• Interviu cu Doru Boştină, avocat coordonator al Casei de Avocatură "Boştină & Asociaţii"
Reporter: Cum au încheiat avocaţii anul 2011?
Doru Boştină: Pe piaţa avocaturii de business - avocatura care se ocupă strict de companii şi pe care noi o practicăm - în 2011 a fost mai bine decât ne aşteptam toţi la mijlocul anului. Anul trecut a început cu o oarecare efervescenţă şi cu un entuziasm susţinut de datele economice de la sfârşitul lui 2010, care arătau o revenire a economiei româ-neşti, o orientare către zona de M&A, o dezvoltare mare pe infrastructură şi pe proiecte cu finanţare europeană. După două luni, acest entuziasm s-a cam risipit.
Reporter: De ce?
Doru Boştină: Cred că, în principal, din cauza noilor temeri de pe pieţele internaţionale. Pesimismul din economie s-a propagat şi la nivelul pieţei de avocatură. Spre deosebire de alţii, însă, noi, avocaţii, avem de lucru şi când unora le merge bine şi când unora le merge mai puţin bine. Desigur că tipul de activitate este cu totul şi cu totul altul.
Reporter: Prin ce tipuri de proiecte poate fi caracterizat 2011?
Doru Boştină: Tuturor avocaţilor le plac proiectele mari care aduc bani mulţi într-o perioadă scurtă. 2010 şi o bună parte din 2011 a fost perioada în care s-a muncit mult pe proiecte mici. În acest moment, epoca lucrurilor mari şi grandioase este puţin eclipsată de era lucrurilor multe şi mici, dar care cer la fel de multă muncă. În ceea ce ne priveşte, anul trecut ne-am axat mai mult pe lucrurile mici şi multe.
Reporter: Şi rezultatul financiar cum a fost faţă de cel din 2010?
Doru Boştină: Cele peste 25 de milioane de euro, care înseamnă cifra de afaceri pe 2011, conform rezultatelor preliminarii, reprezintă mai mult decât dublul cifrei de afaceri din 2010. Am avut un an bun pentru că am reuşit să turăm motoa-rele birourilor teritoriale la maxim şi să le facem să lucreze exact pentru ce erau făcute. Aceasta este cifra de afaceri realizată de biroul din Bucureşti şi de cele teritoriale, fără să luăm în calcul rezultatele birourilor internaţionale.
Reporter: Câte birouri internaţionale aveţi?
Doru Boştină: Avem patru birouri în afara ţării - la Viena, în Elveţia, în Cipru şi în Republica Moldova. Menirea lor este aceea de a ajuta birourile din România. Nu sunt făcute să ofere consultanţă companiilor austriece care operează în Austria (în cazul biroului din Viena), ci să ofere asistenţă şi consultanţă companiilor autriece care operează în România şi oamenilor de afaceri care doresc să facă afaceri în Austria. Ele operează independent doar din punct de vedere juridic, dar operaţional sunt integrate în firma mamă din Bucureşti.
Reporter: Pe ce s-a bazat creşterea de anul trecut a cifrei de afaceri realizată de casa de avocatură pe care o reprezentanţi?
Doru Boştină: Creşterea s-a bazat, în primul rând, pe litigii. În perioadele de boom câştigă consultanţa, în perioadele de criză câştigă litigiile, dar, per total, ele se echilibrează.
Reporter: Care sunt rezultatele de la nivelul întregului sector?
Doru Boştină: Piaţa de avocatură, ca dimensiuni, a scăzut. Nu putem şti cu cât, pentru că nu există date. Ca valoare, am putea spune că, dacă în 2010 a scăzut cu 10-15% faţă de 2009, acum piaţa şi-a mai revenit. Majoritatea caselor de avocatură preconizează creşteri de 10-15%. Astfel, sectorul îşi va reveni oarecum la nivelul lui 2007. Per total, piaţa este în creştere, în ciuda depresiei de la mijlocul anului trecut. Creşterile au fost înregistrate în primul şi ultimul trimestru din 2011. Noi am avut un an de strategie.
Reporter: Mai concret, care a fost strategia abordată de Casa de avocatură "Boştină & Asociaţii"?
Doru Boştină: Multe case de avocatură s-au repliat pe zona litigiilor, iar noi nu am făcut excepţie. Am gândit strategic şi pe termen lung şi ne-am dezvoltat în teritoriu. Astfel, am putut prelua litigii foarte multe de la companii foarte mari. Cu o serie de societăţi am discutat sub următoarea formă:
"Voi ce buget de litigii aveţi?
