În era schimbărilor rapide a cerinţelor de sustenabilitate şi odată cu adoptarea Strategiei Naţionale privind Economia Circulară, companiile româneşti sunt pe cale să îşi reinventeze modelul de afaceri pentru a ţine pasul cu ultimele modificări legislative la nivel European, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit comunicatului, din dorinţa de a oferi un material util companiilor care trec prin procesul de tranziţie sau care doresc să înceapă această tranziţie, Stratos şi Eco Synergy, împreună cu ARAM, în calitate de knowledge partner, prin intermediul companiei de cercetare de piaţă MEDNET Marketing Research Center, au realizat un studiu centrat pe aflarea statusului actual în ceea ce priveşte aplicarea de către companiile româneşti, în activitatea proprie, a principiilor de circularitate şi provocările întâmpinate.
Analiza a urmărit gradul de pregătire al companiilor din România în tranziţia către o economie circulară, concentrându-se pe aspecte precum legislaţia, comportamentul consumatorilor, acţiuni ale companiilor şi principiile de proiectare ecologică.
Cercetarea de piaţă a dezvăluit perspective interesante asupra stadiului actual al economiei circulare în România: 54,2% dintre companiile româneşti au o strategie de aplicare a principiilor economiei circulare pentru propriile ambalaje puse pe piaţă; peste o treime dintre firmele chestionate (35,3%) recunosc că se angajează în practici circulare ca răspuns la cerinţele legale, cu scopul de a evita potenţiale penalităţi şi costuri suplimentare, iar un procent semnificativ (27,7%) încă nu are ca preocupare majoră, în cadrul companiei, tranziţia către un model de economie circulară, scoţând la iveală atât provocări, cât şi oportunităţi excepţionale pentru actorii de pe piaţă.
Metodologia a implicat un sondaj cantitativ online şi unul calitativ, telefonic, realizate din noiembrie până în decembrie 2023, pe un eşantion de 120 de companii, care au condus la concluzii privind nivelul de conştientizare şi implementare a practicilor economiei circulare în rândul companiilor, impactul perceput de acestea, provocările şi strategiile utilizate pentru ambalaje sustenabile şi reducerea deşeurilor. Chestionarul a fost realizat pe companii din domenii precum: retail, alimente, băuturi, cosmetice şi detergenţi, producţie de ambalaje şi altele, se menţionează în comunicat.
"Există un mare potenţial în România în domeniul ambalajelor, atât în zona de design cât şi în zona de colectare separată a deşeurilor de ambalaje, reciclare şi utilizarea materiei prime secundare în noi produse. Totodată sunt provocări care trebuie cunoscute şi abordate sistematic pe toate palierele: economic, legislativ, educaţional. Fiecare are rolul său şi trebuie să îl joace, aşa cum reiese şi din această analiză, în care 64% dintre respondenţi au menţionat că responsabilitatea de a informa şi educa consumatorul în sensul adoptării unui comportament de reducere, reutilizare, colectare separată, reciclare a deşeurilor aparţine: autorităţilor, mediului privat dar şi academic. Este interesant însă, de văzut în această analiză, faptul că cele mai multe companii intervievate văd mai multe beneficii pe termen scurt şi mediu asociate folosirii materiei prime reciclate/secundare în producţia de ambalaje, decât provocări. Acest lucru este încurajator", a declarat Luminiţa Roşca, Director General Stratos şi Eco Synergy.
"Reglementările privind ambalajele - de la proiectarea acestora, până la gestionarea deşeurilor de ambalaje - au căpătat avânt la nivelul întregii Uniuni Europene, cu un accent tot mai pronunţat pe circularitatea materialelor utilizate şi reducerea impactului asupra mediului. Ne bucurăm că am avut ocazia să fim alături de partenerii noştri la realizarea acestui studiu pentru a putea înţelege mai bine nivelul de cunoaştere şi conformare a producătorilor cu privire la aceste obligaţii", a declarat Alin Vişan, preşedintele Asociaţiei Române pentru Ambalaje şi Mediu (ARAM), se precizează în comunicat.
"De-a lungul timpului, am realizat numeroase studii inovatoare, un exemplu recent fiind studiul privind pregătirea companiilor româneşti pentru economia circulară în domeniul ambalajelor, realizat în colaborare cu Stratos, Eco Synergy şi ARAM. Abordarea acestui nou domeniu a fost ca o aventură pe un teritoriu neexplorat, dar şi o provocare pe care am îmbrăţişat-o cu entuziasm şi angajament. Informaţiile descoperite ne-au ajutat să aprofundăm înţelegerea peisajului de afaceri din România şi să identificăm strategiile, iniţiativele şi inovaţiile care orientează companiile către un viitor sustenabil. Rezultatele au fost atât inspiraţionale, cât şi informative. Acest proiect nu a fost o simplă sarcină, ci oportunitatea de a contribui la o mişcare esenţială în economie. Sperăm că rezultatele cercetării au oferit clientului nostru informaţii valoroase şi că am ajutat la crearea unei baze solide pentru ghidarea companiilor în procesul de tranziţie către economia circulară, promovând o cultură a sustenabilităţii şi a responsabilităţii. Suntem mândri de munca depusă alături de Stratos, Eco Synergy şi ARAM şi suntem nerăbdători să vedem schimbările pozitive în mediul de afaceri românesc", a declarat Lăcrămioara Laura Pascal, Director General Mednet.
Stratos este o companie de consultanţă şi servicii de mediu, cu o experienţă de peste 10 ani pe piaţa din România. Stratos sprijină numeroase industrii din România să contribuie în mod activ şi responsabil la protecţia mediului şi să accelereze tranziţia către o economie circulară şi sustenabilitate, având peste 700 de clienţi în portofoliu, se arată în comunicat.
ECO SYNERGY este o organizaţie care implementează răspunderea extinsă a producătorilor în domeniul ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje, cu acoperire naţională. Preluarea responsabilităţilor de mediu reprezintă pentru ECO SYNERGY nu doar conformarea cu legislaţia specifică, ci şi un pas important în educarea societăţii şi protejarea mediului şi o componentă importantă în contextul modelului de economie circulară către care dorim să ne îndreptăm.
Asociaţia Română pentru Ambalaje şi Mediu (ARAM) este o asociaţie independentă, non-profit, a producătorilor şi importatorilor de ambalaje şi produse ambalate, înfiinţată în 2001. Asociaţia are ca scop identificarea, evaluarea, analiza, promovarea şi susţinerea implementării în România a unor politici şi strategii de mediu corecte şi echilibrate în privinţa impactului asupra economiei şi asupra mediului înconjurător a sistemelor de gestionare a deşeurilor de ambalaje.
MEDNET MARKETING Research Center este o companie românească cu experienţă de 22 de ani în realizarea studiilor de piaţă calitative şi cantitative. În aria noastră de expertiză se numără domenii precum retailul, serviciile medicale, asigurările, sectorul farmaceutic şi FMCG.