Producătorul de generatoare de aburi "Vulcan" Bucureşti (simbol VULC), controlat de omul de afaceri Ovidiu Tender, negociază mai multe contracte cu o valoare cumulată de circa 20 de milioane de euro, pe care speră să le încheie până la finele acestei luni, a declarat Peter Eisenkolb, preşedintele companiei, într-un interviu acordat ziarului BURSA. Conducerea companiei a estimat, deja, pentru acest an, vânzări de circa 100 de milioane de lei şi de 120 de milioane de lei în 2012.
"Bugetul pentru 2011 nu a fost încă aprobat, dar pot să vă spun că, în prezent, suntem în faza finală a negocierilor pentru contracte de circa 20 de milioane de euro. Nu am semnat încă, dar considerăm că ne aflăm într-o poziţie destul de bună în cadrul negocierilor şi sperăm să reuşim să luăm o felie cât mai mare din aceste contracte".
Conducerea "Vulcan" spune că societatea a fost afectată semnificativ de criza economică, mai ales în 2009 şi prima parte a lui 2010, când numărul contractelor obţinute a scăzut simţitor şi costurile de finanţare s-au apreciat considerabil. În primul semestru al anului trecut, "Vulcan" a raportat pierderi de 6,98 milioane de lei, în creştere faţă de perioada similară din 2009, când a înregistrat pierderi de 2,51 milioane de lei.
Cifra de afaceri a companiei a scăzut, în primele şase luni din 2010, la 22,2 milioane de lei, comparativ cu 42,36 milioane de lei, cât a fost în prima jumătate a lui 2009, potrivit ultimelor informaţii financiare publicate pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti. În plus, conducerea companiei a decis să pună pe "hold" o emisiune de obligaţiuni de circa două milioane de euro pe termen nedefinit, aşteptând să treacă impactul crizei economice.Totuşi, conducerea companiei susţine că veniturile obţinute în 2010 vor fi semnificativ mai mari decât cele din 2009.
Peter Eisenkolb spune că nu doar "Vulcan" a avut de suferit din cauza crizei, ci şi competitorii săi, dintre care unii au intrat în insolvenţă, iar alţii au fost scoşi la vânzare. În aceste condiţii, preşedintele "Vulcan" subliniază că societatea poate să reziste şi să câştige cotă de piaţă doar cu sprijinul acţionarilor şi al băncilor.
Domnia sa ne-a declarat: "În 2007-2008 lucram pe o piaţă în creştere, în care capacitatea de producţie a companiilor ca Vulcan era depăşită de cererea existentă, de proiectele prefigurate. Criza a schimbat acest raport între cerere şi ofertă, numărul proiectelor s-a redus simţitor, unele au fost amânate, însă asta nu înseamnă că nu se vor mai face. Avem, în continuare, nevoie de electricitate, de energie. Criza i-a afectat, însă, şi pe o parte dintre competitorii noştri.
Vedem că unele complexuri industriale au devenit insolvente şi că un competitor major din Croaţia, "Duro Dakovic", a fost scos la vânzare. Noi am primit un contract de la un client care a renunţat să mai lucreze cu o companie similară din Ungaria pentru că nu avea încredere în puterea ei financiară. Este esenţial ca acţionarii şi partenerii financiari (băncile) să continue să sprijine "Vulcan" în această perioadă în care vedem finele crizei".
Peter Eisenkolb declară că mare parte din pierderile financiare ale "Vulcan" au fost cauzate de necesitatea de a se împrumuta de la bănci. Asigurarea cash-flow-ului întreprinderii este, de fapt, una dintre cele mai mari provocări ale managementului. Preşedintele "Vulcan" a explicat: "De obicei, noi trebuie să finanţăm contractele pe care le primim, urmând să încasăm banii abia după ce livrăm produsele comandate. Se poate întâmpla să muncim timp de două luni la un contract, după care să ne primim banii, aste fiind, de obicei, o perioadă scurtă de timp. Ne-am confruntat, însă, şi cu perioade mai lungi, când, de exemplu, am semnat un contract de două milioane de euro, în decembrie 2009, l-am onorat în septembrie 2010, şi ne-am primit banii între septembrie şi noiembrie 2010.
Întâmpinăm dificultăţi în finanţarea unor astfel de contracte. Soluţia este să facem rost de bani prin obţinerea de capital de lucru de la bănci. Cu cât este criza mai mare, cu atât dobânzile şi comisioanele sunt mai mari şi, în consecinţă, şi pierderile noastre financiare".
Preşedintele "Vulcan" spune că situaţia companiei s-a mai redresat în ultimul trimestru al lui 2010, când a început să lucreze la capacitate maximă: "Cel mai bun lucru în 2010 a fost că Petrom a revenit la planul iniţial de investiţii, astfel că aproape 50% din cifra noastră de afaceri a venit din producţia, repararea şi întreţinerea de sonde. Pentru 2011, estimăm că volumul va fi similar cu cel livrat în 2010, avem deja comenzi importante de la Petrom pentru primele două luni ale anului pentru sonde, în baza unui contract-cadru încheiat cu companie".
Vara trecută, angajaţii "Vulcan" şi-au oprit activitatea timp de o zi, declanşând o grevă, despre care conducerea societăţii afirmă că nu a fost autorizată. Greva a avut loc după ce plata salariilor a fost întârziată.
Peter Eisenkolb spune că greva a avut consecinţe negative asupra societăţii, afectând, în special relaţiile cu clienţii şi cu furnizorii.
Preşedintele "Vulcan" a declarat: "Din câte am înţeles, greva a fost provocată, a fost neautorizată, însă a fost relatată de mass-media. Nu pot să vă spun cu exactitate la cât s-au ridicat pierderile companiei din cauza acestei greve, dar nu este bine când astfel de evenimente apar în mass-media pentru că asta afectează în mod clar relaţia companiei cu clienţii, cu băncile şi cu furnizorii. Pot să înţeleg că angajaţii au fost supăraţi, însă ar fi trebuit să comunice cu noi şi să respecte regulile. Nu sunt supărat din cauza realtării în mass-media, dar consider că asta a creat o problemă. Încă mai suferim de pe urma acestei greve. Răul a fost produs, încrederea partenerilor noştri comerciali a fost afectată. De exemplu, furnizorii au scurtat termenele de plată".
"Vulcan" are o capitalizare bursieră de 16,52 milioane de lei, potrivit preţului de 0,59 de lei/acţiune înregistrat în şedinţa din 9 martie. Compania este controlată de "Grup Energetic Tender", cu o participaţie de 73,24%.
Peter Eisenkolb este şi directorul general al "Vulcan International", un holding austriac cu sediul la Viena, care coordonează, în principal, activităţile de marketing şi vânzări pentru şapte companii din domeniul energetic: FECNE (în insolvenţă), Vulcan, Nuclearmontaj (în reorganizare), Upruc, ICSH Hunedoara, Nuclearmontaj Galaţi şi Nucleamontaj International.