Pachetele masive de stimulente monetare şi fiscale adoptate de guvernele lumii începând din 2020 şi ulterior, în 2021, în contextul pandemiei, au contribuit la susţinerea celei mai rapide redresări economice după o recesiune severă. Drept urmare, s-a produs o creştere importantă pe segmentul mărfurilor, în special în 2021, în baza redresării cererii de profil.
Experţii din domeniu, inclusiv cei ai băncii americane de investiţii Goldman Sachs, cred că boom-ul din 2021 al mărfurilor ar putea rivaliza cu cel mai recent "superciclu" - de la începutul anilor 2000 -, care a alimentat economiile emergente BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China).
Mărfurile au fost printre cele mai volatile clase de active în ultimul an, întreruperile lanţului global de aprovizionare şi creşterea inflaţiei alimentând puternic preţurile acestora. Creşterea preţurilor materiilor prime, în special în domeniul energiei, a evidenţiat atât sporirea cererii, cât şi lipsa ofertei.
Potrivit oilprice.com, 2020 va fi amintit nu doar ca anul în care întregul glob s-a confruntat cu o pandemie pentru prima dată în mai bine de un secol, ci şi ca anul în care preţurile petrolului au intrat în teritoriu negativ pentru prima oară. Dar, odată cu redeschiderea treptată a economiei globale în 2021, cererea de petrol a crescut şi a determinat un avans masiv al preţurilor, până la niveluri maxime ale mai multor ani.
Petrolul a fost unul dintre marii câştigători în sectorul mărfurilor, în 2021, dar nu cel mai mare. Această poziţie îi revine litiului, metalul care alimentează "revoluţia verde". Ţiţeiul s-a bucurat de un an cu un câştig de 57,8%, ocupând doar locul al zecelea în clasamentul privind creşterea preţurilor mărfurilor.
• Avans de peste 470% pentru litiu
Cotaţia litiului a urcat cu 477% anul trecut, atingând 42.256 de dolari tona la data de 31 decembrie 2021, în condiţiile în care tranziţia de la vehiculele convenţionale la cele electrice a devenit un punct central al electrificării globale. În 2020, vânzările globale de vehicule electrice au crescut cu 39% faţă de 2019, la 3,1 milioane de unităţi, chiar dacă lumea era în mijlocul unei crize majore de sănătate.
Conform Bloomberg New Energy Finance, 2021 a fost "un alt an record pentru vânzările de vehicule electrice la nivel global", cu aproximativ 5,6 milioane de unităţi livrate, adică mai mult cu 83% faţă de 2020 şi cu 168% faţă de 2019.
Date fiind aceste evoluţii, analiştii sunt optimişti cu privire la dinamica preţului litiului - materie primă utilizată la fabricarea bateriilor pentru maşinile elctrice.
În 2020, mining.com a lansat indicele EV Battery Metals, un instrument care urmăreşte preţurile litiului, cobaltului, nichelului şi ale altor metale utilizate la fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice. Indicele combină două seturi principale de date: preţurile plătite pentru mineralele extrase la punctul de intrare în lanţul global de aprovizionare cu baterii şi volumul ponderat în funcţie de vânzări al materiilor prime din bateriile electrice şi hibride pentru autoturisme vândute în întreaga lume, conform oilprice.com.
Acest indice a urcat, în 2021, cu 400% faţă de luna mai 2020, indicând că industria de profil s-a extins cu o viteză extrem de mare în 2021, în ciuda provocărilor precum pandemia, constrângerile din lanţul de aprovizionare şi costurile în creştere ale materiilor prime.
În 2009, pe vremea când ieşeau pe şosele primele modele Roadster produse de compania americană Tesla Inc., maşinile electrice şi hibride vândute în întreaga lume conţineau 31 de tone de litiu în bateriile lor, în valoare totală de 182.000 de dolari. Avansând rapid, industria a crescut de 3.330 de ori, la o valoare de 609 milioane de dolari.
Numai în ultimii cinci ani, valoarea anuală a litiului utilizat la vehiculele electrice a crescut cu peste 1.000%, notează sursa citată.
Analiştii sunt de părere că preţul litiului ar putea rămâne la un nivel foarte ridicat ani de zile de acum încolo.
În 2020, al doilea mare producător de litiu din Chile, Albemarle Corp., a avertizat că livrările globale de profil vor consemna un deficit major în câţiva ani, dacă preţurile nu vor reflecta, în continuare, costurile de finanţare masivă din partea guvernelor.
