Comisia Europeană (CE) a anunţat, vineri, că a iniţiat două investigaţii aprofundate separate, ca să stabilească dacă măsurile adoptate în favoarea Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca şi Aeroportului Transilvania Târgu Mureş, aflate în proprietatea statului şi a transportatorilor aerieni care le utilizează (în principal Wizz Air), sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Comisia susţine că a primit o plângere, potrivit căreia Aeroportul Cluj, deţinut de Consiliul Judeţean Cluj, a acordat un ajutor de stat ilegal transportatorului aerian Wizz Air, prin intermediul unor condiţii avantajoase, în cadrul anumitor acorduri încheiate între transportatorul aerian şi aeroport, în timp ce aeroportul a beneficiat, la rândul său, de un ajutor de stat de la Consiliul Judeţean, sub formă de finanţare publică.
Oficialii europeni arată, într-un comunicat, că au examinat o serie de acorduri încheiate de Aeroportul Cluj-Napoca cu Wizz Air între 2007 şi 2010: "În temeiul acestor acorduri, Wizz Air este remunerat pentru servicii de publicitate prestate judeţului Cluj, în schimbul unor condiţii diverse legate de prezenţa şi amploarea operaţiunilor companiei Wizz Air pe Aeroportul Cluj-Napoca. De asemenea, aceste acorduri stabilesc condiţiile aplicabile serviciilor de handling la sol pe care aeroportul le furnizează companiei Wizz Air. În acest stadiu, Comisia îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca unele dintre clauzele acordurilor să acorde companiei Wizz Air un avantaj economic nejustificat faţă de concurenţii săi, deoarece acest transportator aerian beneficiază de condiţii excesiv de favorabile şi niciun operator privat nu ar fi acceptat să-i acorde condiţii similare în împrejurări similare".
CE va examina în detaliu şi dacă diversele subvenţii primite din partea autorităţilor locale în perioada 2010-2014 au acordat Aeroportului Cluj-Napoca însuşi un avantaj economic nejustificat faţă de alte aeroporturi. Comisia va încerca să verifice dacă eventualul ajutor este conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis dacă aduce într-adevăr o contribuţie reală la accesibilitatea Transilvaniei şi la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni şi dacă utilizarea fondurilor publice este limitată strict la minimumul necesar. Comisia va lua în considerare, de asemenea, relativa proximitate a Aeroportului Târgu Mureş, aflat la o distanţă de 103 km, care poate fi parcursă în aproximativ 1,5 ore cu maşina.
În cadrul unei investigaţii separate, iniţiate tot în urma unei plângeri, CE va examina în detaliu dacă tarifele aeroportuare practicate la Aeroportul Târgu Mureş, care îi par "anormal de scăzute" şi "prevăd reduceri semnificative în funcţie de nivelul de trafic", sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. Aeroportul este deţinut de Consiliul Judeţean Mureş.
Comunicatul CE explică: "De aceste tarife reduse a beneficiat în special Wizz Air, principalul transportator aerian care operează pe Aeroportul Târgu Mureş, dar este posibil să fi beneficiat şi alţi transportatori aerieni care utilizează acest aeroport. În acest stadiu, Comisia îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca nivelul tarifelor aeroportuare să le fi oferit acestor transportatori aerieni un avanaj economic nejustificat faţă de concurenţii lor".
Şi în acest caz, CE va examina în detaliu dacă diversele subvenţii primite din partea autorităţilor locale începând din 2011 au acordat Aeroportului Târgu Mureş însuşi un avantaj economic nejustificat faţă de alte aeroporturi. Comisia va încerca să verifice dacă eventualul ajutor este conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis dacă aduce într-adevăr o contribuţie reală la accesibilitatea Transilvaniei şi la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni (având în vedere relativa proximitate a Aeroportului Cluj-Napoca) şi dacă utilizarea fondurilor publice este limitată strict la minimumul necesar.
Comisarul UE responsabil cu politica în domeniul concurenţei, Margrethe Vestager, a declarat că în sectorul aerian se înregistrează o concurenţă puternică la nivel paneuropean şi că CE trebuie să se asigure că tarifele aeroportuare şi alte condiţii oferite de aeroporturile publice regionale pentru a atrage transportatori aerieni nu denaturează condiţiile de concurenţă echitabile de pe piaţă.
• Directorul Aeroportului Cluj: "Am respectat legislaţia europeană"
Directorul Aeroportului Internaţional Cluj, David Ciceo, susţine că instituţia pe care o conduce a respectat legislaţia europeană şi nu este îngrijorat de investigaţia declanşată de CE, privind măsurile adoptate în vederea acordării de ajutoare de stat pentru transportatori. Potrivit Mediafax, David Ciceo a declarat că investigaţia CE are loc ca urmare a unei reclamaţii depuse de către o companie aeriană în urmă cu mai mulţi ani şi că aceasta nu este adevărată: "Investigaţia CE este urmare a unei reclamaţii neadevărate depuse de compania aeriană Carpatair în urmă cu mai mulţi ani. Noi suntem convinşi că am respectat legislaţia în vigoare şi reglementările europene. Nu este nicio problemă că vom fi investigaţi de CE, nu suntem îngrijoraţi. Vom pune la dispoziţie toate documentele care ne vor fi solicitate şi vom sprijini derularea acestei investigaţii. Noi am respectat legislaţia europeană în vigoare".
La rândul său, Vakar Istvan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj, instituţie în subordinea căreia se află aeroportul, a declarat că investiţiile acordate Aeroportului Internaţional din partea autorităţilor locale şi centrale au avut rolul de a ajuta la dezvoltarea acestuia, sumele fiind alocate cu respectarea prevederilor legale.