Reporter: Cum se prezintă Europa Centrală şi de Est în comparaţie cu alte părţi ale regiunii Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA)?
Ivan Bozev: EMEA este probabil cea mai variată regiune din punct de vedere al clienţilor. Cuprinde de la pieţe dintre cele mai dezvoltate, respectiv cele din Europa de Vest, până la cele care vin din urmă, cum sunt cele din Africa. Astfel, ceea ce diferă este nivelul de dezvoltare. Dar dacă ne referim strict la piaţa românească şi la pieţele sud-est europene, comportamentul clienţilor este foarte asemănător cu cel din Europa de Vest. Există întotdeauna o oportunitate extraordinară când vine vorba de noi cumpărători care nu au deţinut niciodată un aparat electronic.
Termenul pe care l-am folosi pentru a caracteriza jumătatea estică a Europei este "piaţa primei achiziţii".
Reporter: Cum sunt clienţii români, în raport cu cei din ţările învecinate?
Ivan Bozev: Cred, şi această tendinţă este observabilă peste tot în lume, că produsele noi sunt mai interesante pentru oameni. Aşa că în mod natural, aceştia vor să fie avangardişti şi să afle despre noile tehnologii şi inovaţii.
Reporter: Care sunt segmentele de afaceri care au înregistrat cele mai bune rezultate în Europa de Sud-Est?
Ivan Bozev: După cum probabil ştiţi, "Lenovo" a început ca o firmă din domeniul PC-urilor şi, până acum, aceasta a fost competenţa noastră de bază. Şi avem creşteri majore în acest sector, comparativ cu rivalii noştri. Am înregistrat, de asemenea, cea mai mare cotă de piaţă din istoria companiei, 15,5%, în ultimul exerciţiu financiar. De asemenea, am realizat cel mai mare profit de până acum, de aproape un miliard de dolari.
Suntem tocmai pe punctul de a deveni cel mai mare jucător pe piaţa PC-urilor şi acest lucru este valabil şi pentru România sau oricare dintre pieţele din Sud-Estul Europei. Am avut aproape cel mai bun rezultat de până acum în România, o cotă de piaţă de aproape 15%, am devenit numărul unu în ţările învecinate, pentru prima oară trimestrul trecut, ceea ce înseamnă că suntem în creştere, câştigând teren în faţa competitorilor.
Şi totuşi, lucrurile nu se termină aici, suntem gata să ne aventurăm într-o piaţă interesantă şi formidabilă, care oferă oportunităţi imense, respectiv cea a smartphone-urilor, tabletelor şi a televizoarelor inteligente. Am lansat această unitate în China abia acum un an şi jumătate, şi suntem deja al doilea jucător ca dimensiune. Am lansat-o, de asemenea, pe alte pieţe mari, cum ar fi India şi Rusia.
Sud-Estul Europei va fi următoarea regiune unde "Lenovo" va introduce întregul său portofoliu de telefoane inteligente şi tablete. Aşadar, suntem gata să îmbrăţişăm această oportunitate imensă din afara zonei PC-urilor, pe segmentul dispozitivelor inteligente.
Piaţa PC-urilor este încă uriaşă, aşa că ne păstrăm prezenţa în acest sector, continuăm să inovăm şi să ne străduim să o dominăm. Continuăm să credem că această piaţă nu va dispărea prea curând. Eu cred că, dacă priviţi pronosticurile pentru următorii cinci ani, acestea indică faptul că piaţa va creşte de la aproximativ 350 milioane de unităţi pe an la circa 500 de milioane de unităţi pe an. Aceasta este o piaţă pe care ne dorim să fim prezenţi în continuare.
Nu suntem orbi şi vedem imensitatea segmentului de smartphone-uri şi tablete şi cât de repede evoluează şi se dezvoltă. Şi recuperăm foarte rapid pe partea de tehnologie şi produse şi vom debuta în această vară în Serbia şi în Muntenegru cu lansarea de smartphone-uri în Europa de Sud-Est. De asemenea, în această vară vrem să avem întreaga gamă de tablete în toate ţările din Europa de Sud-Est, inclusiv România.
Reporter: De ce aţi ales să începeţi cu Serbia şi Muntenegru?
Ivan Bozev: Pentru că vrem să căpătăm experienţă în regiune, pe acest segment. Vrem să testăm terenul, să dezvoltăm o serie de capacităţi, precum şi modelul de distribuţie. Planurile noastre sunt ca, înainte de sfârşitul lui 2013 să ne extindem în alte ţări din regiune, cum ar fi România.
Reporter: Piaţa smartphone-urilor şi tabletelor din România a crescut semnificativ în ultimii ani. Nu vă temeţi de concurenţă pe acest segment?
