Regata Marilor Veliere va avea loc între 8 şi 11 septembrie, în portul Constanţa, în zona terminalului de pasageri. Sunt aşteptate la start 15 veliere din 6 ţări, cu un total de peste 1.000 membri de echipaj.
În urmă cu doi ani, au ajuns în Constanţa 13 veliere cu 1.500 de membri de echipaj şi a avut peste 100.000 de vizitatori, pe întreagă durată a manifestării. De aceea, organizatorul Sail Training Internaţional a decis că, în acest an, startul regatei să fie dat din portul românesc, în ultimul weekend al vacanţei şcolare.
Cele 15 veliere ce vor fi prezente în România sunt din Rusia (opt la număr), România (două), Bulgaria (două), Italia, Polonia şi Spania (câte unul). De asemenea, navele sunt din fiecare clasa de construcţie, de la A la D, unde A - înseamnă că au velatură tradiţională, cu peste 40 de metri lungime totală, B - cu velatură tradiţională sub 40 de metri lungime totală, C - nave cu velatură modernă, sub 40 de metri, iar cele din clasa D - au velatură modernă sub 40 de metri, cu vela spinnaker.
Regata Marilor Veliere face parte dintr-o serie de regate internaţionale ce se desfăşoară an de an, începând din 1956, sub egida Sail Training Internaţional, o organizaţie non-profit din Marea Britanie care, în 2007, a fost nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace datorită activităţii sale pentru educarea tinerilor la bordul navelor cu vele şi promovarea prieteniei şi înţelegerii la nivel internaţional.
Prima cursa de nave mari cu pânze a avut loc în urmă cu 78 de ani.
În 1938, la iniţiativa căpitanului Arnold Schumburg, câteva corăbii s-au strâns în Stockholm pentru a da naştere primei curse de nave (ilegală la vremea respectivă). După cel de-al Doilea Război Mondial, ideea a fost împrumutată de avocatul britanic Bernard Morgan, care a propus să se organizeze frecvent astfel de curse. Propunerea avea să readucă în atenţia oamenilor navele cu pânze care, la vremea aceea, începeau să fie înlocuite de vapoare.
Prima regată oficială a fost organizată sub patronajul Prinţului de Edinburgh, în 1956, pe ruta Dartmouth - Torbay - Lisabona, iar în cursa s-au înscris 21 de nave, dintre care unele, precum "Christian Radich"-ul norvegian sau "Falken"-ul suedez, mai concurează şi astăzi.