Jiangxi Ganfeng Lithium, cea mai mare companie minieră de litiu din lume, cu o capitalizare de piaţă de 19 miliarde de dolari, anticipează că preţurile litiului vor continua să crească pe măsură ce producătorii din domeniu fac eforturi ca să ţină pasul cu cererea masivă de vehicule electrice. Printre clienţii Jiangxi Ganfeng Lithium se numără gigantul Tesla.
• Plus de 125% pentru etanol
Cotaţia etanolului a crescut cu 125% anul trecut, ajungând la 3 dolari/galon în 30 decembrie (un galon = circa 3,8 litri).
Potrivit unui raport publicat de firma de cercetare a pieţei IndexBox, preţurile etanolului din SUA au crescut brusc în 2021. În baza datelor Ministerului Agriculturii din SUA, preţul mediu al etanolului a urcat de la 1,4 dolari pe galon în ianuarie 2021 la peste 3,2 dolari pe galon în noiembrie 2021, care a fost un nivel record. Câştigurile din noiembrie au venit într-un moment în care preţurile alcoolului au crescut cu peste 30%.
Cotaţia etanolului a urcat pe fondul cererii puternice de biocombustibili, pe măsură ce tot mai mulţi şoferi călătoresc, iar conştientizarea schimbărilor climatice este din ce în ce mai mare.
Producţia de combustibili din etanol din SUA şi-a revenit după o scădere în 2020: 3,9 milioane de barili de alcool etilic în primele opt luni ale anului 2021, comparativ cu 3,7 milioane de barili, respectiv 4 milioane de barili în perioadele similare în 2020 şi 2019.
De menţionat că preţul porumbului, care este utilizat pe scară largă în producţia de etanol, a scăzut în 2021. Preţul mediu al porumbului din Eastern Cornbelt a coborât de la 7,60 dolari/buşel în mai, la 5,60 dolari/buşel în noiembrie (un buşel de porumb = 25,4 kilograme).
Preţurile etanolului au scăzut constant în ultimul deceniu, dar după evoluţia de anul trecut, experţii din industrie estimează că politicile guvernamentale vor continua să sprijine dezvoltarea pieţei bioetanolului.
• Cărbune: avans de 111%
Preţul cărbunelui a urcat cu 111% în 2021, ajungând la 170,10 dolari tona la data de 30 decembrie.
Oilprice.com notează că lipsa severă a gazelor naturale, scăderea producţiei de energie eoliană, întreruperile centralelor nucleare şi vremea rece au făcut ca Europa şi restul lumii să se confrunte, în 2021, cu una dintre cele mai grave crize energetice din istorie. Această criză a fost, însă, un avantaj major pentru combustibilii fosili "mai verzi", cum sunt gazul natural şi cel lichefiat (GPL), dar şi pentru sectorul defavorizat al cărbunelui.
De ani de zile, preţurile cărbunelui au scăzut deoarece companiile de energie au continuat să-şi închidă centralele pe cărbune în favoarea generării de energie din gaze naturale. În 2020, Agenţia Internaţională a Energiei (AIE) a raportat că 121 de centrale pe cărbune au fost închise sau înlocuite cu gaz natural, ceea ce a condus la retragerea a aproape 80 GW de capacitate de producţie din cărbune sau la reutilizarea centralelor care ard gaze naturale.
Dar, creşterea masivă a preţurilor gazelor naturale şi o penurie uriaşă în 2021 au înclinat balanţa în favoarea cărbunelui, ducând la o sporire bruscă a cererii. Potrivit AIE, producţia de energie electrică pe bază de cărbune creşte pentru prima dată după 2014: +22% în 2021 faţă de 2020, iar în acest context, emisiile de dioxid de carbon din sectorul energetic au fost estimate să crească cu 7%.
• Preţul ovăzului a urcat cu peste 90% anul trecut, al cafelei -cu 78%
Clasamentul celor mai mari creşteri ale preţurilor materiilor prime, anul trecut, mai include: ovăz +90,4%, la 686,75 dolari/buşel la 31 decembrie (un buşel de ovăz = 17,236496 kg); cafea +78,4%, la 228,85 dolari livra la 30 decembrie (o livră = aproximativ 0,5 kg); benzină +61,7%, la 2,27 dolari galonul la 31 decembrie; nafta (un amestec de hidrocarburi lichide inflamabile) +61,5%, la 3 dolari tona la 31 decembrie; propan +60,6%, la 1,04 dolari/galon la 31 decembrie; păcură +60,4%, la 2,74 dolari/galon la 31 decembrie; ţiţei +57,8%, la 76,54 dolari/baril la 31 decembrie.