Atât.
Ce aveţi de făcut de aceşti bani?
Asta, asta, asta.
Unde?
Acolo, acolo, acolo.
Ok, da-ţi-ne nouă banii şi vă rezolvăm problema".
Foarte multe companii au acceptat cu bucurie această variant de lucru, din cauza presiunilor la care era supus propriul buget - nu puteau estima cât ar fi costat toate procesele, la cât s-ar fi ridicat costul cu avocaţii, cu logistica etc. În unele cazuri, puteau ajunge la costuri mult mai mari. La noi, care avem 18 birouri teritoriale cu câte 2-4 avocaţi, operaţiunea este mult mai simplu de gestionat.
Partea de litigii a crescut, în acest an, datorită acestor birouri teritoriale. Am luat pachete foarte mari de litigii din domeniul IT şi bancar, în special, care sunt împărţie în toată ţara şi pe care le gestionăm.
Reporter: Dacă partea de litigii a crescut, cum au evoluat insolvenţele?
Doru Boştină: Insolvenţele sunt oarecum legate de litigii. Avem practicieni în insolvenţă, avem "Boştină & Asociaţii Insolvency", care gestionează asemenea cazuri, departamentele colaborează între ele şi putem gestiona situaţiile de acest gen. În orice caz, numărul societăţilor suspendate, dizolvate, radiate, în primele nouă luni ale lui 2011, a fost cu 80% mai mic faţă de cel din aceeaşi perioadă a lui 2010, iar procesele de insolvenţă s-au redus cu 10%.
Reporter: Ce sector mai ocupă o pondere importantă în cifra dumneavoastră de afaceri?
Doru Boştină: Ajutorul de stat şi concurenţa, de la intrarea în UE, sunt domenii foarte importante. Absolut tot ce se face pe partea de M&A trece prin Consiliul Concurenţei şi aici ai nevoie de avocaţi specializaţi. Doar încă o remarcă, achiziţiile au sporit ca număr, dar au scăzut ca valoare.
Reporter: În ce măsură sectorul energiei eoliene va trece printr-o bulă, cum s-a întâmplat cu domeniul imobiliar?
Doru Boştină: Atâta vreme cât energia eoliană produsă nu poate fi preluată, neavând infrastructură, un astfel de proiect nu reprezintă decât un mare ventilator. Părerea noastră este că acest domeniu al energiei eoliene trebuie foarte strâns legat de dezvoltarea în continuare a infrastructurii. Dacă va fi o bulă, precum cea imobiliară, atunci vom avea de lucru la a desface ceea ce s-a făcut înainte.
Reporter: Ce părere aveţi despre listările care urmează în sectorul energiei?
Doru Boştină: E prematur să speculăm, deoarece actualul context de pe pieţele financiare şi de capital poate influenţa major atât calendarul listărilor cât şi succesul lor. Suntem implicaţi în proces, aşa că preferăm să vorbim la final.
Reporter: Care sunt domeniile viitorului pe piaţa autohtonă de consultanţă?
Doru Boştină: Sunt o grămadă de lucruri de făcut în România - este infrastructura, unde mai sunt de contractat câteva tronsoane din Coridorul IV, sunt o mulţime de lucruri de realizat în infrastructura de mediu, pe deşeuri, avem de îndeplinit o serie de proiecte în ecologizarea zonelor cu poluare istorică, iar pentru toate acestea este nevoie de consultanţă. Deci infrastructura, mediul, energia sunt domenii în care vom avea de lucru şi nimic nu se face fără avocaţi. Companiile au învăţat din greşeli că fără consultanţă solidă de la începutul proiectelor riscă să se înfunde pe nişte chestiuni legale care ucid. Mai sunt şi banii care vor veni de la UE. Noi oferim consultanţă ministerului pe proiectele POSDRU. Poate nu se vor face toate în acest an, dar totul este să se înceapă.
Reporter: În legătură cu acest subiect, de ce credeţi că avem o rată de absorbţie a fondurilor europene atât de mică?
Doru Boştină: Există o problemă majoră în a înţelege nişte mecanisme ale UE, pe care alţii le-au deprins. Nimeni nu s-a născut învăţat, însă avem o inabilitate de a pune gândurile într-o formulă foarte precisă şi cuantificabilă. Ceea ce ne cere UE are o oarecare logică cu care noi nu ne-am deprins, încă.
