CEC Bank a înregistrat un profit net estimat, neauditat, de 515,8 milioane lei în anul 2023. Banca a continuat să-şi consolideze poziţia pe piaţă şi a înregistrat o creştere a activelor nete până la 83,5 miliarde lei - în creştere cu 35% faţă de perioada similară a anului trecut, conform unui comunicat remis redacţiei.
"2023 a fost încă un an de creştere şi transformare pentru CEC Bank, un an care ne-a reconfirmat poziţia de bancă puternică, stabilă, incluzivă, capabilă să facă faţă oricăror provocări prezente şi viitoare. Ne-am majorat activele cu 35% faţă de perioada similară a anului trecut, ceea ce ne-a propulsat în topul primelor trei bănci din piaţă. Am pus bazele grupului financiar prin achiziţia pachetului de 99,993% din capitalul social al Fondului de Garantare a Creditului Rural (FGCR), am menţinut ritmul de transformare şi digitalizare şi am emis cu succes un nou pachet de obligaţiuni în cadrul Programului Multianual EMTN. Am continuat să fim unul dintre cei mai importanţi finanţatori ai economiei româneşti, atât pentru companii mari şi IMM, cât şi pentru persoane fizice, şi am rămas una dintre băncile care au prioritizat incluziunea financiară şi am demarat iniţiative pentru consolidarea principiilor ESG în organizaţia noastră. Am încredere că anul 2024, an în care CEC Bank împlineşte 160 de ani de când este parte din viaţa românilor, va fi încă o etapă de succes în îndeplinirea obiectivelor planului nostru strategic", a spus Bogdan Neacşu, Preşedinte CEC Bank.
Performanţa financiară a băncii
Veniturile nete operaţionale au crescut cu 11% faţă de anul 2022, până la 2 miliarde lei.
Banca şi-a îmbunătăţit eficienţa operaţională prin controlul strict al cheltuielilor de funcţionare (amortizare, cheltuieli administrative, personal etc.) care au crescut cu 7% faţă de perioada similară a anului precedent, în timp ce rata inflaţiei în acest interval a fost de 6,6%.
Valoarea brută a creditelor în sold acordate clienţilor se ridică la 33,2 miliarde lei, în creştere cu 8% faţă de perioada similară din 2022, în timp ce depozitele atrase de la clienţi au crescut cu circa 39% faţă de sfârşitul anului trecut, până la 72,7 miliarde lei.
Poziţie financiară solidă
Rata fondurilor proprii totale se situa la un nivel de 24,2%, la sfârşitul lui 2023, în scădere uşoară faţă de finalul anului 2022 (24,7%). De asemenea, banca înregistrează o poziţie solidă din punct de vedere al lichidităţii, valoarea indicatorului LCR fiind 353,45%, în creştere semnificativă faţă de valoarea înregistrată în 2022 (268,3% - date auditate).
Portofoliul de credite se menţine în continuare sănătos, în pofida contextului de piaţă în care inflaţia şi creşterea ratelor dobânzilor au afectat veniturile gospodăriilor. Banca şi-a intensificat eforturile de îmbunătăţire a calităţii activelor, rata creditelor si avansurilor neperformante (potrivit definitiei ABE) scăzând de la 4,4% la 4,1% în decembrie 2023.
Rata de rentabilitate a capitalurilor (ROE) a fost de 11,83%, marcând o creştere semnificativă faţă de rata de rentabilitate înregistrată în anul 2022 (10,95%), datorită creşterii veniturilor operaţionale şi controlului cheltuielilor de funcţionare. De asemenea, rata de eficienţă a activităţii bancare (C/I) s-a îmbunătăţit de la 54% la decembrie 2022 la 50,5% la decembrie 2023.
Pentru menţinerea unui nivel confortabil de îndeplinire a cerinţelor regulatorii privind indicatorul MREL, Banca va continua realizarea de emisiuni de obligaţiuni eligibile în cadrul Programului Multianual EMTN, aprobat la finalul anului 2022.
