ZIUA UNIVERSALĂ A IEI "IA românească este un sinonim al rezistenţei"

A CONSEMNAT EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 24 iunie 2022

Andreea Tănăsescu (Foto credit - Dragoş Cristescu, Galeria Galateca)

Andreea Tănăsescu (Foto credit - Dragoş Cristescu, Galeria Galateca)

(Interviu cu Andreea Tănăsescu, fondatoarea La Blouse Roumaine)

IA românească este un sinonim al rezistenţei, spune Andreea Tănăsescu, fondatoarea La Blouse Roumaine, care caracterizează atât de frumos bluza românească: "Aparent fragilă şi perisabilă, fibra iei continuă să se regenereze cu fiecare generaţie, trecând peste toate provocările şi momentele critice ale istoriei. Trece cu bine şi peste perioada pe care o parcurgem acum, pentru că în povestea iei ne regăsim liniştea, e o terapie din toate punctele de vedere, de la cercetarea ei, până la ţesut, cusut şi aşa mai departe".

Reporter: După o perioadă de pandemie, în care ne-am plimbat foarte puţin şi cu atât mai puţin am putut să ne promovăm valorile, şi în pragul unui război, cum rezistă ia românească?

Andreea Tănăsescu: Aş putea spune că IA românească e un sinonim al rezistenţei. Aparent fragilă şi perisabilă, fibra iei continuă să se regenereze cu fiecare generaţie, trecând peste toate provocările şi momentele critice ale istoriei. Trece cu bine şi peste perioada pe care o parcurgem acum, pentru că în povestea iei ne regăsim liniştea, e o terapie din toate punctele de vedere, de la cercetarea ei, până la ţesut, cusut şi aşa mai departe.

Reporter: Cum reuşim să ne promovăm, atât în ţară, dar şi peste hotare, cămăşa noastră tradiţională?

Andreea Tănăsescu: Pentru a o promova corect, trebuie mai întâi să o apreciem şi să o recunoaştem, înţelegând multitudinea categoriilor de ii şi cămăşi tradiţionale şi contextul în care au evoluat. Odată stabilită această direcţie, cred că putem parcurge nenumărate rute de promovare, de la expoziţii de artă până la integrări inovatoare în cultura contemporană. Important este să nu o lăsăm încremenită în timp, să înţelegem că IA este un fenomen viu, cultivând-o cât mai aproape de ceea ce suntem azi şi ne dorim să devenim. Pentru noi, cel mai elocvent mod de a promova şi a o scoate la lumină este Ziua Universală a Iei, eveniment pe care l-am inititat în 2013 şi care a reuşit să devină o emblemă în peste 50 de ţări din întrega lume. A generat un val de creativitate care a cuprins oameni, organizaţii şi companii care au adăugat-o deja în calendarul de evenimente.

Reporter: Ce proiecte are în acest an La Blouse Roumaine? La ce târguri urmează să participe şi ce mesaj duce în afara ţării?

Andreea Tănăsescu: Cel mai important proiect al acestui an este "Give Back Credit to the Heritage Community", co-finantatat prin programul Europa Creativă al Comisiei Europene şi pe care îl coordonăm din 2020. În luna octombrie vom prezenţa la Belgrad, în cadrul Etnology Fest, organizat de partenerii noştri din Serbia, colecţia proiectului la care au colaborat designeri internaţionali şi artizani din Bihor - România şi Scoţia - Marea Britanie. Este o colecţie model pentru felul în care industria modei şi a designului trebuie să abordeze comunităţile tradiţionale şi locale, care păstrează de generaţii o identitate proprie şi o moştenire culturală inestimabilă. Sperăm ca prin intermediul acestui proiect să construim o reţea de colaborare între branduri, designeri şi artizani, în care patrimoniul este protejat, revitalizând economic zonele rurale ale României şi Europei. Aşadar, cel mai important mesaj este Give Credit - acordarea recunoaşterii culturale, cea mai importantă valoare La blouse roumaine.

Reporter: Ce apreciază cel mai mult românii, dar şi străinii la bluza românească?

Andreea Tănăsescu: Pentru noi ia este o legătură sufletească şi emoţională cu străbunii, o expresie a apartenenţei noastre la o familie, un neam şi o cultură, însă pentru străini ea impresionează prin design, croi, măiestria broderiei sau adaptabilitatea uimitoare la toate tendinţele şi capriciile modei. Dă lumină, înfrumuseţează şi transmite un mesaj de bine, frumos şi armonie. Cum să nu o iubeşti şi să nu vrei să o porţi?

Reporter: Ce iubiţi dumneavoastră cel mai mult la ie?

Andreea Tănăsescu: Eu iubesc cel mai mult faptul că mă leagă de mama, de bunica, de străbunica, deci povestea ei şi atmosfera feminină, plină de graţie împletită cu puterea pe care o degajă.

Reporter: Unde se află ţară noastră pe harta porturilor tradiţionale?

Andreea Tănăsescu: În cel mai bun loc posibil, în centrul vechii Europe, un loc în care mitul şi magia culturii tradiţionale încă mai există şi produce efecte.

Din punct de vedere al promovării sau economic, nu cred că suntem pe un loc fruntaş, însă e doar o chestiune de timp până vom ajunge unde ne dorim.

Reporter: Cum îi determinăm pe tineri să îmbrace cât mai des portul românesc popular, în contextul în care moda actuală pare să se îndepărteze tot mai mult de ceea ce înseamnă tradiţional?

Andreea Tănăsescu: Aducând IA şi povestea ei mai aproape, făcând-o accesibilă în limbajul lor cultural. Nu noi îi vom determina, ci ei o vor descoperi şi o vor recunoaşte. Trebuie să avem încredere în ei, văd mai bine ca noi viitorul.

Reporter: Cum a evoluat cererea pentru cămăşile româneşti?

Andreea Tănăsescu: Cerere există, însă nu avem încă un sistem de creaţie şi producţie pentru a onora cu succes comenzile. Noi ne propunem ca în următorii zece ani să punem umărul şi la dezvoltarea acestui sistem, în funcţie de contextul în care ne vom afla.

Până atunci, purati IA ori de câte ori sărbătoriţi ceva imporant şi memorabil în viaţă voastră!

Reporter: Mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Ia din pacate nu e ceva specific romanesc. Mergeti prin Balcani, prin Ucraina, Belarus si veti gasi o multime de ii. Este foarte bine ca ne purtam portul popular, ca ne pastram motivele si traditiile, insa am vazut de multe ori o promovare mult prea agresiva, fete care le explicau strainilor ca ce poarta ele nu mai exista in lume, etc. ... lucruri care arata mai degraba incultura, aroganta, nu frumusete.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

15 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9765
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7057
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3012
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9660
Gram de aur (XAU)Gram de aur388.7340

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb