Compania aeriană low-cost Wizz Air şi-a revizuit în scădere estimările de profit anual, pentru a doua oară în ultimele şase luni, din cauza costurilor ridicate asociate problemelor cu motoarele GTF Pratt & Whitney şi a incertitudinilor economice, informaţie care a provocat o scădere accentuată a acţiunilor, cu până la circa 13%, transmite Reuters.
În urma anunţului, acţiunile Wizz Air au scăzut joi cu 12,7% joi dimineaţă, fiind printre cele mai afectate din sectorul aviatic european, recuperând pe parcurs o parte din pierderi, pentru a închide în declin cu 4,8%.
Transportatorul listat la Bursa din Londra estimează acum un profit net anual între 250 şi 300 de milioane de euro pentru anul financiar care se încheie în martie 2025, faţă de prognoza anterioară de 350-450 de milioane de euro.
"Wizz Air continuă să fie afectată de menţinerea la sol a aproximativ 20% din flotă, din cauza problemelor bine documentate ale motoarelor GTF. Acest lucru este vizibil în performanţa noastră privind costurile unitare", a declarat CEO-ul Jozsef Varadi.
Probleme operaţionale şi costuri mai mari
Wizz Air a raportat o pierdere operaţională de 75,9 milioane de euro în al treilea trimestru, faţă de o pierdere de 180,4 milioane de euro în aceeaşi perioadă a anului trecut. Totuşi, analiştii consultaţi de LSEG estimaseră iniţial un profit operaţional de 10,6 milioane de euro, ceea ce evidenţiază impactul negativ al problemelor cu motoarele.
Analiştii au fost surprinşi de nivelul ridicat al costurilor, care sunt legate de deprecierea aeronavelor şi creşterea cheltuielilor de întreţinere. Totuşi, unii experţi consideră că reducerea ritmului de creştere a flotei ar putea avea şi un efect pozitiv, deoarece Wizz Air ar trebui să gestioneze mai puţine datorii.
"Ne aşteptam la o revizuire negativă a profitului, dar costurile mai mari decât anticipam ridică semne de întrebare privind perspectivele viitoare ale companiei", a declarat Dudley Shanley, analist la Goodbody.
Speranţe pentru 2025, dar problemele persistă
Sectorul aerian european speră la un 2025 mai stabil, după un an 2024 marcat de costuri ridicate, instabilitate geopolitică şi constrângeri de capacitate. Unele companii aeriene, inclusiv Wizz Air, au fost nevoite să cheltuie sume semnificative pe leasing de aeronave cu echipaj (wet lease) pentru a menţine rutele esenţiale.
CEO-ul Jozsef Varadi a recunoscut că problemele tehnice vor continua să afecteze compania pentru încă doi-trei ani, dar consideră că nu vor urma alte avertismente de profit.
"Aceasta ar trebui să fie ultima avertizare de profit - problema cu care ne confruntăm este una foarte specifică", a declarat Varadi pentru Reuters.
Chiar şi aşa, performanţa bursieră a Wizz Air rămâne una dintre cele mai slabe din rândul companiilor aeriene europene, reflectând presiunile financiare şi dificultăţile operaţionale persistente.
Opinia Cititorului