Susţinem economia românească
CEC Bank continuă să joace un rol important în economie, finanţând şi sprijinind companiile şi persoanele fizice:
·Peste 58.000 de credite noi în 2023, cu o valoare cumulată de aproximativ 10,5 miliarde de lei;
·CEC Bank este una din primele 5 bănci comerciale din România care are în oferta de produse credite cu garanţii FEI gratuite pentru creşterea competitivităţii IMM-urilor şi pentru sustenabilitatea IMM şi a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, în cadrul Acordului de Garantare semnat cu FEI în cadrul Invest EU - Compartimentul pentru statul membru România;
·Creditele nou acordate în 2023 clienţilor corporate sunt în valoare de peste 8,5 miliarde de lei, din care 3,4 miliarde de lei au fost acordate clienţilor nou intraţi în portofoliul băncii. Ne-am concentrat pe susţinerea proiectelor investiţionale ale clienţilor existenţi, dar şi pe diversificarea portofoliului. Principalele domenii de activitate finanţate, în corelaţie cu programele care vizează proiecte de interes naţional şi regional au fost: agricultura, industria, comerţul, construcţiile;
·Agricultura a avut cea mai mare creştere în portofoliul CEC Bank, fiind al doilea domeniu finanţat de către bancă, soldul creditelor şi angajamentelor de finanţare a crescut până la 5,1 miliarde de lei (+ 26% faţă de decembrie 2022). CEC Bank a lansat, în premieră în sectorul bancar, facilitatea APIA Optim 5x pentru sectorul vegetal şi animal, consolidând astfel sprijinul acordat companiilor, în linie cu strategia sa de afaceri. De asemenea, CEC Bank a completat oferta de creditare dedicată domeniului agricol cu un nou produs - Fast Track, prin care se asigură o finanţare rapidă pentru capital de lucru şi investiţii;
·Peste 48.000 de români, persoane fizice, au beneficiat de finanţări în valoare de 1,9 miliarde lei, destinate investiţiilor imobiliare sau concretizării altor proiecte personale;
·În acelaşi timp, CEC Bank a ajuns pe locul 5 în topul băncilor dealeri primari pe piaţa titlurilor de stat la finalul anului 2023.
Digitalizarea operaţiunilor clientelei
Accesarea produselor şi serviciilor bancare pe parcurs 100% digital şi-a continuat diversificarea iar tehnologia din online cu motoare decizionale automate a fost extinsă către serviciile din unităţile teritoriale. Astfel, clienţii pot rambursa anticipat un credit 100% online, pe un flux rapid, simplificat, direct din platformele de Mobile Banking/Internet Banking şi din marketplace-ul CEC_IN pentru persoanele fizice, dar şi posibilitatea diminuării limitei de sumă acordată la cardurile de credit şi overdraft direct din aplicaţia Internet Banking pentru persoanele fizice. Pe parcursul anului 2023 s-a finalizat şi adopţia tuturor fluxurilor rapide de creditare online de către întreaga reţea a băncii, inclusiv de către agenţiile de tip B (urban şi rural). Totodată, au fost lansate fluxurile rapide de actualizare date clienţi şi refinanţare credite de consum iar intrarea într-o relaţie de afaceri cu clienţii nu mai este condiţionată de prezenţa acestora în unităţi, în sensul că, în afară de canalele online, s-au creat birouri bancare mobile prin care banca pune la dispoziţie servicii bancare oriunde clienţii au nevoie de ele.
Numărul clienţilor care au accesat produse de creditare prin fluxuri 100% sau partial digitale (canal online şi reţeaua de unităţi teritorialea) s-a dublat faţă de anul 2022, la fel şi numărul celor care au accesat pachete de produse şi servicii online.
CEC Bank a implementat mecanisme prin care retragerile de numerar se pot face cu cod QR, prin intermediul telefoanelor mobile, direct la MFM din reţeaua băncii, fără utilizarea vreunui card bancar iar emiterea cardurilor virtuale este posibilă direct din platforma de mobile banking.