Ivan Bozev: În mod sigur, nu suntem speriaţi. Eu cred că succesul pe care l-am avut pe segmentul PC-urilor arată că am creat o bază foarte solidă şi că ne străduim să recunoaştem specificul fiecărei pieţe şi să abordăm în mod profesional nevoile care există acolo.
Considerăm că am căpătat experienţă care ar putea fi replicată în cazul unor noi produse sau categorii. Aşa că nu suntem îngrijoraţi. Aşteptările noastre pentru segmentul smartphone sunt să penetrăm şi să creăm fundaţia care ne va permite să creştem şi să ne consolidăm. Nu avem nicio aspiraţie deosebită în ce priveşte atingerea unei anumite poziţii sau cote de piaţă într-un anumit interval de timp, cel puţin nu pentru moment.
Reporter: Care este abordarea "Lenovo" pentru piaţa Europei Centrale şi de Est, ţinând cont că este o regiune în care veniturile sunt mai scăzute, comparativ cu pieţele dezvoltate? Încercaţi să atrageţi potenţialii clienţi care nu au deţinut niciodată un dispozitiv sau clienţi ai altor producători?
Ivan Bozev: De fapt, încercăm să le facem pe amândouă. Cred că avem o gamă de dispozitive care corespund tuturor nevoilor. Astfel că nu facem diferenţieri şi există ceva în portofoliul nostru de produse pentru toate gusturile şi toate buzunarele. Ceea ce este comun în toate cazurile este calitatea produselor.
Reporter: Care este specificul clienţilor din Europa de Sud-Est?
Ivan Bozev: Aşa cum am spus, modelele de cumpărare ale acestor clienţi sunt asemănătoare cu cele ale clienţilor vest-europeni. În ceea ce priveşte dispozitivele pentru care clienţii optează, cred că depinde foarte mult de nevoile lor. Tabletele, de exemplu, sunt mult mai potrivite pentru cei care preferă să creeze conţinut, care vizionează clipuri video, discută cu prietenii, realizează teleconferinţe sau se joacă, în timp ce în cazul notebook-urilor, acestea sunt mult mai potrivite pentru persoanele care creează conţinut, care creează documente. Aşa că modelul de cumpărare este determinat de nevoile clienţilor.
Şi ceea ce se întâmplă foarte des - şi este suficient să ne uităm în jur pentru a ne convinge de asta, inclusiv în familiile noastre şi printre prietenii noştri -, este că există mulţi oameni care le au pe amândouă. Au un computer pe care lucrează şi o tabletă pe care o folosesc când stau pe canapea, pentru a urmări programe TV, sau ca să citească cele mai recente ştiri de pe internet.
Reporter: Ce aşteptări aveţi pentru acest an?
Ivan Bozev: Ne aşteptăm să terminăm într-o notă pozitivă, aşa cum am început. Trimestrul trecut a fost primul în care Lenovo a atins locul doi în Sud-Estul Europei. Am crescut în mod semnificativ în comparaţie cu piaţa, precum şi în raport cu competitorii majori şi avem încredere că dată fiind tendinţa, vom putea să continuăm să creştem.
Scopul nostru este să continuăm să depăşim piaţa şi să câştigăm cotă de piaţă de la concurenţii noştri din industria PC. Pentru smartphone-uri, ca şi pentru tablete, obiectivul este să stabilim canalul prin intermediul căruia să penetrăm pieţele, astfel încât să ne consolidăm ca jucători cheie în aşa numita "Epocă PC Plus".
Reporter: Cum a reuşit Lenovo să depăşească piaţa pe toate segmentele, dat fiind contextul economic dificil în care ne găsim?
Ivan Bozev: Este o combinaţie de mai mulţi factori. În primul rând, aş spune că este vorba de calitatea deosebită a produselor şi de inovaţiile pe care le aducem în piaţă prin intermediul produselor noastre, care sunt confirmate de către clienţii noştri. Sunt numeroase recenzii privind produsele noastre care subliniază această afirmaţie. Cele mai recente au fost cele de la Consumer Electronics Show (CES) 2013, din Las Vegas, unde am primit multiple premii. Am introdus noi produse, cum ar fi Horizon, care este primul din categoria lui, pentru că nu este doar multitouch ci şi multiuser, sau laptopurile convertibile Yoga, care au creat un nou segment pe piaţa PC-urilor, deoarece se pot transforma dintr-un PC într-o tabletă, prin rotirea ecranului. Acestea sunt exemple de inovaţie adusă pe o piaţă despre care mulţi susţin că se află "în comă", afirmaţie cu care noi nu suntem de acord.
Aşadar, calitatea, inovaţia şi faptul că nu ne adresăm unei singure categorii de clienţi ar reprezenta factorii de creştere. Avem soluţii pentru fiecare segment de clienţi, iar pentru fiecare categorie unde nu suntem primii îi acordăm mai multă atenţie pentru a ne îmbunătăţi produsele.
Reporter: Vă mulţumesc!