Peste 400.000 de cetăţeni ucraineni s-au refugiat în ţara noastră de la începutul războiului şi până în prezent, iar societatea civilă, autorităţile, mediul privat şi organizaţiile non-profit s-au mobilizat constant pentru a-i sprijini. În acest context, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de Urgenţă nr. 20 din 7 martie 2022 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de sprijin şi asistenţă umanitară, incluzând şi o serie de facilităţi fiscale acordate către contribuabilii plătitori de impozit pe profit sau impozit pe veniturile microîntreprinderilor, precum şi pentru contribuabilii persoane fizice care determină venitul net anual, în sistem real, conform unui comunicat remis redacţiei.
• Care sunt facilităţile fiscale pe care le introduce Ordonanţa
OUG nr. 20/2022 introduce o serie de facilităţi fiscale pentru ajutoarele în bani, bunuri şi/sau servicii acordate de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit sau impozit pe veniturile microîntreprinderilor, precum şi pentru contribuabilii persoane fizice care determină venitul net anual, în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
"Ordonanţa reglementează şi tratamentul din perspectiva TVA al bunurilor şi serviciilor acordate gratuit în cadrul acţiunilor umanitare destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina. Facilităţile fiscale se aplică începând cu data intrării în vigoare a Ordonanţei (8 martie 2022) şi până la data de 31 Decembrie 2022 inclusiv. Facilităţile fiscale introduse prin Ordonanţă vizează ajutoarele în bani, bunuri şi/sau servicii altele decât cele acordate în baza unor contracte de sponsorizare/mecenat care sunt conform Legii sponsorizării nr. 32/1994 (cum ar fi donaţii în bani şi bunuri, sponsorizări neacoperite de Legea sponsorizării, gratuităţi acordate ONG-urilor care nu desfăşoară activitate în România)", explică Mihaela Rişco-Martin, Accounting Partner, Soter & Partners.
În ceea ce priveşte donaţiile în bani, prin derogare de la prevederile art. 25 din Codul fiscal, contribuabilii plătitori de impozit pe profit deduc la calculul rezultatului fiscal sumele reprezentând donaţiile în bani către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) pentru acordarea de sprijin şi asistenţa umanitară cetăţenilor proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.
Prin derogare de la prevederile art. 25 din Codul fiscal, pentru cheltuielile cu bunurile acordate şi serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se aplică următoarele reguli fiscale:
1) sunt considerate cheltuieli deductibile limitat; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile sociale prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal şi le deduc în limita cotei de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
2) sunt considerate cheltuieli nedeductibile; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile de sponsorizare/mecenat şi burse private şi scad valoarea însumată a acestora din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal şi anume: 20% din impozitul pe profit, dar nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri.
"Regulile fiscale de mai sus se aplică numai pentru bunurile acordate şi serviciile prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către DSU sau prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale care şi-au exprimat intenţia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor. Din actul normativ nu reiese dacă alegerea uneia sau alteia din cele două reguli fiscale ţine de opţiunea contribuabilului. Cum însă cele două reguli nu pot fi aplicate concomitent, putem înţelege că se poate opta, la alegere, pentru una dintre cele două reguli", adaugă Mihaela Rişco-Martin, Accounting Partner, Soter & Partners.
• Cheltuielile destinate refugiaţilor, scăzute din impozitul datorat de companii către stat
Prin derogare de la prevederile art. 53 din Codul fiscal, microîntreprinderile scad din baza impozabilă sumele reprezentând donaţiile în bani către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) pentru acordarea de sprijin şi asistenţa umanitară cetăţenilor proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.
Cheltuielile efectuate de microîntreprinderi cu bunurile acordate şi serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se însumează cu cele prevăzute la art. 56 alin. (11) din Codul fiscal (sponsorizări acordate pentru susţinerea entităţilor nonprofit şi a unităţilor de cult, care la data încheierii contractului sunt înscrise în Registrul entităţilor/unităţilor de cult şi burse acordate elevilor şcolarizaţi în învăţământul profesional-dual), iar valoarea însumată a acestora se scade din impozitul datorat în limita a 20% din impozitul pe venitul microintreprinderilor.
Facilitatea se aplică numai pentru bunurile acordate şi serviciile prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către DSU sau prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale care şi-au exprimat intenţia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor.
• Cum se calculează TVA-ul pentru bunurile şi serviciile oferite ca ajutoare umanitare
În domeniul TVA se introduc următoarele facilităţi fiscale:
1) Bunurile acordate gratuit ca ajutoare umanitare de către persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră bunuri acordate gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal (nu se autocolectează TVA dacă valoarea totală în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita a 3 la mie din cifra de afaceri); şi
2) serviciile prestate în mod gratuit în scop umanitar de către persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră servicii prestate în mod gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 227/2015 (nu se autocolectează TVA dacă valoarea totală în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita a 3 la mie din cifra de afaceri).
Facilităţile se aplică numai pentru bunurile acordate şi serviciile prestate în baza solicitării Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de către DSU sau prin intermediul organizaţiilor neguvernamentale care şi-au exprimat intenţia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor, se arată în comunicat.