Creşterea numărului de clienţi Persoane Fizice, prin atragerea a peste 80.000 de clienţi noi şi implicit, creşterea numărului de utilizatori ai canalelor digitale: CEC_app şi CEC_IN, au dus la creşterea volumului de operaţiuni prin canalele digitale.
CEC Bank ocupă locul al treilea în clasamentul sistemului bancar românesc după numărul de ATM-uri şi MFM-uri deţinute - 1.354 echipamente. Dintre acestea, aproape 1.300 sunt echipamente noi de ultimă generaţie. Anul acesta avem în plan finalizarea procesului de modernizare a întregii reţele.
Numărul de tranzacţii financiare derulate prin carduri şi prin reteaua de echipamente ATM şi POS (ghiseu şi comercianţi fizici şi virtuali, inclusiv SNEP - ghiseul.ro) a depăşit 100 milioane - în creştere, faţă de anul anterior, cu peste 30%, în timp ce valoarea tranzacţiilor financiare a depăşit 35 miliarde de lei (în creştere cu 21%). Totodată, plăţile la comercianţi efectuate cu cardurile, atât la cei fizici cât şi la cei virtuali, au înregistrat creşteri de peste 35%, atât ca număr cât şi ca valoare.
Tranzacţiile contactless cu carduri prin portofelele virtuale Apple Pay / Gpay / Garmin Pay / Fitbit Pay au înregistrat creşteri, faţă de 2022, atât în ceea ce priveşte numărul tranzacţiilor (+ 126%), cât şi în ceea ce priveşte valoarea tranzacţiilor ( +151%).
Volumele de tranzacţionare în activitatea de acceptare la plata prin card prin POS-uri fizice, virtuale şi SNEP au înregistrat creşteri de peste 40% faţă 2022. Totodată, reţeaua de terminale POS (fizice, virtuale, SoftPOS) instalate la comercianţii fizici şi virtuali pentru acceptarea la plată a cardurilor a înregistrat o creştere cu 58% faţă de 31.12.2022.
Principalele proiecte derulate în 2023
I.Noi evoluţii în cadrul Programului de Transformare
CEC Bank a continuat într-un ritm accelerat programul de modernizare şi transformare a băncii. Valoarea investiţiilor realizate în 2023 se ridică la 175 milioane de lei, în creştere cu peste 40% faţă de anul anterior, din care peste 73% vizează investiţii în sisteme IT.
În cadrul Programului de Transformare, au fost înregistrate progrese semnificative pentru următoarele proiecte:
·CRM, care are drept scop: îmbunătăţirea relaţiilor de afaceri cu clienţii, optimizarea proceselor, îmbunătăţirea performanţelor prin creşterea vânzărilor şi fidelizarea clienţilor;
·FIS Quantum: platformă modernă de trezorerie pentru activităţile de trezorerie şi gestionarea bilanţului, cu noi funcţionalităţi pentru clienţii Băncii;
·ERP (platforma SAP): platforma financiar-contabilă actualizată.
În fază avansată se află următoarele proiecte:
• Achiziţia noului Sistem Core Banking, care va înlocui actualul Core Banking cu un sistem modern şi robust, capabil să răspundă cerinţelor de dezvoltare ale Băncii;
• Relocarea Centrului de Date existent într-o locaţie modernă, cu caracteristici de Data Center, prin care să fie asigurată resilienţa operaţională.
Strategia noastră are în centrul său nevoile clienţilor şi întregul program de transformare este dezvoltat în această direcţie. Clienţii ne percep ca fiind o bancă cu tradiţie pe piaţă, stabilă şi de încredere iar din perspectiva măsurii în care aceştia sunt dispuşi să ne recomande (indicator NPS), ne poziţionam în linie cu media băncilor concurente din top.
