şi a acţionarilor este că activitatea Societăţii rămâne viabilă şi că dizolvarea Societăţii nu este justificată, necesară sau în beneficiul vreunei părţi interesate".
Compania ar fi primit o solicitare de clarificare din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), iar Vivre Deco a notificat astăzi investitorii în obligaţiunile sale (tranzacţionate sub simbolurile VIV25E si VIV26E) făcând următoarele precizări:
"1. Aspectele care au generat imposibilitatea auditorului să exprime o opinie asupra situaţiilor financiare sunt detaliate de către auditor în bazele opiniei (pagina 46) din raportul anual publicat precum şi în Nota 2 (6) din Situaţiile Financiare (pagina 59). Menţionăm că motivele exprimate de auditor se referă, în opinia Societăţii, exclusiv la capacitatea auditorului de a evalua incertitudini viitoare, nu la alte interpretări sau înregistrări contabile.
2. Menţionăm de asemenea că Nota 2 (6) prezintă în detaliu acţiunile planificate de către conducerea Societăţii pentru remedierea situaţiei financiare şi că acestea sunt în curs de implementare.
3. Conducerea Societăţii cunoaşte prevederile articolelor 153^24 alin (1) si alin (5) din Legea 31/1990 şi în acest sens va fi convocată o Adunare Generală Extraordinară cu respectarea termenelor legale precum şi a celei prevăzute de Actul Constitutiv al Societăţii, ordinea de zi cuprinzând propunerea respingerii oricăror demersuri care ar putea avea ca obiect eventuala dizolvare a societăţii, precum şi aprobarea măsurilor ce vor asigura continuitatea activităţilor societăţii. Precizăm că opinia conducerii şi a acţionarilor este că activitatea Societăţii rămâne viabilă şi că dizolvarea Societăţii nu este justificată, necesară sau în beneficiul vreunei părţi interesate", se arată în comunicatul semnat de directorul general Călin Fusu.
• Ce s-a întâmplat cu Vivre Deco
Vivre Deco a raportat pentru 2021 o pierdere de 84,8 milioane de lei, faţă de un profit net de 7,4 milioane de lei, în 2020. Vânzările au scăzut cu 16,7%, până la 250 milioane de lei, declin pe care compania l-a pus pe seama "dezlegării restricţiilor" din anul anterior, implementate iniţial de autorităţi pentru încetinirea răspândirii pandemiei Covid. În schimb, rezultatul din exploatare a fost o pierdere de 80 milioane de lei, din cauza "creşterii competiţiei din piaţa online care a crescut semnificativ costurile de marketing (atât achiziţie clienţi noi cât şi a costurilor cu clienţii recurenţi)", iar "concomitent, odată cu relaxarea restricţiilor, piaţa de e-commerce a înregistrat o contracţie ce a redus volumele". De asemenea, s-au înregistrat "creşteri de costuri operaţionale (materii prime, salarii, combustibil) generate de criza transportului din China şi a presiunii inflaţioniste", conform raportului anual al companiei.
"Ca urmare a analizelor interne efectuate privind comportamentul consumatorului, societatea a revizuit perioada de amânare a cheltuielilor de atragere a clienţilor, şi a considerat să pună pe cost cheltuielile de marketing efectuate pentru atragerea de clienţi noi", se mai arată în raport.
În acest context, retailerul online de mobilier şi decoraţiuni a ajuns să aibă capitaluri proprii negative, de 65,7 milioane de lei.
Mai mult decât atât, auditorul EY şi-a declarat imposibilitatea de a exprima o opinie privind situaţiile financiare ale companiei.
"Capacitatea Grupului de a continua activitatea depinde de abilitatea sa de a genera suficiente profituri viitoare, de negocierile cu noi potenţiali investitori pentru obţinerea de fonduri şi de suportul continuu al acţionarilor şi creditorilor. Managementul Grupului nu ne-a putut furniza suficiente probe de audit privind estimările utilizate în proiecţiile de fluxuri de numerar pentru anul următor pentru a demonstra cum se acoperă necesarul de intrări de numerar în următoarele 12 luni. Aceste aspecte indică existenţa unor incertitudini semnificative care pot indica îndoieli semnificative în legătură cu capacitatea Grupului de a-şi continua activitatea în viitorul apropiat şi prin urmare, capacitatea sa de a-şi valorifica activele şi plăti datoriile în cursul normal al activităţii", scrie auditorul în raport.
Pe de altă parte, grupul spunea în raport că consideră că îşi va continua în mod normal funcţionarea fără să intre în stare de insolvenţă sau reducere semnificativă a activităţii, în funcţie de îndeplinirea anumitor obiective.
"Proiecţiile realizate de conducere au în vedere ca activitatea să devină profitabilă pe termen mediu. În această perioadă, societatea este dependentă de sprijinul continuu acordat de acţionari şi de cel al creditorilor comerciali şi financiari, precum şi de abilitatea conducerii şi acţionarilor de a obţine rezultatele bugetate şi de a atrage noi investitori. Societatea a primit de la acţionarul majoritar în acest sens o scrisoare de suport financiar", se menţionează în raport. Conform documentului, compania estimează că va obţine din nou profit în anul 2026.
Vivre Deco a fost fondată în anul 2012 în România, iar în 2013 a început un amplu proces de extindere la nivel regional, ajungând în 2019 să fie prezentă în 9 ţări: România, Bulgaria, Ungaria, Polonia, Croaţia, Slovacia, Slovenia, Cehia, Grecia. În prezent, Vivre este unul dintre principalii comercianţi de produse Home & Deco în pieţele în care activează, canalul de vânzări fiind exclusiv online.
La finalul anului trecut, acţionarii companiei erau Neogen SA cu 50%, Advisory Delta cu 45% şi Nagy Vajda Andras Peter cu 5%.
1. Pe BVB
(mesaj trimis de Investitorul în data de 24.05.2022, 00:16)
Deci ăștia au murit? Cine a cumpărat obligațiunile lor poate nu a făcut asa bine analiza. La moment ce zicea managementul în prospect, ceva riscuri semnalate; le-au nimerit?
2. deci zice domnu Fusu...
(mesaj trimis de ian în data de 24.05.2022, 00:32)
...problema e la auditor, ca nu e in stare sa evalueze incertitudini viitoare.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2022, 08:28)
Tot nu imi e clar cum au reusit in 6 luni sa ajunga de la previziuni de + cita mil de eu la minus 17 mil. Rar asa performanta...
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.05.2022, 09:28)
Societatea apare și pe lista de datornici Anaf cu sume importante...totuai auditorul a văzut ceva