Reporter: Credeţi că va creşte rata de absorbţie, având în vedere că UE ne va cofinanţa proiectele cu până la 95%? Autorităţile locale vor realiza mai multe proiecte din bani europeni?
Doru Boştină: Sunt foarte multe localităţi pentru care cei 5% cu care trebuie să contribuie la finanţarea proiectelor europene reprezintă foarte mult. De asemenea, este foarte greu să găseşti specialişti care să lase proiectele foarte mari şi să se îndrepte către proiecte mai mici, din localităţi şi, totodată, este foarte dificil ca băncile să finanţeze proiectele comunale, în momentul în care se află în plină criză.
Reporter: Au avut de câştigat sau de pierdut băncile de pe urma bulei imobiliare?
Doru Boştină: Toate ţările au trecut printr-o bulă imobiliară. Toţi au jucat cartea aceasta, iar noi nu aveam cum să facem excepţie. La noi, însă, băncile încă nu au procedat ca în alte state, punând sechestru pe imobile la trei luni după ce proprietarii nu au mai putut să îşi achite rata, cu mici excepţii au devenit "agenţi imobiliari", au preferat să meargă pe păsuiri, pe reeşalonări, pe micşorarea ratelor etc. Spre exemplu, pe străzile Londrei, vedeam din cinci în cinci metri "De vânzare". Nu cred că se va ajunge prea curând la noi la aşa ceva, pentru că noi avem o altă mentalitate şi, de asemenea, pentru că cei care au de suferit în urma bulei imobiliare sunt mai puţin oameni de rând şi mai mult speculatorii şi dezvoltatorii imobiliari, care au intrat, rând pe rând, în insolvenţă.
Reporter: La finalul anului trecut aţi încheiat o tranzacţie foarte importantă - achiziţia "Alcedo" de către grupul "Sumitomo". A fost tranzacţia anului?
Doru Boştină: Tranzacţia încheiată între "Alcedo" şi "Sumitomo" a fost unul dintre cele mai frumoase proiecte duse la final, care ne-a adus satisfacţii profesionale deosebite, pentru că am asistat această negociere de la un capăt la altul, timp de doi ani. A fost o negociere foarte atentă, foarte dură, foarte lungă, care s-a desfăşurat ca la carte. A fost cea mai mare tranzacţie de anul trecut.
Reporter: Puteţi să ne dezvăluiţi dacă vor mai avea loc astfel de tranzacţii şi în ce domenii?
Doru Boştină: Urmează mai multe astfel de tranzacţii, însă companiile de acest calibru sunt atât de puţine, încât dacă spun domeniul spun tot. Tot ceea ce pot să afirm este că 2012 va fi un an foarte interesant din acest punct de vedere. Acum, de exemplu (n.r. 23 decembrie 2011), unul dintre avocaţii noştri se întoarce după o scurtă şi intempestivă vizită în Coreea, unde a fost să semneze un contract.
Reporter: Cum previzionaţi că va evolua piaţa de avocatură în acest an?
Doru Boştină: Din punctul nostru de vedere, situaţia este atât de tulbure, complexă, cu o grămadă de necunoscute la nivel strategic, încât cine face previziuni acum se poate înşela amarnic. Noi vom lua lucrurile aşa cum vor veni. Sperăm la o creştere în 2012, dar depinde foarte mult de ceea ce se întâmplă în jur. Este un melanj extrem de periculos între presiunile strict economice şi cele politice - externe, interne -, este şi un an electroral etc., încât este foarte greu de spus dacă statul va apăsa pe acceleraţie, va trage de frână sau nu va face nimic. În funcţie de ceea ce va face statul, vor acţiona şi companiile noastre, dar şi marii investitori străini.
Reporter: În final, vă rog să-mi spuneţi ce evoluţie au avut onorariile avocaţilor în toată această perioadă de criză?
Doru Boştină: La noi, onorariile au rămas aceleaşi ca în 2008. Nu le-am scăzut în 2009, nu le-am crescut nici acum. Am avut de ales între a păstra echipa pentru vremurile bune care sperăm să urmeze, a tăia din onorarii, dar era şi riscul să ne pierdem clienţii dacă nu ne adaptam condiţiilor economice. Aşadar, am urmărit strategiile acestora de bugetare a cheltuielilor juridice şi le-am oferit condiţii mai bune de plată.
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.01.2012, 16:22)
Bla, bla, bla.....minciuni de avocat.