Potrivit raportului de cercetare Youth Index România - Tendinţe în activităţi, preferinţe şi consum - 2014/2015 în comparaţie cu 2013/2014, realizat de platforma Youth Monitor şi susţinut de SMARK Research, 42% din tinerii cu vârsta peste 18 ani fumează, arată un comunicat transmis astăzi redacţiei.
Din categoria produselor consumate, berea rămâne băutură alcoolică cu cea mai mare incidenţă de consum, pe un uşor trend crescător, aproximativ 50% dintre tinerii de peste 18 ani. Băuturile alcoolice marchează creşteri pe toate categoriile urmărite în studiu: bere, vin, votcă, whiskey sau lichioruri.
În ceea ce priveşte cumpărăturile online, 21% dintre tineri fac cumpărători online de la magazinele din România, în scădere de la 26% în 2013-2104. Doar 5% dintre tineri cumpără online de la magazine din afara ţării, un nivel asemănător cu anul precedent.
Cei mai mulţi tineri cumpără online articole vestimentare. Deşi în descreştere cu 10%, această categorie păstrează o distanţă considerabilă faţă de categoria Electronice, care ajunge la o incidenţă de 5% din totalul tinerilor (de la 7% în 2013-2014). Acelaşi trend descrescător înregistrează şi produsele IT sau telefoanele mobile.
Încălţămintea urcă uşor (astfel că 6% dintre tineri declară că fac cumpărători online din categoria încălţăminte), la fel şi obiectele de uz casnic.
La capitolul activităţi în rândul tinerilor, se observă că participarea la acţiuni de voluntariat rămâne la 19% dintre tineri, o performanţă mai slabă decât pariurile sportive, dar uşor mai bună decât cea a jocurilor de noroc.
Mai puţini tineri cheltuiesc offline, pe terase, în baruri sau discoteci, la concerte live, dar scăderea se remarcă şi în online (doar 27% dintre tineri au facut cumpărături online faţă de 31% în anul precedent).
Călătoresc mai puţin în ţară, dar cu o frecvenţă majoritar lunară, practică mai puţini sport, dar rămâne o oarecare stabilitate în incidenţă controalelor medicale.
Fast foodurile marchează un trend uşor crescător, cu o incidenţă de 67% în 2014/2015, rămânând o soluţie ieftină şi gustoasă pentru tineri.
Se remarcă o creştere consistenţă a deţinerii telefoanelor de tip smartphone şi a tabletelor. O creştere mai modestă se remarcă şi pentru laptopuri.
De cealaltă parte, camerele foto digitale, playerele mp3/mp4 sau consolele au înregistrat scăderi în deţinere, la fel şi bicicletele sau autoturismele.
Se înregistrează intenţii de cumpărare mai mici pentru toate categoriile menţionate, faţă de 2013-2014. Procentele cele mai mari în intenţia de cumpărare rămân pentru smartphone-uri, laptopuri şi tablete.
Internetul pe mobil atinge 84% ca incidenţă de utilizare, în creştere de la 74%. A crescut uşor şi bancarizarea şi deţinerea serviciilor de online banking. Deşi la un nivel mic, se remarcă o creştere semnificativă a serviciilor de creditare.
Youth Monitor este prima platformă de cercetare cu focus pe tinerii din România, funcţionând ca un conector social şi de marketing între factorii de decizie din diverse domenii şi tinerii români.