II.Emisiune de obligaţiuni
În 2023, Banca şi-a consolidat prezenţa pe piaţa de capital, noile emisiuni de obligaţiuni în cadrul Programului Multianual EMTN fiind plasate cu succes. Lansate în două etape, printr-o emisiune iniţială în luna februarie (2023) cu maturitate în 2028, suplimentată ulterior în cursul lunii noiembrie (volumul total emis ridicându-se la aproape 300 milioane de euro), ambele tranşe au fost suprasubscrise atât de investitori internaţionali, cât şi locali, reconfirmând interesul acestora pentru CEC Bank în calitate de emitent. CEC Bank a finalizat anul 2023 cu un sold de obligaţiuni emise de peste 2 miliarde de lei (~414 milioane de euro), înregistrând un nivel confortabil al pasivelor eligible MREL (cu peste 7 puncte procentuale faţă de cerinţele reglementate).
III.Concept AGRI CEC
De asemenea, CEC Bank a implementat, în premieră, un nou concept de unitate dedicată exclusiv acordării de finanţări agricultorilor - AGRI CEC, concept pe care banca îl va implementa şi în alte zone cu potenţial agricol din ţară. Clienţii AGRI CEC beneficiază de consultanţă de specialitate oferită de personalul băncii, care deţine experienţă în structurarea facilităţilor de credit din acest sector şi care cunoaşte bine tendinţele pieţei la nivel local: evoluţia preţurilor la terenurile agricole, cereale şi inputuri, particularităţi privind etapele în care sunt realizate culturile şi recoltarea, fiind cunoscut că sezonalitatea este o caracteristică predominantă a sectorului, tehnologia utilizată şi particularităţile acestor achiziţii. O importanţă semnificativă o are consilierea adecvată a clienţilor în vederea accesării de fonduri europene şi programe guvernamentale menite să susţină eficienţa şi modernizarea activităţii fermierilor cât şi alinierea performanţelor economice şi de sustenabilitate la nivelul asumat în cadrul Uniunii Europene.
AGRI CEC va avea un rol de integrator în ecosistemul clientului CEC Bank, oferind zone şi fluxuri dedicate pentru dezvoltarea dar şi atragerea clienţiilor din agricultură. Vom crea un marketplace pentru clienţii noştri unde vom aduce laolaltă partenerii CEC Bank care pot furniza tot ceea ce au nevoie fermierii: consultanţă, îngrăşăminte, seminţe, sisteme de irigaţii, silozuri, utilaje agricole, etc.
IV.E-Factoring
CEC Bank a demarat în 2023 şi implementarea Proiectul E-Factoring, care are ca scop automatizarea proceselor şi activităţilor specifice administrării facilităţilor de factoring.
1. Neglijenta și incopetenta totala
(mesaj trimis de Danut în data de 19.03.2024, 12:10)
Cei mai iresponsabili ,,bancheri "din România.
Fac profit fără scrupule, nu-i interesează securizarea economiilor cetățenilor .
Se vede ca acționarul principal/singular este statul...
2. fără titlu
(mesaj trimis de Augustin în data de 19.03.2024, 12:40)
Asa este. Au aceeași atitudine din vremurile FNI. Nu asigura protecția economiilor cetățenilor prin digitalizare corecta .(aplicația CEC App este doar de forma; amprenta și codul PIN ineficiente.)
Furturile din conturile personale sunt la îndemâna hackerilor, fără ca aceasta banca sa suporte vreo paguba( totul este suportat de cetatean).
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.03.2024, 17:40)
astia cresc prin copaci si pe hartie. dintre bancile mari, sunt cei mai inapoiati, cresc ca au client cam ce e de stat.
4. fără titlu
(mesaj trimis de Hai cu listarea în data de 19.03.2024, 18:03)
Sunt client CEC de cca 2 ani si am doar cuvinte de lauda la adresa lor. Cont deschis online, ulterior am luat si un pachet si un card. Ceea ce imi place foarte tare este ca in astia 2 ani nu am trecut niciodata pe la banca, deci se poate! Astept listarea la BVB sa devin actionar.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.03.2024, 20:33)
Intreaba-i dacă îți trimit notificări la lichidarea depozitelor... înainte de a fi prea tarziu
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Trimit în data de 19.03.2024, 20:44)
Nu trebuie sa ii întreb, pentru fiecare tranzacție de debit sau credit primesc instant SMS