Şase din zece elevi consultaţi de World Vision România nu sunt de acord cu probă scrisă a BAC-ului care îi evaluează, arată Proiectul Legii Învăţământului Preuniversitar, la limba română, matematică, ştiinţe, istoria şi geografia României şi Europei şi la ştiinţele socio-umane, potrivit unui comunicat de presă.
Conform sursei citate, şapte din zece copii vor ca proba de specialitate a profilului studiat la liceu să rămână obligatorie, arată un sondaj realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
Rezultatele consultării mai arată că părerile elevilor despre admiterea la colegiile naţionale sunt împărţite. Pe de altă parte, cei mai mulţi dintre elevi cred că digitalizarea ar trebui să fie prioritatea numărul I în educaţie şi ar vrea ca la disciplina "Educaţie pentru Viaţă" să li se predea în primul rând educaţie pentru sănătate, educaţie financiară şi educaţie de mediu.
Admiterea la liceu şi la colegiile naţionale
Şase din zece elevi (59%) nu sunt de acord ca mediile din clasele V-VIII să nu mai fie luate în considerare pentru admiterea la liceu. 35% sunt de acord ca mediile să fie scoase din procesul de admitere, iar 6 % au preferat să nu răspundă la întrebare.
În privinţa admiterii la colegiile naţionale, cei mai mulţi dintre elevii care şi-au exprimat opinia spun că, în cazul în care acestea îşi vor organiza propriile examene, copiii din mediile dezavantajate vor avea mai puţine şanse să intre. Concret, 44% spun că elevii din mediile dezavantajate vor avea mai puţine şanse să intre la colegiile naţionale,37% cred că vor avea aceleaşi şanse. Aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-şi exprime opinia.
Tot în consultarea fundaţiei, 50% dintre elevi au spus că ar trebui să poată exista clase/grupe de excelenţă nu doar în colegiile naţionale, ci şi în alte unităţi de învăţământ liceal.
Bacalaureat
Şase din zece elevi nu sunt de acord ca prima probă scrisă a Bacalaureatului să cuprindă itemi de evaluare atât din limba română, cât şi din matematică, ştiinţe, istoria şi geografia României şi Europei şi ştiinţe socio-umane, aşa cum este prevăzut în Proiectul Legii Învăţământului Preuniversitar. Mai puţin de trei din zece elevi sunt de acord cu această probă scrisă, iar aproape unul din zece a preferat să nu-şi exprime opinia legat de această probă.
În acelaşi timp, mai mult de şapte din zece elevi (72%) consideră că proba de specialitate a profilului studiat la liceu ar trebui să rămână obligatorie la Bac. 21% cred că proba de specialitate nu ar trebui să fie obligatorie, iar 7% au preferat să nu-şi exprime părerea.
Liceele profesionale
Jumătate dintre elevi (48%) nu sunt de acord cu eliminarea filierelor teoretică şi vocaţională din liceele profesionale. Doar un sfert dintre elevi (24%) sunt de acord cu eliminarea acestor filiere, iar restul (28%) n-au avut nici o opinie în acest sens.
Priorităţile Legii Învăţământului Preuniversitar, în viziunea elevilor
Întrebaţi de trei priorităţi care ar trebui să se regăsească în Legea Învăţământului Preuniversitar, elevii au pus pe primul loc digitalizarea în educaţie, urmată de educaţia remedială şi sprijinul pentru teme. A treia prioritate este acordarea unei mese calde la şcoală pentru toţi elevii. Alte măsuri cu care elevii sunt de acord într-o mare măsură sunt creşterea burselor şi formarea cadrelor didactice.
Bursele elevilor
Bursele de excelenţă pentru elevi ar urma să fie între 700 şi 1000 de lei/lună, bursa de performanţă 500 de lei/lună, iar bursa socială şi pentru cei care învaţă în licee profesionale de 300 de lei pe lună, conform aceluiaşi proiect. Întrebaţi în ce măsură cuantumul acestor burse încurajează performanţele în rândul tuturor elevilor, copiii au răspuns:
-Cuantumul burselor e acoperitor pentru încurajarea performanţele tuturor elevilor (41%);
-Trebuie suplimentate toate bursele (35%);
-Trebuie suplimentate bursele de excelenţă şi de performanţă (7%);
-Trebuie suplimentate bursele sociale şi profesionale (13%);
-5% dintre elevi au preferat să nu-şi exprime părerea.
Modulele cele mai dorite la clasă de către elevi sunt:
-educaţia financiară (71%);
-educaţia pentru sănătate (69%);
-oratorie şi dezvoltare personală (55 %);
-educaţie pentru mediu (50%);
-educaţie juridică (48%);
-gândirea critică (45%);
-egalitatea de gen (45%);
-securitatea cibernetică (42%).
77% dintre elevii consultaţi de World Vision România vor ca educaţia sexuală să fie predată obligatoriu, adaptat vârstei lor. 18% dintr elevi nu vor să le fie predată educaţia sexuală, iar 5% nu şi-au exprimat părerea.
Încrederea în autorităţi şi interesul faţă de legislaţia în educaţie
85% dintre elevi sunt interesaţi de dezbaterea publică referitoare la Legile Educaţiei. În plus, 79% dintre aceştia consideră că vocea lor contează pentru autorităţile statului în realizarea Legilor Educaţiei.
World Vision România reiterează, pe scurt, câteva dintre propunerile transmise săptămâna trecută în urma consultării a circa 3400 de cadre didactice:
1) Eliminarea examenelor care pot fi realizate de către colegiile naţionale pentru a-şi face propria selecţie a elevilor;
2) Solicităm ca nu doar colegiile naţionale să poată deveni unităţi-pilot de excelenţă, ci şi alte unităţi de învăţământ liceal;
3) Proba de specialitate a profilului studiat la liceu să rămână obligatorie la Bacalaureat;
4) Să fie reintroduse bursele de studiu pentru liceenii cu medii peste 7 şi care au venit lunar per membru de familie cel mult egal cu salariul minim net pe economie;
5) În condiţiile în care liceele profesionale nu vor mai putea cuprinde alte filiere, solicităm Ministerul Educaţiei să clarifice mecanismele prin care toţi elevii, inclusiv cei de la sate sau din urbanul mic, vor avea acces la ce profil de liceu doresc să studieze;
6) Programele de învăţare remedială şi de Şcoală după Şcoală care se desfăşoară în şcolile dezavantajate să includă o masă caldă, se mai arată în comunicat.