În 2021, piaţa abonamentelor medicale se cifra la 140,5 milioane de euro, reprezentând 4,5% din piaţa serviciilor private de sănătate, în creştere cu 13% faţă de 2020, conform unui comunicat remis redacţiei. Acum, peste 1,8 milioane de români sunt beneficiari ai sistemului de abonamente medicale private.
Potrivit sursei citate, sistemul de abonamente medicale, dezvoltat în România de clinicile private în ultimii 25 de ani, a însemnat o reală investiţie în prevenţie şi devine acum un element aproape obligatoriu pentru retenţia personalului, au conchis reprezentanţii autorităţilor din sănătate, alături de reprezentaţi de marcă ai mediului privat de servicii medicale, într-o dezbatere organizată la Parlament de Intact Media Group şi moderată de Alessandra Stoicescu.
La evenimentul Health Forum: Abonamente medicale - Impact social şi avantaj pe piaţa muncii au participat Gabriela Firea, Ministrul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Florin Spătaru, Ministrul Economiei, Andrei Baciu, Secretar de Stat, Ministerul Sănătăţii, Mihai Precup, Secretar de Stat, Ministerul Finanţelor, Adela Cojan, Preşedinte, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Daniel Zamfir, Preşedinte, Comisia economică, industrii şi servicii, Senatul României, Cristina Dinu, Vicepreşedinte, Comisia pentru sănătate şi familie, Camera Deputatilor, Iulius Firczack, Secretar, Comisia pentru buget, finanţe şi bănci, Camera Deputaţilor, Graţiela Gavrilescu, Membru, Comisia pentru sănătate şi familie, Camera Deputaţilor, Remus-Gabriel Mihalcea, Membru, Comisia pentru sănătate şi familie, Camera Deputaţilor, Fady Chreih, CEO, Reţeaua de sănătate REGINA MARIA, Dorin Preda, Director Executiv, MedLife Group, Cristian Hotoboc, Preşedinte, Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private - PALMED.
În condiţiile în care post-Revoluţie statul a abandonat sistemul ambulatoriu, sistemul medical privat s-a dezvoltat treptat şi, prin sistemul de abonamente medicale, a acoperit pas cu pas acest segment. Dezvoltarea pieţei abonamentelor medicale a început de la multinaţionale şi companiile mari, iar acum, pe măsura dezvoltării reţelei furnizorilor privaţi, începe să acopere şi oraşe mai mici sau chiar zone rurale.
Piaţa abonamentelor medicale a crescut constant în perioada 2016-2021, pe fondul creşterii numărului de abonaţi, odată cu introducerea, în 2016, a deductibilităţii fiscale pentru angajator pentru suma de 400 de euro pe angajat pentru abonamentele medicale. Impulsionată de aceste măsuri fiscale, şi pe fondul investiţiilor consistente făcute de furnizorii privaţi, piaţa abonamentelor medicale a crescut în medie cu 15% pe an, subliniază sursa citată.
Investiţiile în sectorul privat de sănătate s-au dublat în perioada 2011-2020, ajungând să reprezinte 0,2% din PIB la nivelul anului 2020. În anul 2020, au fost realizate investiţii de aproximativ 450 milioane Euro, reprezentând aproximativ 1,9% din totalul investiţiilor din economie, conform un studiu realizat de EY pe piaţa abonamentelor medicale pentru Palmed, Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private.
"La începutul acestui an, am lansat împreună cu EY analiza impactului economico - social al furnizorilor privaţi de servicii medicale din România. Sistemul de sănătate din România ştim cu toţii că e subfinanţat. România e pe ultimul loc în Uniunea Europeană la cheltuielile pe locuitor şi procentul din PIB alocat sănătăţii. Un fapt foarte important e că sistemul de sănătate e orientat cu precădere spre tratare - cea mai mare pondere a cheltuielilor e cu spitalele, prevenţia ocupă un loc secundar - şi cu asta am spus tot. Noi trebuie să ne concentrăm şi să mutăm atenţia, ca şi în statele vestice, spre prevenţie. Iar prevenţia se face cel mai simplu cu aceste abonamente medicale", a spus Cristian Hotoboc, Palmed, Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private.
Un român care are un abonament medical merge de două ori mai des la medic, comparativ cu cei neabonaţi, arată studiul EY. Astfel, statisticile arată că, în medie, în 2021, un abonat a efectuat 1,5 consultaţii şi 5 analize de laborator.
Fady Chreih, CEO Reţeaua de Sănătate REGINA MARIA: "Avem acum peste 755.000 de abonamente în reţeaua de sănătate Regina Maria, la nivel naţional, în absolut toate judeţele ţării. Credem că am reuşit să creăm o infrastructură în care am investit până acum peste 200 de milioane de euro, în ultimii ani, tocmai pentru a deservi nu numai "gulerele albe", populaţia urbană, dar să ajungem din ce în ce mai mult la populaţia din rural. Ceea ce ne bucură extraordinar de mult e că, cu ajutorul marilor angajatori, reuşim să creăm programe de educaţie medicală, de conştientizare a importanţei prevenţiei şi screening-urilor medicale, şi să pătrundem în zone greu accesibile, în care există deşert medical, din perspectiva numărului de medici la mia de locuitori. Avem peste 70 de cabinete medicale on site, mici clinici în incinta marilor angajatori, cu 3-6 cabinete medicale".
Fady Chreih a punctat importanţa deductibilităţii fiscale a sumei de 400 de euro pe an de angajat, ceea ce s-a dovedit a fi o importantă investiţie în prevenţie, precum şi tendinţa actuală a angajatorilor de a extinde beneficiile abonamentului medical la toată familia angajatului. De asemenea, furnizorii de servicii medicale private îşi doresc să se extindă şi la companiile mai mici şi la IMM-uri, subliniază sursa citată.
