Citisem la un moment dat că au apărut intermediari care îţi pot uşura radierea din Biroul de Credite. Cu informaţia asta în cap am tresărit când am văzut un anunţ asemănător printat pe o pagină A4 şi lipit pe un stâlp dintr-un cartier mărginaş al Bucureştiului: "Ai avut întârzieri la plata ratelor? Nu mai poţi obţine un credit? Noi suntem soluţia problemelor tale! Ştergere date negative din Biroul de Credite. Liber către un nou credit. Credite bancare rapide. Consultanţă gratuită. Află cum poţi cere radierea din Biroul de Credite. Echipa noastră de profesionişti îţi stă la dispoziţie". Urma un număr de telefon mobil la care am cerut apoi detalii. Mai întâi de orice, costul. Comision unic de 12% din suma viitorului credit (dacă tot eşti şters din lista neagră a Biroului de Credit e musai să iei un alt împrumut, nu?), împrumut care nu poate fi însă mai mic de 15.000 lei. Deci vreo 1800 lei pentru acest serviciu de radiere, deloc un mizilic. Altfel, "consultanţa" de la telefon a fost sărăcuţă în detalii, am fost întrebat cine m-a raportat la Biroul de Credite, cu ce ocazie, care e situaţia împrumutului meu. Nu s-a pomenit nimic despre felul în care ar putea arăta raportul meu de credit obţinut de la Biroul de Credite la un moment dat, dar am fost invitat într-o locaţie din Bucureşti, undeva pe Calea Victoriei, pentru mai multe informaţii.
Ei bine, pe acest segment există şi concurenţă. Dacă intraţi pe pagina de Facebook iMicro (Soluţii birou credite) şi sunaţi la numărul afişat acolo aflaţi că treaba poate fi rezolvată la fel de rapid, doar că ceva mai scump. Comision unic de 2600 lei, comision de succes (deci doar în cazul radierii din listele Biroului de Credit), care poate fi achitat însă şi din viitorul credit pe care "brokerul nostru îl poate obţine pentru dumneavoastră". Am încercat marea cu degetul în acest caz şi am pus întrebarea de 100 de puncte: "Rezultatul pe care îl obţineţi dumneavoastră n-ar putea fi replicat şi de mine, în cazul în care solicit radierea pe motiv că nu am fost anunţat de finanţator că voi fi trecut la Biroul de Credite dacă nu achit ratele la timp sau dacă descopăr că înregistrarea conţine date neconforme cu cele reale?". După un moment de pauză, am auzit de la celălalt cap al firului "Puteţi încerca". Apoi, deşi am tot iscodit să aflu ceva suplimentar legat de arsenalul diferit de argumente şi acţiuni cu care întreprinzătorul care îmi garanta radierea de la Biroul de Credite şi intrarea în rândul lumii debitoare ar fi fost înzestrat, n-am mai reuşit să smulg nimic de la acesta.
Morala poveştii? Cum ştergerea "de la sine" din baza de date de la Biroul de Credite durează 4 ani, mulţi trepidează la ideea că nu pot obţine noi împrumuturi în acest timp (mai ales când le-au achitat deja pe cele cu probleme) şi sunt dispuşi să facă sacrificii pentru asta. Cum cererea există, a apărut la vreme şi oferta. Ce nu ştiu însă mulţi dintre cei care apelează la "consultanţi în radiere" pentru Biroul de Credite este că ar putea obţine şi pe cont propriu rezultate similare depunând o cerere la cel care i-a raportat (banca, IFN) în care să arate că nu au fost avertizaţi că vor fi înscrişi în baza de date cu rău-platnici (detaliu esenţial, motiv de radiere), că au fost trecuţi cu informaţii greşite acolo, ori din eroare. Iar pentru asta primul pas ar fi să obţină un raport de la Biroul de Credite. Iată cum este prezentată pe site-ul Biroului de Credite procedura de ştergere a datelor: "Persoana vizată poate obţine de la Participant (creditorul în cauză) ştergerea datelor, fără întârzieri nejustificate, în următoarele situaţii: datele nu mai sunt necesare scopului pentru care au fost colectate sau prelucrate; persoana vizată se opune prelucrării şi nu există motive legitime care să prevaleze (dreptul la opoziţie); datele au fost prelucrate ilegal; datele trebuie şterse pentru îndeplinirea unei obligaţii legale a Participantului".