"OMS consideră că cea mai eficientă investiţie în sănătate e prevenţia. E o schimbare de paradigmă faţă de ce vedem azi, mergând pe prevenţie, informare, screening, diagnostic precoce, cu acţiuni ţintite pe anumite patologii, pe populaţia defavorizată. Lăsând la o parte chestiuni punctuale, daca ai acces la servicii medicale poţi să şi beneficiezi, dacă nu, nu poţi beneficia de ceea ce oferă ştiinţa şi medicina", a spus Andrei Baciu, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii. El a punctat, ca exemplu, că 40% dintre cancere pot fi prevenite.
"Prevenţia e un deziderat pe care îl urmărim în mod constant prin politici publice, campanii de educare, prin investiţii masive, dar de fiecare dată suntem cu un pas în urmă. Trebuie să fim mai aproape şi de felul cum percep oamenii prevenţia. În ce priveşte abonamentele de sănătate, studii recente au arătat că cei care au abonamente de sănătate ajung de 2,5 ori mai des la un cabinet medical, şi 71% din aceste abonamente vizează analize periodice, investigaţii, ceea ce înseamnă că abonamentele medicale fac în primul rând prevenţie. Este unul dintre motivele pentru care abonamentele medicale sunt o cheltuială deductibilă. Ce servicii medicale cuprind, ce vor mai trebui să cuprindă probabil că va stabili piaţa, dar integrarea lor în sistemul de sănătate poate fi o discuţie cu toţi factorii implicaţi într-o dezbatere viitoare a unor următoare politici publice. Să nu ajungem să tratăm şi să nu salvăm o viaţă, în loc de a preveni", a spus Cristina Dinu, vicepreşedinte, Comisia pentru Sănătate şi Familie, Camera Deputaţilor.
O analiză a PwC şi MedLife Group a arătat că investiţiile în prevenţie şi în sănătatea angajaţilor s-au reflectat direct în economii la nivelul companiilor.
"Dacă mâine un angajat se îmbolnăveşte, e scos din producţie, iar pe perioada cât e absent sau până cel care îl înlocuieşte dobândeşte aceeaşi expertiză, productivitatea companiei scade în lanţ până la nivel de economie naţională. Din calculele făcute a rezultat că impactul concediilor medicale asupra economiei naţionale se ridică la 240 de miliarde de lei anual. Dacă mergem mai departe, şi din calculele noastre rezultă că 2,3 milioane de angajaţi se îmbolnăvesc anual, ceea ce reprezintă 27% din populaţia ocupată, asta se traduce în 24,3 milioane de zile de concediu medical anual, din care jumătate sunt cu spitalizare. Rezultă o presiune pe bugetul CNAS de 3,5 miliarde lei. Dacă adăugăm şi ce plătesc companiile pentru a susţine total sau parţial aceste concedii medicale, vorbim de un impact general de 32,5 miliarde lei anual", a decalarat Dorin Preda, director executiv MedLife Group.
Oficialul MedLife Group a prezentat impactul financiar al concediilor medicale pentru trei companii diferite: pentru o companie de 3000 de angajaţi, impactul se ridică la 21 milioane lei anual, pentru o companie cu 7000 de angajaţi la 61 milioane lei anual, iar pentru o companie cu 800 de angajaţi la 2,2 milioane lei. Concluzia? "O companie care investeşte în angajaţi are de 11 ori mai puţin impact negativ din scăderea productivităţii determinate de aceste zile de concedii medicale", a punctat Dorin Preda.
În condiţiile în care milioane de români buni de muncă au părăsit ţara, forţa de muncă a devenit foarte preţioasă pentru angajatori, iar oferirea de servicii medicale în cadrul pachetului salarial a devenit o necesitate. Ba chiar suntem la momentul rafinării acestor servicii în funcţie de nevoile specifice ale unor categorii de angajaţi, precum şi la nivelul familiilor, în primul rând al copiilor, dar şi al bunicilor.
"Vorbind şi de latura de educaţie medicală pe care abonamentul o are atunci când vorbim de familie, chiar dacă educaţia medicală a angajaţilor începe la job, ea se transmite în familie şi se duce mai departe cu rădăcini adânci, pentru că femeia din casă administrează nevoile medicale ale familiei. Se extinde la copii, la bunici, se extinde la comunitatea la care angajaţii companiilor care investesc în sănătate au acces. Dincolo de cifre, partea asta de educaţie medicală este cea care, în perspectivă, va trage şi mai mult în sus abonamentele medicale", a punctat Dorin Preda, director executiv Medlife.
Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a subliniat importanţa investiţiilor în economie: "Este important să discutăm despre impactul pe care aceste servicii medicale îl au în economie - vorbim de reindustrializare, de măsurile luate pentru investiţii. Companiile vor să investească, dar statul trebuie să asigure un pachet de servicii care să conducă la asta, pe termen lung. Un loc de muncă în industrie generează alte 8 în lanţul orizontal. Dispariţia unui loc de muncă în industrie duce la dispariţia celor 8."
El a subliniat necesitatea investiţiilor în sănătate şi în prevenţie, cu atât mai mult cu cât prognoza Băncii Mondiale referitoare la demografie prevede că în 2040 populaţia României va fi de 12-13 milioane.
Reprezentanţii angajatorilor - companii mari precum BCR, Bosch România, Macromex, Mondelez International, GE Healthcare Financial Services - au subliniat, prin vocile directorilor de HR, cât de importante s-au dovedit a fi, în decursul anilor, beneficiile abonamentelor medicale pentru retenţia personalului, pentru gradul de satisfacţie al salariaţilor şi, nu în ultimul rând, pentru rezultatele economice şi dezvoltarea companiilor, se menţionează în comunicat.